Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1606 ggr
Anjelu
3

Köpa hamster till sonen...

Jo min son vill gärna ha ett husdjur och då har vi kommit fram till att hamster kan vara passande men då har man ju en del frågor.

Storlek på Bur? Vilken burstorlek är optimal? Vill dom ha gott om plats att springa runt eller föredrar dom en mindre och ombonad Bur?

Typ av hamster? Kan ni hamsterkännare rekommendera någon hamstertyp? Enda önskemålen är väl att den skall vara så social och lugn som möjligt. Är det guldhamster som gäller eller kanske Roborovskis eller rysk vintervit? När man börjat forska i det så fanns det ju en uppsjö av hamsterraser (jag kände bara till guldhamster innan)

En eller flera? Jag läste på nåt ställe att hamstrar trivs bäst ensamma, stämmer detta?

Skall man köpa från zoobutik eller uppfödare?

Vart hittar jag uppfödare av hamster? Helst i Skaraborgs län? Det fanns inte så många listade på Hamsterföreningens hemsida.

Och övrigt, har ni några tips eller annat som man bör tänka på i allmänhet gällande hamstrar?

Tack på förhand!

Scorpio97
18

Ju större Bur desto bättre, både för att hamstern ska kunna röra sig och för att få plats med mycket inredning.
Jag rekommenderar i första hand akvarium (sen kan man göra ett nätlock till). Det blir snyggt, ljust och väldigt rymningssäkert.
Annars är 130l SAMLA-låda (finns på ikea) en väldigt bra och vanlig Bur.
Sen finns duna-burar. Dom är dock mycket dyrare än SAMLA-låda, och jag upplever dom som svåra att inreda.
Gallerburar anser jag inte man ska ha. Det är stor risk att hamstern gör illa sig om den klättrar, och om den gnager på gallret så kan det ge allvarliga skador på nos och tänder.

Det finns fem hamsterarter, inte raser. Guldhamster, samt dom fyra dvärghamsterarterna Robotovskis, Rysk vintervit, Campbells och Kinesisk.
Guldhamstern är den största arten. Det är lag på att guldar över 8 veckor ska bo ensamma. Dom är solitära djur och dödar varandra om dom träffar på en annan guldhamster. Relativt lugn, och är lätta att få handtama.
Dvärghamstrar ska man ha minst två och två.
Rysk vintervit  är den vanligaste. Funkar bra i par, och är lugna och lätt att få handtama.
Campbells är också väldigt vanliga. Är ungefär som Vintervit i temperament, men är lättare att ha i grupp/par. Större risk för diabetes än övriga arter.
Robotovskis är rätt ovanlig. Trivs precis som Campbells bra i par eller grupp. Minsta arten och väldigt snabb. Är svårare att få handtam, även om det är möjligt. 
Kinesisk är den ovanligaste arten. Brukar vara svår att hålla annat än ensam, även om jag anser att man åtminstone ska försöka. Är lite mer klättrig än övriga arter.
Om man köper från butik så räknas dessa som hybrider mellan Vintervit och Campbells, som är dom enda två arterna som kan paras med varandra. Hybrider kan dock ha svårt att förstå varandra, eftersom Vintervit och Campbells har lite annorlunda "språk", och därför är det större risk att dom bråkar.

Jag föredrar själv dvärgar för att dom kan vara flera, vilket gör att dom aldrig är ensam. Eftersom det är eran första(?) hamster och det är till ett barn, så rekommenderar jag guldhamster, Vintervit eller Campbells.

Köp alltid från uppfödare. Hamstrarna i butik kommer oftast från grossist. Grossister massavlar djur utan en tanke på hälsa och temperament. Det är alltså större risk att en hamster från butik blir sjuk, inte blir handtam eller inte funkar i par/grupp (dvärghamster). Sen finns det naturligtvis underbara hamstrar från butik också, men det är alltid en risk. 
Från en seriös uppfödare får du en handtam hamster med friska föräldrar. Du får stöd och hjälp hela hamsterns liv. Om du köper dvärghamster och dom skulle börja bråka, så får du ofta byta ut en av hamstrarna mot en ny unge, och prova om det funkar (eller så kan uppfödaren ta tillbaka en av hamstrarna). Skulle någon bli allergisk eller om ni av annan anledning inte kan ha kvar hamstern, så tar uppfödaren tillbaka den eller hjälper er sälja den. 

