Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 621 ggr
Prins Opal
0

överaktiv och bitsk hamster

Är det någon som har tips eller råd. Våran ena hona Topas är extramt överaktiv, vi vi låter henne vara ute fritt i ett av rummen, hon får utmaningar, ute i hamsterboll och vi försöker hantera henne, men hon bits nästan varje gång vi tar i henne. Både jag och min mamma har mycket erfarenhet av hamstrar och Topas är den enda av våra som biter utan förvarning. Topas är en crem långhårig hona, nu är hon 6 månader. Hon är köpt via en uppfödare. Vi har även hennes kullsyster och två hannarfrån samma uppfödare, och med de är de inga problem. Vi har nyligen parat henne och vi vet inte om det har tagit sig än, men hon var lika bitsk före. Hon har nästan ett beroene att gnaga på burens sida, vi har en stor Duna Bur. Och minsta lilla vi öppnar den så försöker hon rymma. Vad bör vi göra med våarn Topas? Ska vi hoppas hon lugnar ner sig eller? Behöver råd.

Scorpio97
0

Är det verkligen så smart att para en bitsk hona..?

Jag skulle ta henne till veterinär och kolla. exempelvis tumörer kan orsaka smärta, vilket kan göra att dom bits. 

Gallerbitande kan skada både tänder och nos, ni har inte möjlighet att skaffa en Bur utan galler åt henne? Ett ordentligt stort akvarium, eller den största SAMLA:n? 
Hur länge får hon vara ute? Springer hon då runt hela tiden, eller vad gör hon?
Vad är det för "utmaningar" ni provat?

//Jessie

Prins Opal
0

Hon får vara ute flera gånger om dagen, så cirka 3-4 timar. Med utmaningar så gömmer vi maten, gör hinderbanor och vi har prövat med inga leksaker, men då springer hon mer. Ända gallret hon har är på toppen av buren, allt annat är plast. Vi hade en annan som var ungeför lika aktiv och som nöp en, men vi fick då tipdet att para den honan och hon har lugnat sig enormt mycket. Vi fick samma tips den hår gången av samma person. Men jag ska prata med veterinären och höra vad hon tror.

Scorpio97
0

Såg nu att du skrev att hon gnagde på burens sida, trodde det stod gallret på burens sida. Men akvarium kan ändå lösa det problemet i alla fall, det går inte att gnaga på. Är ju inte så bra om hon får i sig plast från buren. 

Har hon tefat/hjul i buren? Man kan ju ha det bara någon timme. 

Själv så tycker jag det låter underligt att para en hona med ett oönskat beteende, eftersom det kan smitta av sig på ungarna. Men jag har ingen erfarenhet av avel heller så (: (Har bara haft en kull av misstag, och då blev honan aggressiv efter kullen). 

Hon är ju fortfarande rätt ung, så det kan ju vara att hon bara är sprallig. Men dom hamstrar jag har haft har lugnat ner sig när dom börjat bli ½-1 år. 

Om ni har händerna i buren, springer hon fram och biter då, eller är det bara när ni försöker lyfta/röra henne?

//Jessie

Lojs
0

Väldigt tråkigt att höra att en bitsk hamster är parad, det är ju inget man vill föra vidare till nästa generation. :(

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Dominic340
0

Undrar precis som#3 har hon Hjul i buren? Min hamster blev mkt lugnare efter han fått det :-)

Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer

http://willy-the-killer.bloggplatsen.se/