Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 551 ggr
Tessan01
3

Vad tycker ni?

Hej allihopa! Jag tänkte höra vad ni tycker om mina planer. Jag hittade på internet en bra annons för 2 stycken duna fun burar. Jag har själv just nu en mini duna till min guldis. Jag har köpt dom 2 dunorna för super billigt och tänkte sätta ihop alla 3 burarna med rör (också min mini duna) så jag har en större yta till min hamster. Nu till saken. Tycker ni det låter bra om jag fyller ena buren med nåt hon kan få gräva i så mycket hon vill. Och i andra en "motions" Bur med Hjul, rör, och kanske en liten labyrint (+ bedding så klart ). Och i den tredje som en "zon" med olika hus eller nåt hon kan få sova i. 

Så typ såhär:

Mini Duna: Gräv zon
Duna Fun 1 : Motions "sal" 
Duna Fun 2 : Sov + mat zon

Så vad tycker ni? Har ni några idér på ändringar eller nåt man kan lägga till/ta bort?

Mvh. Tessan

fuzzie
0

Jag tycker att det låter som en bra och mysig idé. Bara du tänker på att använda dig av så lite plast saker som möjligt samt att rören du kommer använda dig av är "rejäla" eftersom det är mycket enkelt för en hamster att gnaga sig igenom ett rör om den verkligen vill. :) Grävzonen lät riktigt kul! Vad har du tänkt att använda för material i den? Vanligt Bottenmaterial, torv, jord? ^^ Hjul vet jag inte om jag skulle rekommendera inne i buren just på grund av att hamstrar lätt bli beroende av dem och springer tillslut bara i hjulet dagarna i enda. Så jag brukar ha ett Hjul och en springdisk i lekhagen som de får vara i under några timmar varje dag. Så får de ju ändå springa av sig varje dag ifall de vill det. :) När du skriver "bedding" så antar jag att du menar bomaterial? Jag hoppas då att du använder dig av enbart toa/hushållspapper eftersom all slagsmål bomull och vadd är rent skadligt för hamstern kindpåsar och mage. :(

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

fuzzie
0

Jag tycker att det låter som en bra och mysig idé. Bara du tänker på att använda dig av så lite plast saker som möjligt samt att rören du kommer använda dig av är "rejäla" eftersom det är mycket enkelt för en hamster att gnaga sig igenom ett rör om den verkligen vill. :) Grävzonen lät riktigt kul! Vad har du tänkt att använda för material i den? Vanligt Bottenmaterial, torv, jord? ^^ Hjul vet jag inte om jag skulle rekommendera inne i buren just på grund av att hamstrar lätt bli beroende av dem och springer tillslut bara i hjulet dagarna i enda. Så jag brukar ha ett Hjul och en springdisk i lekhagen som de får vara i under några timmar varje dag. Så får de ju ändå springa av sig varje dag ifall de vill det. :) När du skriver "bedding" så antar jag att du menar bomaterial? Jag hoppas då att du använder dig av enbart toa/hushållspapper eftersom all slagsmål bomull och vadd är rent skadligt för hamstern kindpåsar och mage. :(

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

Tessan01
0

Ja jag menar rivet toa papper så klart. Jag tänkte precis skriva vad skulle ni / du föredra som gräv material?

När jag skrev "bedding" menade jag spån/carefresh. Okej tack för tipset om Hjul och tefaten! Vill inte ha en beroende hamster. ;)

Jag tänkte bara använda tuber som är gjorda plast så hon kan gå mellan varje Bur. Det var typ det ända som skulle vara av plast.

tack för dit svar! 

Mvh. Tessan :)

fuzzie
0

Hehe ok vilken tur då! Men carefresh lät ju bra! ^^ Ja som grävmaterial skulle jag nog använda hampaströ/lättströ eller jord som inte innehåller gödsel eller andra tillsatta vitaminer och mineraler. Man kan ju även använda torv. :) Ok det låter bra med rören med. ^^ anledningen till varför jag inte gillar plastinredning är för att det inte "andas" och dessutom är även det skadligt för kindpåsar och mage om de gnager på plasten. Men är man noga och ser att inte hamstern gnager på plasten så är det ju lugnt. :)

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

Tessan01
0

Okej, tror du det skulle vara ok med halva sandbad och halva jord? eller nåt liknande så hon kan välja emellan?

fuzzie
0

Jaa det tror jag absolut skulle funka! ^^ Det är ju bara att testa och se vad hon gillar. :)

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning

: )) kram
1

Vill du lägga upp bilder på hur det blev när du har byggt klart : )) . Blir så nyfiken på resultatet : ))

Hjärta

Tessan01
1

#7 Jadå så klart om du vill :) Väntar tills burarna har kommit och allt är klart :D