Och i allmänhet, lita inte på vad djuraffärer säger, utan dubbelkolla alltid. Dom flesta djuraffärer rekommenderar plasthus, hamsterbomull/vadd och saltsten/mineralsten.
Plasthus andas inte, och om hamstern gnager på det så kan den få vassa plastbitar i magen. Ha därför bara hus och leksaker i trä, kartong eller liknande material.
Har du provat att stoppa bomull i munnen? Om hamstern skulle få för sig att äta detta, så kan det i värsta fall kväva hamstern. Hamstern kan även fastna med benet i det. Ett bra bäddmaterial är rivet toapapper. Om hamstern skulle äta det, så "smälter" det bara och gör ingen skada.
Om hamstern får en bra kost, så är saltsten och mineralsten bara farligt. Om hamstern slickar på stenen för mycket, så får den i sig för mycket salt vilket förstör njurarna. 
Många Foder från butik innehåller för mycket socker och solrosfrön förresten, vilket ger tjocka hamstrar. Man kan blanda själv, sen finns det några bra Foder också. Sen ska hamstern ha färskfoder varje-varannan dag. Det finns en bra artikel om detta: http://hamster.ifokus.se/articles/4d715ff2b9cb462239070921-tips-pa-farskmat?articles-2

Sen måste jag säga att det är underbart att du frågar och vill veta, istället för att bara gå till en djuraffär och köpa första bästa hamster (: Alltför många tror att det är så enkelt, och läser inte på ordentligt. Jag kan ta mig själv som exempel, min pappa köpte min första hamster åt mig för att min kusin hade köpt en. Ensam vintervit, med saltsten, plasthus, hamstervadd och jag badade den då och då (vilket man absolut inte får göra). Hade jag hittat hit till hamster iFokus tidigare, så hade min hamster fått det mycket bättre.

Har du fler frågor så är det bara att fråga på (: Och jag ber om ursäkt för att det blev en halv novell, haha.

//Jessie

jentrjenny
3

#1 Måste bara säga att det var ett jättebra inlägg! 👍

Scorpio97
1

#2 Tackar (:

//Jessie

Fiona1234
3

Tycker #1 har berättat allt om det allmänna faktan, sjukt bra skrivet 🙂

Jag rekommenderar helt klart guldhamstrar, de är jättebra första hamstrar då de är lugna,lätta att få tama och finns i många olika färger/hårlag.

Jag föder upp guldhamstrar och har gjort det i ca 2 år nu, tycker de är underbara djur och om du vill ha mer info specifikt om dom så är det bara att slänga iväg ett pm till mig.

Om du fastnar för guldhamstrar så kan jag transportera till där ni bor om ni kan mötas upp. Finns i Stockholm och får 2 kullar i sommar, men detta kan jag skriva mer om, om du har bestämt dig för en guldhamster. Ni får gärna komma och titta också innan och bara se hur guldhamstrar verkar, utan att köpa eller så, det är som sagt bara att höra av sig 🙂

Alla mina hamstrar är också registrerade i SHF med stamtavla, och även alla ungar blir registrerade i SHF med stamtavla 😉

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Anjelu
1

Tack Scorpio97 för ett mycket informativt svar! Be inte om ursäkt för novellen. Ju mer info desto bättre :)

Jag hade tankar om att använda mitt gamla karantän akvarium (150l)  som hamsterbostad men det blir inte varmt för hamstern då? (tänk växthus). Även fast man gör gallertak?

Sen hade jag funderingar ang toalett till hamstern. Vill den ha en liten toalåda i buren eller väljer den bara ut ett speciellt hörn att göra sina behov i? Vad vill hamstrar ha för material i toaletten?

Gillar dom att sandbada och vill dom isf även ha ett "badkar" i buren?

Jo jag kände att det är nog bäst att köpa från uppfödare, man vill ju gärna se föräldradjuren och sen tänker jag mig att hamsterungar från uppfödare är hanterade i större utsträckning och har fått en mer harmonisk start i livet.

Just nu lutar det faktiskt åt guldhamster men jag känner att jag får forska ordentligt i övriga arter innan vi tar något beslut men tack för info @Fiona1234, ska definitivt kolla din hemsida!

