Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 518 ggr
Ebbi13
0

Vad rekommenderar ni?

Hej ifokusare! Är 14 år och har mycket hamsterkunskaper (+ min mamma då ;) Vi vill öka ut våran hamstersamling, har en liten kille på drygt 1 år. Först tänkte vi köpa en hona och en hane och para dom, sälja ungarna osv.. Men sen är det skönt att kanske slippa att oroa sig för tjuvparningar om man tar tex två syskon i en Bur istället? + att hamsterbebisar kräver väl en del tid, jag har skolan och resten av familjen har också jobb/skola.. Ja ni märker att vi vill ha 2-3 stycken i en Bur,hehe ;) 1: Så vad tycker ni, ta ett avelspar eller 2 syskon? :) 2: kan man ha de i en 130 liter SAMLA Bur isåfall?:)

Dvärgvädur
1

Om du kan mycket om parning och har köpare + avlar på avelsdjur från uppfödare kan du avla. 

Men ändå rekommenderar jag två syskon, helst från uppfödare då. Ha två honor eller två hanar för att skippa tjuvparning. 

Ja de kan bo i SAMLA men se till att ha varsitt hus, Hjul, vattenflaska osv! 🙂

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

BlackandBlue
4

nu tänker ni väll på dvärghamster?

för guldhamstrar ska ju bo en o en! ;)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Scorpio97
5

Om man ska avla så ska man ha stora kunskaper om avel, färggenetik, sjukdomar osv, samt ha pengar, plats och tid för en kull. Det kan trots hända att ungarna inte går ihop, och du inte får dom sålda - då kan du bli sittande med fem hamstrar i fem burar. Och man ska alltid ha ett syfte med kullen. Förbättra temperament, färg, försöka avla bort en sjukdom eller liknande. Man ska inte bara ta kull "bara för att", eller för att det är kul. För det är trots allt liv det handlar om.

Sen antar jag att du pratar om dvärghamstrar när du vill ha flera i samma Bur. Guldar kommer nämligen slåss, ofta med dödlig utgång.

Dvärghamsterarterna är vintervit, campbells, robotovskis och kinesisk. Vintervit passar bra två och två, och är väldigt mysiga. Campbells funkar även i grupp, och är även dom väldigt mysiga. Dessa två raser är vanligast, och enklast att få tag i. Robotovskis funkar också bra i grupp, men är svårare att få handtama och mer en titta-på-hamster, snarare en en gos-hamster. Och kinesisk finns knappt i Sverige, har ett lite annorlunda beteende, och funkar tyvärr bäst ensam.

Jag rekommenderar Campbells, då två-tre st, naturligtvis av samma kön. Vissa uppfödare har flera kullar samtidigt, och då går det ofta att ta en unge från en kull och en annan från en annan kull, så länge dom är små så blir det samma sak som att ta två syskon. 
Från en seriös uppfödare får du handtama hamstrar, och det är mindre risk för bråk och sjukdomar. Vissa hamstrar från djuraffär är också jättebra, men det är oftast säkrare med uppfödare. Då får du dessutom stöd och hjälp hela hamsterns liv! Många djuraffärer köper dessutom in från grossist, där det massavlas utan en tanke på sjukdomar eller liknande.

En SAMLA-låda funkar utmärkt till en liten grupp dvärgar (: 

Det blev lite långt inlägg, ber om ursäkt för det. Du kanske visste en del av detta, tänkte bara att det var bättre att skriva det ändå.

//Jessie

Ebbi13
0

Tack alla, men vet ändå gansja mycket har haft ett par hamstrar i mitt liv hehe

[Ingunn_1969]
3

Jag håller med #3 till fullo, avla ska man göra för att man har en plan och ett syfte med att göra det. Om du bara vill ha ett par hamstrar till är det bästa att köpa ett syskonpar från en uppfödare. Med vänlig hälsning Ingunn www.snogatanshamsteruppfodning.com