Hamster iFokus

Hamster

Etikettrysk-vintervit
Läst 6501 ggr
Dahlgren01
2014-07-01 10:47
1

Är mandel farligt?

Hej! Imorse läste jag om att man inte bör ge mandel till hamstrar, men jag har gett dom det i 4 månader… Är det jättefarligt eller inte så farligt? Mina 2 rysk vintervit hamstrar mår jättebra men jag vill bara vara säker så jag inte utsätter dom för något jättefarligt som kan döda dom😕  Jag skrev lite slarvigt för jag är lite nervös. Tack i förhand!

Lojs
2014-07-01 10:53
1

Anledningen till att man varnar för mandel är att det är en stenfrukt och stenfrukter kan innehålla vätecyanid, om jag har förstått det hela rätt. Mandel innehåller dock inte det, och är ofarligt ur den synvinkeln. Det är dock väldigt fett så jag skulle vara försiktig med det till hamstrar ändå, om de har lätt för att gå upp i vikt.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Dahlgren01
2014-07-01 11:07
0

# 1 Tack, nu blev jag lite lättnad :) Men hur mycket ska dom få av mandel och solrosfrön? Jag brukar ge dom 1 halv mandel /solrosfrö när dom vaknar ca 2 ggr om dagen. Är det för mycket? Jag är fortfarande 13 så mamma tror ibland att jag har fel när det gäller tex hur mycket godis dom ska få eller vad dom behöver för storlek på buren. (kom lite utanför ämnet där men ändå)

[MARWAKE]
2014-07-01 11:45
3

#2 Nej det är nog på gränsen till för mycket. Men du känner dina hamstrar bäst så du vet nog själv bäst hur mycket dem ska ha. Men du ska ändå vara försiktig med hur mycket du ge ;) om du är 13 tycker jag din mamma borde lyssna på dig ändå. Jag är 12 och sköter mina hamstrar helt själv och mina föräldrar tror på mig när jag berättar något om hamstrar. Så om du är 13 borde du väl ändå din mamma lita på dig. Bara för man är yngre betyder det inte att man inte vet något. En 10-åring KAN veta mer än en 35-åring om hamstrar ;)

Dahlgren01
2014-07-01 12:13
0

#3 Ja, jag tycker det är lite för mycket men eftersom dom inte visar några tecken på att bli överviktiga så tror jag inte att det är något problem. Dom springer mycket i hjulet också så dom får bra med motion :)

Över till 2 andra frågor jag undrar över: Störs inte hamstrar av att hjulet gungar och hoppar när dom springer? Hjulet dom har nu är stort nog för en guldhamster men det vibrerar och gungar jättemycket när dom springer. Påvärkar det det deras träning då? Ska jag köpa ett nytt Hjul?

Fråga 2: Buren dom har är en miniduna från ferplast. Uppfödaren jag köpte hamstrarna hos tycker det är en rimlig Bur för 2 vinter vitar,  och mamma tycker också det. Men jag tycker att den är väldigt liten, Dom får kanppt plats med hjulet vilket gör att på vissa ställen har dom väldigt lite spån… Och eftersom man inte kan koppla in några rör i buren så kan man inte koppla in några extraburar… Är den för liten? Om den är det, hur ska jag övertyga mamma om att dom behöver en större Bur? Eller ska jag bara borra ett hål i buren så det får plats med ett rör?

Lite för många frågor men jag hoppas att ni förstår. Tack i förhand. :)

[MARWAKE]
2014-07-01 14:41
1

#4 Buren har lagliga mått men det ju större desto bättre ;) Om du vill ha en större Bur kan du köpa en 130l stor samla från Ikea eller en annan stor plastback, superbilligt! Annars kan du kolla på blocket eller återvinningen om det finns några billiga terrarium eller akvarium ;)

Dahlgren01
2014-07-01 14:58
0

#4 Tack! Jag har kollat på blocket och hittat lite interesanta saker :) Men hur ska jag förklara för mamma att dom behöver (jag vill att dom ska ha) en större Bur?

philippazon
2014-07-01 16:15
0

Ett tips på ett bra argument är "mamma, tänk dig själv det är som att du skulle vilja bo i en lyxvilla i LA" eller nått annat ställe ;) Dra till med nått som hon gillar, om hon gillar stora hus och du kanske vet vad hennes dröm resemålet är, säg så och byt ut LA mot hennes drömresemål eller byt ut lyxvilla mot kanske en stor hästgård på landet :-)

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Dahlgren01
2014-07-01 16:29
0

Har tänkt något sådant ungefär. Tack :) #7