Tack för trevligt bemötande och hjälpsamma svar! Jag kommer definitivt att fråga en hel del innan den nya familjemedlemmen får flytta in :)

Anjelu
1

Nu kom jag på fler frågor. Bör man ha en "rasthage" till hamstern? Så att den kan få komma ut och "sträcka på benen" medan man städar buren tex?

Hamsterboll? Ska man ha det? En sån hamstern kan springa runt i och utforska huset lite?

Vill hamstrar vara ute? Kan man tex ha hamstern i en liten hage på gräsmattan så att den får springa runt en stund? (Övervakad naturligtvis) är detta något som uppskattas ur hamsterperspektiv eller är det bara stressande och påfrestande?

Och ang akvarie, finns det risk att hamstern gnager på silikonet och är det isf skadligt för den?

Scorpio97
0

150l akvarium låter perfekt. Gör ett lock av nät eller galler, det funkar utmärkt (det finns en artikel om lock-byggande inne på gerbil ifokus). Det blir inte för varmt. En dunabur som är utformad för just smådjur, är ju egentligen också bara en låda med gallertak. 
Sen på sommaren kan det ju bli varmt i alla burar, då kan man behöva kyla ner lite. 

Man kan ha en toa med icke klumpbildande kattsand eller vanlig Sand i om man vill. Annars brukar dom välja ett hörn att göra sina behov i.
Sandbad uppskattas helt klart. Jag anser att det är ett måste i buren, men man kan även ha det i rasthagen och låta hamstern "bada" där dagligen. 
Jag har ett sandbad, som hamstern även använder att kissa i, så jag tar bort kissklumpar dagligen och byter Sand minst en gång i veckan. Men det kan vara enklare att ha en toa, och ett bad. 

En fördel med guldhamster är att dom inte har någon att bråka med. Även om dom flesta dvärgar från uppfödare trivs ihop och lever tillsammans utan bråk hela livet, så kan det ju hända att dom blir osams eller inte funkar ihop. Är man nybörjare så kan det kännas lite obehagligt. Med guldar så slipper man ju det. Dessutom är ju guldar större, och kan därför passa bättre till barn just därför (: Hur gammal är din son?

//Jessie

Scorpio97
0

Rasthage bör man ha, ja. Eller så kan man hamstersäkra ett rum. Jag har en gammal duna Bur, samt en gallerhage som jag varierar mellan som rasthage. Någon timme varje-varannan dag, beroende på hur aktiv hamstern är.

Vissa hamstrar älskar hamsterbollar, och vissa hatar dom. Sen är det lite diskuterat huruvida man bör ha hjul/boll till yngre hamstrar, vissa anser att det kan skada ryggen. Men om man kan och har plats så är en rasthage alltid bättre än boll, i alla fall enligt mig.

Man kan ta ut dom på sommaren. Den får inte blåsa, regna eller vara direkt sol. Runt 18-25 grader varmt. Naturligtvis får man hålla koll ordentligt, men det brukar uppskattas av hamstern. 

Silikon vet jag tyvärr inte. Det bör inte vara skadligt om hamstern inte äter en stor mängd. Med tanke på hur många som använder akvarium till smådjur (till gerbil är det standard, exempelvis) så tror jag inte det är någon större risk. Man får se till att ha roligare saker för dom att gnaga på, jag tror inte en väl aktiverad hamster väljer att stå och gnaga på väggarna.

//Jessie

Ulltussa
0

Tänkte göra ett litet instick här och säga att hamstrar är fantastiska djur, att så mycket personlighet får plats i ett sådant litet djur! Och jag tycker att det är så kul när blivande hamsterägare verkligen tar sig tid att lära sig om djuren i fråga :) önskar dig och sonen all lycka med den nya lilla familjemedlemmen!

Mvh Mikaela

Anjelu
0

Tack så mycket Ulltussa! :). Det verkar vara ett väldigt trevligt klimat på det här forumet, skönt för då behöver man inte vara rädd för att ställa "dumma" frågor. Ja ju mer man läser om hamstrar ju trevligare verkar dom! Själv är jag lika exalterad som sonen över nytillskottet i familjen!

