Hur få hamstern att öppna munnen?
Har en hamsterkille som ska få flytande antibiotika samt smärtstillande mot ögoninfektion. Problemet är nu bara att få honom att öppna munnen så att jag kan få i honom medicinen? Någon som kan något bra knep? Tack på förhand!
- Redigerat 2021-05-02 00:30 av Cireea
Kan du inte bara blanda ihop det med lite blåbärssoppa så det blir gott, så du inte behöver tvinga i honom det👍
Han behöver inte gapa för att du ska få in det, jag skulle spruta in det i kinden bara och då kan du ju försiktigt peta in sprutan där bara och sen spruta in.
Om du öppnar munnen och sprutar in rakt in så kan man ha otur och att hamstern inte hinner svälja allt, då kan lite åka ner i lungan och har man då otur så får han luftvägsproblem och/eller lunginflammation.
Så gör i alla fall vi när vi beskriver för ägare hur de ska ge medicin och så att man sprutar väldigt sakta så att hamstern hinner svälja samt så att det inte rinner ut =)
Tack för tipset! Ska testa detta.
Min dvärghamster åt penicillin i 10 dagar nyligen och då höll jag honom med vänster hand, la honom liksom på rygg och förde en sån lite spruta mot munnen :) han försökte ju självklart vrida bort huvudet men fick man bara in toppen på sprutan så började han slicka :)
Det var så lite så. Hör gärna hur det gått sen…
Det funkade jättebra - tack så hemskt mycket för tipset!
@JuliaSK. Testade detta först men han var inte särskilt medgörlig och medicinen gillar han inte.
Hehe, min hona jag gav antibiotika förut för längesedan höll sprutan med tassarna och tyckte det var gott ;)…
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Än så länge funkar det att ge honom medicinen i mungipan. Bra tips om det skulle behövas längre fram. Tack!
Konstigt att inte veterinären visade dig hur du skulle göra. De gjorde de båda gångerna min hamster behövde medeciner. Man kan ta hjälp av en kompis som kan hålla hamstern, medans du ger medecinen. :)
//Josephine :)
Ja, tyckte också att det var märkligt. Veterinären försvann ut efter undersökningen och sedan kom hon aldrig tillbaka utan vi fick medicinerna av en djurvårdare.
Det funkar rätt bra om jag håller honom själv. Han är väldigt snäll. ;)
Jag finkrossade 2 stora mjölmaskar på en tesked, sprutade på medicinen och blandade väl. Dvärghamstern slickade av allt på teskeden. Låt den äta medicinen när den är riktigt hungrig.
#14: Detta var en väldigt gammal tråd
Jag är helt borta!
Ska gå och leta efter mig själv nu.
Om jag kommer tillbaka innan jag kommit tillbaka får du gärna be mig stanna kvar och vänta på mig