hamster trots allergi?
Hej!
jag har tänkt på att köpa hamster men jag är allergisk men inte hyper mest mot hö och sånt men hamstrar behöver väll inte ha hö eller är det helt fel det kan väll ha tex pellets eller papper? (rätta mig om jag har helt fel) vilken hamster lever längst av alla hamster raserna? finns det någon mer allergivänlig hamster? hur länge lever den äldsta hamstern? finns det sele koppel till hamstrar? hur stor Bur behöver den? vilka tillbehör behöver hamstern? vad äter en hamster?
det blev rätt mycket men jag hoppas jag kan få svar på alla mina frågor❤️😃
I'm out 
- Redigerat 2021-06-03 18:26 av Cireea
lite hjälp ?
I'm out 
Jag kan svara på några frågor du har! Hamstrar behöver inte hö då stråna är vassa och kan sticka hål på deras kindpåsar. Jag vet inte om det är någon skillnad mellan livslängderna på hamstersorterna men man brukar säg att de lever runt 2 år, vissa lever längre och andra kortare. Jag vet inte om det finns några mer allergivänliga hamstrar dock, men det kanske nån annan vet :) det finns sele till hamstrar men de brukar vara duktiga på att rymma från den ^^ jag har inge mått i huvudet på hur stor Bur som behövs, men kolla på svenska hamsterföreningens hemsida! Tillbehör som behövs är väl vattenflaska, matskål, hus, badsand, pinnar att gnaga på och leksaker så klart! En hamster ska ha en matbas som består av någon typ av hamsterfröblandning som finns att köpa i affär, grönsaker samt ibland lite kött då för hamstern är allätare. Har du mer frågor så är det bara att fråga mer!
Mvh Mikaela
Men hamstrar behöver väll inte ha hö eller är det helt fel det kan väll ha tex pellets eller papper?
Hamstrar ska inte ha hö, nej. Det förstör deras kindpåsar. Möjligtvis mjukt hö men det är inte så nödvändigt. De ska ha sönderrivet toapapper som bomaterial.
Vilken hamster lever längst av alla hamster raserna?
Tror guldar lever liiite längre än dvärgar. Men det beror ju också på hur bra de är skötta och hur bra de klarar sig från smittor. Skaffa inte hamster efter hur länge den lever, skaffa efter vad som passar dig. Guldar ska leva ensamma och är något lugnare. Dvärghamstrar ska bo 2 och 2 om inte fler.
Finns det någon mer allergivänlig hamster?
Allergivänlig hamster? Hamstrar är inte allergivänliga.
Hur länge lever den äldsta hamstern?
Förstod inte riktigt frågan, hamstrar brukar leva ca 2-3½/4 år.
Finns det sele koppel till hamstrar?
Ja, det gör det. Det är dock bättre att låta dem springa löst i ett rum eller i en lekhage. Man måste vara försiktig när man har den på dem, man kan inte rycka och dra i dem för då finns det risk för skador. Glöm inte att vara på din vakt om du har den utomhus, det finns både katter och fåglar som gärna vill ha en liten hamster till lunch.
Hur stor Bur behöver den?
Ju större, desto bättre. Ett akvarium, duna Bur eller SAMLA låda från IKEA.
Vilka tillbehör behöver hamstern?
De behöver ett trähus (i plasthus får de sämre andning), Hjul (inte alltid nödvändigt), matskål, vattenflaska/skål, sandbad, tuggleksaker (en toapappersrulle, chews från djurbutiken m.m), bo material osv. Finns många bra artiklar om Bur inredning.
Vad äter en hamster?
Hamsterfoder från djurbutiker, om man nu inte vill blanda eget. Hamsterblandningarna är inget att rekommendera, utan köp Hamster Nature, Hamster Complete eller andra nyttiga Foder. Finns även artiklar om detta. Sedan måste man ju ge den lite andra godsaker i veckan, grönsaker som gurka, tomat och så. Citrus frukter som citron, apelsin och sånt ska de inte äta. Inte heller avokado då det är livsfarligt. Rå köttfärs och skinka är också bra. Ge inte popcorn eller salta saker.
Jag rekommenderar att du läser på ganska så mycket mer innan du funderar på hamsterköp 🙂
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Finns också Dogman hundfoder som fungerar som basfoder till hamster om man blandar eget. Finns både trådar och artiklar om det.
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
tack för all hjälp har tänkt lite och tror det blir en till hund;)
I'm out 
Är du allergisk specifikt mot hamster, eller är det andra saker/djur? Jag har en hel del allergier men reagerar inte på hamstrar. Samma sak är det med min bror som är jätteallergisk mot pollen, katter, kaniner, marsvin m.m.
En vän till mig är hyperallergisk mot många saker men har en dvärghamster (som hon tål). Hon hade fått höra av hennes granne som var "jättekunning" och hade en uppfödning (men han var inte kunning enligt mig, han hade både hamstervadd och sa att dvärgar måste bo ensamma osv). Men han hade sagt att Dvärghamstrar är allergivänliga för att dem badar i Sand. Men det beror ju självklart på person till person. Min lillebror är också jätteallergisk mot andra pälsdjur men tål dvärghamster. Jag är även allergisk men tål dem! Min andra kompis har en mamma och en lillebror som är allergiska mot vissa saker och djur. Och hon har 3 Dvärghamstrar som dem tål! Så 5 personer här som är allergiska men tål dvärghamster! Men det beror ju självklart på som jag sa ;) (Men detta betyder ej att Dvärghamstrar är mer allergivänliga än Guldhamstrar, det beror på ju :P)
Jag är på papper pälsdjursallergiker och även min pappa. Båda två tål guldhamstrar och dvärghamstrar utan några som helst problem. Därefter skiljer det sig på vilka djurslag (och även varianter inom djurslagen) som vi klarar av.