Och tack igen Scorpio97 för trevligt och informativt svar. Sonen är faktiskt bara 4 år gammal, och bakgrunden till det nya husdjuret är att vår katt som varit med oss i många år förolyckades för ett tag sen och sonen som älskar djur väldigt högt har saknat sin kompanjon mycket och varit ledsen över avsaknaden av husdjur. Och även jag tycker ju självklart att det blivit dystert och tomt sen kattkamraten försvann. Dock vågar vi inte skaffa någon ny katt av rädsla för att historien skall återupprepa sig och vi har dessutom sneglat åt hamsterhållet länge men känt att det var olämpligt att skaffa en då det fanns katt i familjen som kunde orsakat stress och ond bråd död för den lille gnagaren.

Efter lite efterforskningar lutar det nu åt Rysk vintervit faktiskt har, även hittat en Bur som ser ut som följer http://www.zoo.se/produkter/smadjur/bur-transport/smadjursbur/big-alex-hamsterbur.html

Skulle den kunna funka tror ni? Får väl modifiera något kan jag tänka men storleken borde väl räcka?

[Howres]
0

Plasten på buren spricker lätt, men annars tycker jag den är bra :)

Anjelu
0

Hmmm sprickande plast låter ju inget kul…tyckte att storleken verkade ok annars men då får jag nog fundera lite till. Hade ju tänkt använda ett gammalt akvarie men när jag skulle ta upp det från källaren så hade ett järnrör ramlat på det så hela sidan var sprucken :(.

Scorpio97
0

Tråkigt att höra om katten, jag vet hur ledsen man blir när man förlorar ett husdjur. Härhemma har vi faktiskt både hamstrar, katter och hund, och det funkar utmärkt. 

Tycker buren är lite låg, om jag förstått måtten rätt.
Den har en area på 0.37m2 och en höjd på 25 cm. Arean låter superbra, nästan lika stor som en SAMLA (0.44m2). På 25 cm höjd är det dock svårt tycker jag att få plats med både spån och inredning, hamstrar gillar att gräva och det är ett plus om man kan få plats med åtminstone 5-10 cm spån. 
Men den funkar helt klart och är helt okej, även om jag som tidigare sagt rekommenderar SAMLA istället, vilket blir både billigare och större (:

Hjul som följer med burar brukar rent generellt vara lite för små förresten (: För dvärgar rekommenderas Hjul med en diameter på minst 20 cm, och för guldar runt 25 cm. Det är bättre med för stort än för litet, det kan ge ryggskador annars.
Sen kan man även ha ett tefat, eller flying saucer istället för Hjul om man vill. Det är mindre belastning för ryggen då (: Googla så ser du hur dom ser ut.
Man kan även skippa Hjul och tefat helt, och låta hamstern springa av sig mer i rasthagen.

//Jessie

Anjelu
0

Då känns det nästan som att det får bli en samla låda, hade faktiskt inte reflekterat över hur låg alex buren var. Tyckte den såg hög ut. Jo man vill ju gärna få plats med en rejäl inredning så att hamstern/hamstrarna kan aktivera sig ordentligt.

Hade en allmän fundering runt hamsterhjul. Stämmer det att dom inte bör använda ett sådant innan dom är 5-6 månader?

[Howres]
0

Det stämmer :) mina hamstrar får dem när de är 6 månader gammla :)

Scorpio97
0

Ja, den såg bra ut på bilden. Men bilder kan ju vara rätt missvisande (:

Det är diskuterat. Vissa anser att man ska vänta tills hamstern är färdigvuxen, och andra anser att det är bra att belasta ryggen i lagom mängd och att det därför inte är farligt. Jag har inte riktigt bestämt mig för vilket jag tycker. Jag har dock tefat åt min nu, det känns säkrare och bättre. 

Hjul är inte bra oavsett om hamstern springer för mycket i det. Då kan det ge skador på ryggen oavsett hur ung eller gammal hamstern är. Men man kan ju ha Hjul bara i rasthagen exempelvis om man vill, eller ta ut det på nätterna, så inte hamstern kan bli beroende av det. 

Sen är det ju ännu bättre om man kan skippa både tefat och Hjul, och istället ha en tillräckligt stor Bur och ta ut den tillräckligt ofta/länge i rasthagen att det helt enkelt inte behövs. Det beror dock på lite art också, jag har haft robotovskis och då var man tvungen att ha hjul/tefat för dom hade hur mycket energi som helst.

