Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 777 ggr
madebyinferno
1

Lite nybörjarfrågor...

Dottern önskar sig en hamster när hon fyller 9 i september och jag har sagt ja ;-) Är medveten om att jag kommer ha huvudansvaret och passar på att lära mig så mycket som möjligt innan det är dags.

Fyndade ett akvarium som är 35x75cm och 35cm hög, kan den tänkas fungera som Bur?

Hade vart trevligt med lite grönt i buren, finns det några Växter som är okej?

Fick också en tokig idé om att fixa till ett gammalt dockhus som hamstern kan rastas i emellanåt alt. vara i när huvudburen rengörs. Sätta in lite roliga grejer att utforska, något att klättra på upp till andra våningen (tror trappan saknas) osv. Vettigt?

Sådana rör som sitter färdigt på vissa köpeburar, tycker hamstern om dem? Går de att köpa lösa, så man kan göra något kul på tex dockhuset med sådana? Tänkte också göra en nätram som sitter på dockhusets framsida så den inte smiter ;-)

Har också läst att det inte får vara för högt då den kan falla och skada sig, vad för höjder talar man om då och vad är okej höjd på tex hus och hyllor? Funderade på att virka någon korg lr liknande som kan hänga från taket, vad för material är lämpligt och på vilken höjd bör den hänga?

Kommer säkert på fler frågor framöver ;-)

Tack på förhand!

Scorpio97
1

Jag tycker det akvariumet låter lite lågt. Hamstrar uppskattar ca 10cm Bottenmaterial, och då blir det svårt att få plats med vattenflaska och hus på sen. Men det funkar, men jag skulle rekommendera ett större.

Om du passar hamstern noga så kan du låta den vara i dockhuset. Tänk dock på att det kan finnas giftiga färger, så om hamstern gnager på något är det inte bra.Jag anser inte att man ska ha plast till hamstrar, så jag rekommenderar inte sånna rör. Dom ser roliga ut, men om hamstern gnager på dom så kan hamstern få i sig plastbitar. Toarullar tycker hamstrar om att ha i buren.

Vet inte exakt hur högt som blir skadligt, men jag skulle säga runt 30 cm, då kan det bli farligt. Beror såklart även på hur hamstern landar.

Virkning är tyvärr ingen bra idé med hamstrar. Om hamstern får i sig trådar kan det fastna i tarmarna, och hamstern kan faktiskt dö av det. 

Vilken hamsterart hade du tänkt dig? Från uppfödare/djuraffär? (: Vet du om att man bör undvika plast, och istället använda trä och kartong? Hamstervadd och saltsten är också farligt, men om du går in i en djuraffär kommer dom garanterat bete sig som att det är livsviktigt för hamstern. Samt att många färdiga hamsterblandningar innehåller för mycket socker och fett, så man får kolla upp ett bra märke eller blanda eget.

//Jessie

Scorpio97
1

Och jag tycker det är jättebra att du kollar upp information innan du köper hamstern förresten! (: Vet alldeles för många föräldrar som inte kollar upp något alls innan, och sedan litar blint på vad djuraffären säger (vilket tyvärr oftast inte stämmer).

//Jessie

jentrjenny
1

Har en "mellanduna" som är ca 30 cm i höjd. Det funkar jättebra (förutom att hjulet inte får plats) och jag kan fylla på med Bottenmaterial (inte 10 cm men guldisen nöjer sig ändå) så det räcker :) Vad gäller det gröna i buren tror jag man kan odla typ kattgräs och ha i buren :)

madebyinferno
0

#1 Då har vi iaf en Bur medan vi letar vidare efter större ;-)

Angående virkade saker hade jag tänkt virka i jutesnöre likt de jag har sett man kan köpa i form av klätternät mm, hade inte det fungerat?

Läst att de gärna gnager på plast så det verkar ju logiskt med rören också när man tänker efter.  Toarullar samlar hon redan på ;-) har en hel hög i väntan på hamstern.

Har vidare läst om både saltsten och bomull/hamstervadd. Har haft kaniner tidigare så jag har ett hum om hur djuraffären fungerar :-p

Har hört att det finns en uppfödare här i Varberg men vet inget om henne, men att köpa från djuraffären är uteslutet…

Har fått tips om Vitakraft vital menu, är det vettigt? annat förslag?

#2 En självklarhet tycker jag att lära sig så mycket som möjligt, det är ju jag som har det yttersta ansvaret och det är ju en levande varelse som självklart ska må och ha det så bra som möjligt!

#3 Ja vad kul, det kan man ju så i någon rolig kruka också och ha några att byta av med så det är lite grönt och fint hela tiden ;-)

Några andra Växter som man kan tänkas ha? 

Kanske bladen kvar på kvistar man ger? Vad för grenar kan man ta och vad bör man undvika?

Låter denna inredning vettig?

stor glasburk med chincillasand för sandbad

skål med kattsand som inte klumpar sig för dess behov

två matskålar i porslin och en vattenflaska

trähus

motionshjul 18cm

hampaströ som bottenmaterial

kattgräs

och sen toarullar och andra träsaker att gnaga på/leka med

Har jag glömt något?

Rebornbabyn
1

Hade du tänkt dig en guldhamster eller två dvärghamstrar?

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

madebyinferno
0

#5 Jaha du, det var ju en bra fråga ;-) En guld tror jag…

Känner mig genast som en novis igen… Vad är skillnaden, vilken är att föredra?

Lojs
0

Det är jag som föder upp guldhamster i Varberg. =) Sedan finns Emilia/Vallmos på vägen mot Borås med. 

Utifrån kan man plocka in grenar osv från fruktträd, nu på sommaren kan man ge maskrosblad eller kirskål till exempel. 

Inredningen låter bra, kan ni ha ännu större Hjul så är det bra, särskilt för en stor hamster.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Rebornbabyn
0

#5 Guldhamstrar ska ju bo ensamma, men dvärghamstrar ska bo minst 2 o 2. Guldhamstrar är större än dvärghamstrar. Själv föredrar jag guld, för jag tycker att de är mysigare och lättare att bära. Men då ska hjulet helst vara minst 21 cm i diameter (18 tycker jag är för litet för guldisar)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

madebyinferno
0

#7 Nämen vad kul (och bra) att stöta på dig här ;-) Passar väl på att fråga om du har några kullar som är beräknade till början på September då? Har inte köpt något Hjul ännu så en större är uppskriven på inköpslistan!

#8 Börjar nog med en Guldhamster, för att det räcker med en att måna om för dottern ;-)

Lojs
1

Jag vet tyvärr inte exakt när jag kommer ha kullar framöver, mina planer hänger lite på när jag får sålt de bebisar jag har kvar från den nuvarande kullen. Men om de bebisarna flyttar så borde jag ha en ny kull som föds i augusti.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

madebyinferno
0

När är hamsterbebisar redo att flytta hemifrån förresten?

Avvaktar nog till din nästa kull, kanske du kan tjoa till när det är dags!?

Vilket kön är att föredra, eller utgår man bara efter utseendet?

Lojs
1

#11 De flyttar efter de fyllt 5 veckor vanligtvis. 
Jag skriver här på forumet när det är dags. =)

Man väljer väl oftast efter personlighet tycker jag nog.

Medis på akvariefisk.