Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 554 ggr
Fridborg
2014-03-15 12:20
0

Gallergnag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gissar att det finns trådar/info om detta, men jag är inte jätteaktiv här och känner att jag behöver mer personlig hjälp än att läsa en gammal tråd eller artikel.

Min guldis Greta är underbar på många sätt och vis, nyfiken och lätt att ha att göra med. Hon är gosig i buren men jättespattig och rädd utanför.

Men alltså.. jag blir fullkomligt galen på nätterna! Har en gallerbur och tittar runt efter en duna (även på SAMLA-lådor, men det är krångligt att åka till IKEA för mig). Jag har den mest för att den är säkrast mot min ena katt som inget hellre vill äta upp Greta (har hon ner buren håller den ju bättre än en i plast).

Greta har sina ställen hon frenetiskt gnager och hon gnager på skaftet till vattenflaskan, som att hon vill dra med sig den. Ibland undrar jag ens om hon vet hur man dricker, men vattnet sjunker i flaskan så det borde hon ju veta.

Hon har både pinnar jag köpt och jag har plockat äppelträdskvistar åt henne men de ignorerar hon. Slänger in äggkartonger, toarullar, ägg med skal osv. Ibland lägger jag en full toarulle på locket så hon får dra pappret och bygga bo av, det håller hon i varje fall på med halva natten, men när rullen är slut så tröttnar hon.

Har hängt tamponger men de tröttnat hon på fort, hängt strumpor (hon är mycket förtjust i att tugga tyg) men de har hon också tröttnat på. Hon har ett sandbad hon älskar också.

Jag antar att en plastbur kanske är det bästa, men det känns som att hon är uttråkad eller något? Känns ju bäst att hjälpa henne med vad som stör henne än att se till att hon inte kan få ut någon frustration, om det nu är det.

Slänger med en bild på henne, hon är underbart söt <3 (buren är inte hennes permanenta Bur utan hennes städa andra buren-bur)

jossa5
2014-03-15 12:27
0

Det bästa är som du själv säger, att byta Bur till en som inte har så mycket galler.
Sen kanske lite mental träning kan hjälpa henne och trötta ut henne med. Träna agility om du har möjlighet. Men annars gömma godis och mat i spånet, göra godispaket (typ slå in godis i lite toapapper och sen stoppa i en toarulle som man viker igen) kan ju göra att hon får fundera och får annat att tänka på.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Dvärgvädur
2014-03-15 12:28
0

Låter som om hon är uttråkad, många kletar typ på läppbalsam eller nåt sånt. De brukar sluta för att de inte tycker om det, vet dock inte vilket så det lämnar jag över till någon annan :)

// Johanna

Medarbetare på Dvärghamster iFokus

Fridborg
2014-03-15 12:39
0

Är hamstrar som råttor att de uppskattar att man flyttar om i buren mycket? Tänkte det kanske kan hjälpa också.

Jag testade med godis/toapaketet och hon verkade inte fatta vad hon skulle göra :/ 

Kan ju testa agility, men hon blir så himla spattig när hon kommer ut ur buren. Springer hon iväg går det knappt att få tag på henne. Förvisso med åldern har hon blivit bättre på att komma när man sträcker fram handen.

Jag har funderat på om det dessutom kan klia i tänderna? Läste någonstans att de ska vara oranga men hennes är typ… gula? Kan inte titta henne så bra i munnen, hon vill inte vara stilla när man håller i henne :/

#2 Ja hoppas någon vet för det känns som att det kan vara en bra tillfällig lösning tills jag hittar någon med bil som kan köra mig till djuraffär :)

BlackandBlue
2014-03-15 16:16
0

jag skulle säga att det bästa för henne ät en samla! för om du skaffar en duna finns risk att hon kan börja gnaga upp den, ex vid vattenflaskan eller mellan överdel o underdel! har inte hört om någon hamster som har lyckats gnaga sig ur en samla!

ang toappappersrullarna med mat så stäng den inte helt eller går några hål i den så hon ''ser'' eller känner lukten av maten däri! så kommer hon säkert att förstå sen!

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Fridborg
2014-03-17 07:19
0

Fick tag i en SAMLA utan att åka till IKEA :) Får kolla trådar hur man inreder den nu bara :)

cecbur
2014-03-17 09:20
0

När det gäller just vattenflaskan så kanske det är värt att kolla att hon verkligen förstår sig på den. Annars kanske det kan vara så att hon skakar ut vattnet ur den genom att gnaga? Testa att ställa in en skål med vatten till henne ett par dagar och se om hon lugnar sig vad gäller just vattenflaskan. Gör hon inte det så är det nog bara "gnag-fnatt".

illoi
2014-03-19 09:40
0

Har du badkar kan du lägga en handduk i botten och lägga in lite roliga saker hon kan undersöka. Sen släpper du henne där i då har du din hamster i ett mindre utrymme som är fritt från otäcka kablar och små hål hon kan försvinnna in i. Så gör vi när vi släpper ut vår hamster ur buren. Vi har 2 badkar ett större o ett lite mindre:)

Fridborg
2014-03-19 12:47
0

#7 Hade jag haft ett badkar hade jag lätt kört på din idé, den e riktigt bra. Dessvärre har jag världens mest öppna handikappsdusch. Egentligen skulle jag haft ett sittbadkar, men psychot som bodde här innan satt i rullstol :( 

Mitt badrum över huvud taget är ett riktigt farligt ställe för en hamster. Det är så många vrår hon kan fastna i eller ramla ner i saker att det går bara inte att ha henne där :(

Fridborg
2014-03-28 12:48
0

Greta har tack och lov slutat! Det var så himla enkelt att jag bytte hennes Hjul (?!?) och lite inredning.