//Jessie

Anjelu
0

Då avvaktar jag lite med Hjul tror jag. Tanken är ju att hamstrarna ska få en aktivitetshage med massa lek och klättermöjligheter där dom får vara dagligen. Men hittills har jag iaf köpt spån till buren, toalåda+sand, matskål, hamstermat, vattenflaska, lekhage samt hus (i trä ;)). Jag luftade mina hamstertankar lite med personal i zoobutiken och dom var väldigt bestämda på att man bara ska ha EN hamster (även fast man skaffar rysk vintervit) :S. Knepigt. Sen var dom väldigt bestämda på att jag skulle köpa salt och mineralsten? Men nu känns det som att det är på väg nånstans :). Vi har förresten äppleträd på tomten, är det ok att ta grenar från dom till gnag/klättergrenar? Sen undrar jag när man kan börja "tämja" hamstern? Alltså sitta med handen i buren så att en får vänja sig vid oss? Är det någon speciell frukt/grönsak som hamstrar uppskattar extra mycket? Bör man ha nån sten i buren som hamstern kan klättra runt på (slipa klorna lite). Och vad är den bästa "tandsliparen"? Bör det finnas rivet toa/hushållspapper när hamstern flyttar in? Och strör man isåfall runt det i buren så hamstern får hämta själv och bädda? Och ang sandbad, är det en speciell Sand man köper eller går det bra med Sand ifrån stranden? Gud vad jag frågar mycket ser jag nu! 😳

Ulltussa
0

Rysk vintervit ska vara två, men djuraffärer säger ganska ofta att även dvärgar ska vara själva, men det är fel.

Du behöver inte ha salt eller mineralsten, om hamstrarna får en bra kost så behövs inte såna tillskott. Saltsten kan rent av vara farligt för hamstrar då för mycket salt är skadligt för dem och kan ge njurskador ^^ Man kan nästan tro att de säger sånt för att sälja mer saker ;)

Man kan ge dem grenar från fruktträd, det är helt okej! Men många fyser grener ett tag för att få bort ohyra, tror att det är två dygn men jag kan ha fel :)

Det är bra att låta hamstern vänja sig vid det nya hemmet i några dagar innan man börjar tämja den, jag brukar köra på 2 till 3 dagar. Det viktigaste när man tämjer en hamster är att ta det försiktigt och göra det i små steg. Det finns en massa inlägg om det här på forumet som du kanske kan kika på!

Speciell grönsak varierar från hamster till hamster, prova dig fram vad just din lilla gillar :D

Sten brukar uppskattas, har alltid det hos mina för att slipa klor och ge dem något att klättra på. Och den bästa tandsliparen varierar beroende vad hamster gillar att tugga på, grenar är väl det vanligaste. Nån annan kanske har fler tips på tuggsaker :)

Ja Jag tycker att det är bra om hamstern har toapapper att boa med när den kommer, så att den kan skapa ett litet tryggt bo åt sig själv. Jag brukar lägga det runt lite i buren för att ge dem något att göra men det är upp till dig! Spelar nog inte en så stor roll ^^

Sand från stranden är nog inte så bra då det kan finnas ohyra och liknande i. Det finns chinchilla Sand på djuraffärer men det kan bli ganska dyrt, har dock ingen koll på vilken annan Sand man kan använda, men det kanske någon annan kan svara på!

Fråga på! Det är ju så man får reda på saker och lär sig ^^

Mvh Mikaela

Scorpio97
0

Djuraffärer går inte att lita på. Som sagt så så är dom flesta djuraffärshamstrar hybrider, och dom bråkar lättare än renrasiga. Djuraffären kan få dåligt rykte om flera köper två stycken och dom bråkar, därför rekommenderar dom en.
Salt och mineralsten är farligt för hamstrarna, det förstör njurarna. 
Djuraffärer tjänar ju egentligen inte så mycket om du köper en hamster där, utan det är ju alla tillbehören som kostar, speciellt dom du måste förnya (sand, mat, spån) så det är klart att dom vill att du ska köpa så mycket som möjligt. Dom flesta djuraffärer struntar tyvärr i att vadd och saltsten är farligt, dom vill sälja ändå (och vissa vet helt enkelt inte att det är farligt)

