Sots Detolfprojekt
Tänkte starta en tråd som handlar om mitt Detolf-projekt, om någon annan vill ha lite inspiration och tips. Ber om ursäkt för konstiga färgtoner och dålig skärpa på vissa bilder.
Min hamster Sot (Mapilamis Edsel) är en mycket energisk och stor dam som tidigare bodde i en Duna. Trots mycket utevistelse dagligen i hamsterboll samt Hjul i buren så verkade hon inte få utlopp för all sin energi. Min snälla make gick som tur var med på att ha ett Detolf i vardagsrummet.
Jag köpte ett nytt Detolf och jag använde den här videon för att montera det i liggande position.
https://www.youtube.com/watch?v=wNhT_5ChKVw
Man måste vara två när man bygger ihop skåpet, det är ganska tungt och det absolut svåraste var att få plastlisterna mellan glasskivorna att komma på rätt plats. Använd handskar för att slippa fingeravtryck på glasskivorna och var observant, glasskivorna för botten och sidorna är inte lika breda, så ta rätt glasskiva.
Här är skåpet precis monterat. Den kroniskt nyfikna katten inspekterar.
Jag ville göra tre olika zoner i buren, en sandzon, en grävzon och en boendezon med en liten matzon i. Jag valde att utnyttja stålkonstruktionen som ändå finns i skåpet för att angränsa mellan zonerna med hjälp av en tunn skiva som jag sågat till. I grävdelen ville jag ha två rör som ledde in från bodelen, så i den höga skivan så borrade jag först en massa småhål och sedan använde jag en kniv för att jämna till kanterna.
När skivorna var klara började jag fylla på Bottenmaterial. Så här blev sandzonen, den vita keramikbubblan är från IKEA, gnagpyramiden är köpt hos Zooplus. I vänstra kortsidan syns det hål som är förborrat för att man ska kunna montera spotlight i skåpet. Ännu sitter bara plastbitarna som följer med i hålet, senare kommer en bild på hur jag löste problemet med hålet innan hamstern flyttade in.
Eftersom jag tänkte att Sots gångar skulle kollapsa om hon bara hade alspån att gräva i så bestämde jag mig för att skapa olika skikt i grävdelen. Överst och underst är det alspån men där emellan är det ett hölager (mjukt, går inte att sticka sig på) samt kutterspån. Jag vet ärligt talat inte om lagren fyller någon funktion, och nu när hon bott in sig så är lagren ganska ihopblandade.
Då var det dags att bygga locket då. Locket ska fylla två syften, hålla min rymmarhamster inne och hålla katten ute. Skåpet är ju drygt 160 cm så jag valde att göra två mindre lock istället för ett stort.
Det material som jag använde, inköpt på Fredells byggvaruhus här i Stockholm, var dels två sorters lister, en bred och en smal, samt nät och vinkeljärn. Jag köpte vitmålad. Som tur var hade vi köpt en gereringssåg när vi lade nytt golv i köket i våras, så det hade jag redan. En gereringssåg används för att kunna såga av i önskad vinkel.
Här använder jag gereringssågen på den breda listen och under katten så ser man den tunnare listen också.
Här är de fyra breda listbitarna färdigsågade, och jag skruvade ihop de med de här vinklarna i järn som jag inte kommer ihåg vad de heter. Den smala listen är också monterad, jag hittade ingen spik i rätt längd så då tog jag trälim och limmade fast med istället. Den smala listen har jag bara satt på långsidorna då syftet med den är att katten inte ska kunna peta locket i sidled.
För säkerhets skull så tog jag två småbitar av den smala listen och gjorde en låsfunktion också. Så här ser locket ut på plats. Finishen är inte jättebra på locket, så när jag orkar tänker jag spackla och måla så hörnen blir lite snyggare. Tyvärr var skruvarna en millimeter för långa så de syns lite, men det går nog också att spackla och måla över hoppas jag. Eventuellt monterar jag handtag ovanpå också, såg någon på en tysk hamstersida som gjort så. Det verkar praktiskt även om det funkar att lyfta locket som det är nu också.
Sen kom äntligen min leverans från Zooplus med vattenflaska och fristående ställning, ny större korktunnel och två broar som var på rea. Jag använde den ena bron som avgränsare när jag skapade en matplats. Jag ville sluta med matskål så jag har använt torkade örter och blandat med maten och så får Sot leta runt där för att hitta sin mat.
följer!
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
haha följer. men jättefint byggt!😃
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Ser jättefint ut! Uppdatera gärna med mera bilder! :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Åh vilken underbart bra beskrivning och en superfin Bur! :D
Så händig du är! & duktig på att förklara allt! Vad kostar ett sånt där skåp från början alltså? Är det tungt att flytta? Off topic men vilken OTROLIGT vacker perser du har! Ser ut att ha en ovanlig färg.❤
Tack för kommentarerna allihop! Jag ska försöka ta fler bilder snart. När jag gjorde research inför detta projekt så tyckte jag att det var dåligt med steg-för-steg-beskrivningar, jätteroligt att få se slutresultatet men jag saknade grundliga beskrivningar att få inspiration ifrån. Hoppas att någon annan i framtiden som är i samma situation hittar denna tråd!
#20 Ett Detolf kostar nytt 499:- på IKEA, men man kan få ett för betydligt mindre på Blocket, men då är det monterat och svårare att frakta. Det är jättetungt men jag har inga planer på att flytta på många år! Jag vet inte hur händig jag är, men jag har haft ett flertal byggprojekt åt andra djur genom åren så lite har jag lärt mig. (Sedan är jag gift med en civilingenjör så jag har kallat in honom som konsult också 😉)
Vad roligt att du gillar Kitty! Hennes färg heter blåsköldpaddsilvertabby-bicolour, och ja den är ovanlig. Hon har varit med och övervakat alla moment i Detolfprojektet mycket noga. Hon är den perfekta katten att äga tillsammans med en hamster, för hon är kaxig och låtsasanfaller hamstern när den är i sin Bur, men när hamstern rymmer (vilket händer då och då) så vågar hon inte anfalla utan förföljer hamstern och jamar högt på husse och matte tills vi kommer och fångar in rymlingen. Jättepraktiskt, som ett hamster-rymmar-larm!
Men ooo vad snyggt gjort! 😮👍
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Wow så vackert :D Rena paradiset för en hamster. Bra jobbat!
Gud så fint! Drömburen:)
Den som säger att kärlek inte går att köpa, glömde djuren!
Jättefint gjort! Bra inspiration därtill! 😃
// Med vänliga hälsningar, Felicia 
~ Ett hem utan hund är bara ett hus ~
Jättefint! Riktigt lyxhem för Sot. Och vilken söt kisse du har :)