Samlalåda?
Hej! Jag har nyligen fått ta bort min guldhamster(på grund av en växande tumör) och tänker skaffa hamster igen. Jag funderar på att köpa en 130l samlalåda och använda som Bur eftersom jag tyckte att min tidigare Bur på 58x32cm(höjd 40cm) var för liten trots att min hamster bara blev 9cm som fullvuxen. Men nu till mina frågor:
1. Är det enkelt för hamstern att gnaga sig ur lådorna?
2. Hur fäster man vattenflaskan i buren?
3. Hur har ni gjort med locket?
Hälsningar Vemsan
Huruvida det är enkelt för de att gnaga sig ur kan jag inte svara på, då mina aldrig försökt.
Det finns upphängningsbara flaskor, så om man fixar så det blir nät i locket kan man enkelt hänga en där.
Det går även att borra hål försiktigt för flaska och hållare, men kan bli jobbigt om man hamstern får för sig att bli en "flaskryckare".
På locket har jag gjort som så att jag skurit ut det och limmat fast 4-kantsnät.
Det är lite knepigt att skära i locket, men det går.
På bilden syns en liten annorlunda lösning på flaskhållare.
Min pappa som svetsat ihop det på jobbet.

En liten fråga, hur mycket kostar en sån där 130l samlalåda från Ikea?
Tycker de verkar vara bra, så funderar på att skaffa en sådan.
/ Maria. med-arbetare på Sommar
#2: 149kr kostar den, så det är inte direkt farligt pris. =)
Med lock går det på 199kr om jag inte minns helt fel.
tack för svaret :) riktigt smarta lösningar!
Hälsningar Vemsan
Man bör köpa till en slags fästgrejer med(kommer inte ihåg vad de heter, sök på "samla 130" på IKEAs hemsida så kommer de upp), för säkerhets skull. Mitt lock sitter inte perfekt, det är lite böjt, vilket betyder att Electronica kan klättra ur när hennes grenar når högt upp, så jag måste sätta fast locket ordentligt.
Ifall det finns andra djur som går lösa i lägenheten är såna fästklämmor bra att ha.
Jag använde kardborrband för att sätta upp vattenflaskan i hörnet, vilket fungerade bra tills Electronica tuggade sig igenom flaskan.
Jessica Jones (2015-)
- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -
#1 Vi hade så där till våran hamster förut fast mycket större.
Semlorna är bra, inte dyra heller :) Som #3 skrev kostar själva lådan 149 kr, men med lock kostar det bara 189 kr :) Kan tyvär inte ge dig några tips om lock ännu då mina lock inte är klara än ;)
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Jag har oxå samlalådan på 130 L & den är kanon särskilt som det medföljer Hjul som även är lätta att ta av om man inte vill ha den på golvet som jag har. Jag köpte en sån här vattenflaska på arken zoo med sugproppar. Jag är mer än nöjd med denna typ av anordning. Lätt att byta vatten oxå för sugpropparna sitter kvar så tar man bara av behållaren & sen glider den dit igen lätt som en plätt! 👍😊