Japp, alla fruktträd går bra. För att få bort lite bakterier och insekter kan man koka grenen eller slänga in den i ugnen en stund.
Första dygnet ska hamstrarna vara ifred. Andra dagen kan man prassla lite i spånet och prata mjukt, och om dom kommer fram då så kan man ha handen i buren och se om dom vill komma upp. Man ska aldrig ta upp en hamster uppifrån (den kan då se dig som ett rovdjur och bli rädd/bitas), utan alltid ha handen i buren och låta hamstern klättra upp själv. Det är olika på olika hamstrar, vissa är sociala och gosiga redan andra dagen, medan andra kan behöva en vecka eller två innan dom vågar. Uppfödarhamstrar brukar dock vara lugnare, och mer vana vid hantering, så det brukar gå fortare då. Dom brukar ju redan vara handtama, det är bara att dom måste vänja sig lite vid nya människor. 
Bra artikel om färskfoder: http://hamster.ifokus.se/articles/4d715ff2b9cb462239070921-tips-pa-farskmat?articles-2
Det är svårt att veta i förväg vad just dom hamstrarna gillar.
Man kan ha en sten i rasthagen. Om man ska ha i buren får man se till att den står stadigt och hamstern inte kan hamna under den. Även då rekommenderar jag att koka eller köra den i ugnen en stund, så den är ren från bakterier.
Tänderna slipar dom när dom äter frön med skal på (ex. solrosfrön) eller när dom gnager på grenar/hus.
Ja, bomaterial bör finnas i buren. Det funkar bra att sprida ut det, hamstrarna brukar uppskatta att få bädda själva. 
Sand från stranden kan vara för grov. Hittar du finkornig Sand ute så ska den i så fall kokas. Annars är chinchilla-sand bra, dock rätt dyr. Många köper finkornig sandlådesand på exempelvis jula eller rusta, det blir billigare.
Själv kör jag på en finkornig Sand från djuraffären, som är lite grövre än chinchillasanden. Har nämligen inte jula/rusta eller liknande affärer här. 

Många frågor är bra, så fråga på du!

Vad köpte du för mat, vilket märke? (: 

Jag har faktiskt inte haft matskål till "torrfodret" åt mina, förutom dom första veckorna. Istället sprider jag ut maten i spånet, det är bra aktivering för dom. Sen lägger jag lite så att dom lätt kan hitta det om dom vill.

//Jessie

Anjelu
0

Maten hette versele-laga hamster complete. Hoppas att den är bra? Jo det är lustigt med zoobutiker, det är ju samma med fiskar. Personalen har ingen koll på vilken akvariestorlek en specifik fisk ska ha, vilka som passar ihop eller vad dom vill ha för typ av miljö. Sorgligt faktiskt när man tänker på det hur många djur som far illa pga okunskap hos folk som SKA veta bättre. Skönt att jag varit här och frågat lite innan annars hade jag nog åkt hem med både saltsten och vadd :(. Dock blev jag oerhört sugen på hamstrarna dom hade. Så söta! Det är farligt att kolla på djur i zoobutiker, man vill alltid "rädda" dom :( Då vet jag hur man ska tänka med träd, stenar, Sand och färskfoder! Tack till er båda för informationen! :)

ebbamedruby
0

Min hamster är galen i rött äpple! :)

Scorpio97
0

Japp, det är ett bra Foder.

Ja, det är synd att djuraffärer ger så dålig information :/ Jag tycker egentligen inte levande djur ska få säljas i butik, det är alldeles för lätt att impulsköpa då.

Ja, det är farligt att gå i djuraffärer och kika på djur (; Det man får tänka på är väl att även om du räddar just den hamstern, så kommer en annan att ta dens plats. Om man istället kan få så många som möjligt att välja omplacerings- eller uppfödarhamstrar så kan inte djuraffärer längre sälja hamstrar, och då slutar dom. Men det är svårt att låta bli att vilja köpa. 

Varsågod, roligt att kunna hjälpa bara (: Blir alltid glad när någon faktiskt ser till att lära sig innan dom köper djuren!

//Jessie

cinna
0

Följer med intresse :)

Anjelu
0

Tack Ebbamedruby, det ska jag tänka på att testa när det kommer hamster i huset :)

Och angående djurförsäljning så håller jag faktiskt med dig Scorpio97, det är nog många barnfamiljer framförallt som går in för att "titta lite bara" och kommer ut med kanin/marsvin/hamster/ödla etc etc. Alldeles för lätt att köpa ett litet liv :(.

Har kollat igenom färskfoder länken i lugn och ro nu och den har favoritats här men herrejösses vilka allätare hamstrar är. Man lär sig mycket på det här forumet.

Och efter din kommentar om omplaceringshamster så känner jag nog att det är rätt väg att gå. Har faktiskt inte tänkt tanken förut, var så inne på att köpa från uppfödare men omplacering känns rätt på något vis.

Har tagit både katt och hund som omplaceringar så varför inte. Kollade faktiskt blocket förut efter att jag läst din kommentar och det finns ju många små hamstrar som behöver ett nytt hem.

Har även haft hamsterskola med sonen så att han är med på att hamstern/hamstrarna som flyttar hit måste få vara ifred i början. Och hittills verkar han vara helt införstådd med detta :)

Börjar känna mig redo nu, nu är det bara en hamsterbostad och själva hamstern som saknas ;)

Scorpio97
0

Med omplacering så blir det ju dock samma risk som med djuraffärshamstrar. Eftersom dom flesta omplaceringar kommer från djuraffär. Så risken är större att dom får sjukdomar eller inte funkar i par/grupp. Bara så du är medveten om det (: Annars tycker jag det är jättebra att du väljer en omplacering.

Jag klarar knappt av att kolla på hamstrar på blocket. Vill ta hem allihopa :/ Är ju rätt många som inte är skötta på rätt sätt också, har sett flera stycken i pyttesmå gallerburar som säljs för att barnet tröttnat. Har till och med sett en annons med bild där hamstern tydligt hade enbart ostkrokar i matskålen! 

Vad bra att din son förstår att hamstern måste få vara ifred också (: Sen vet jag själv ur svårt det är att låta bli första dygnet, man vill ju helst lära känna hamstern så snabbt så möjligt, haha.

//Jessie

Anjelu
0

Jo den risken finns ju men känner nog att det kan vara värt att chansa om man kan ge ett "oönskat" djur ett nytt hem :) Kan eventuellt ha hittat en omplacerings hamster redan. Ett par i bekantskapskretsen hade köpt en hamster till dottern (3år) men nu hade den bitit lilltjejen så hon var rädd för den. Ska åka och kolla på den efter jobbet tänkte jag så får vi se. Vet inte vad det var för ras men det var en "liten vit" sa dom.

Scorpio97
1

Hur gick det med hamstern ni skulle kolla på? (:

//Jessie

Anjelu
2

Hej igen! Jo det gick bra :). Den fick faktiskt åka med hem samma dag. En liten vintervit som bara är runt 3-4 månader skulle jag tippa på. Hans namn var "Hamster" men är numera av sonen omdöpt till Fuffe :). Han fick vara ifred i buren i 4 dagar eftersom han verkade väldigt rädd och stressad. Huset kom väl till pass eftersom han inte hade något, han trivs verkligen i sitt hus :). Nu verkar han börja bli lite nyfiken för när vi har händerna i buren kommer han gärna och kryper på dom och käkar godis. Jag har börjat hantera honom sent på kvällen dom senaste dagarna, lyfta upp honom och låta honom springa runt och leka i aktiveringshagen. Han är en väldigt vänlig och nyfiken liten hamster och både jag och lillkillen är väldigt fästa vid honom redan. Så hoppas att han kommer trivas hos oss.

JenniferBe
0

Vad roligt att höra! Helt rätt att ni tog en omplacerings hamster tycker jag :) Grattis till hamstern!

Scorpio97
0

Vad bra (: Hoppas det går bra för er!

//Jessie

Anjelu
0

Tack JenniferBe! :). Ja det kändes som rätt beslut för oss. Han är en jättefin liten kille

Anjelu
0

Och tack scorpio97 såklart för all hjälp längs vägen!

Scorpio97
0

#32 Ingen orsak! (: Bara roligt att kunna hjälpa till, och det är såklart ännu roligare att hjälpa någon som verkligen är intresserad och vill lära sig!

//Jessie