Snälla hjälp!
Min dvärghamster var för ett tag sedan tjock och lat, helt plötslig började han gå ner i vikt och slutade äta. Jag ändrade inte hans mat eller något, han började bita på gallret och springa hela tiden. Jag tar ut honom varje dag så att han får springa men detta hjälper inte då han fortsätter bita så fort han kommer in i buren igen, jag prövade att byta Bur över jul men då fick han nästan panik!
Jag vet inte vad jag ska göra, jag har köpt saker som han kan bita på, tar ut honom varje dag och har prövat ge honom fetare mat. Inget har hjälpt…..
Så snälla ni, VAD SKA JAG GÖRA???!!!!!
Hur gammal är han? :)
// Johanna
Medarbetare på Dvärghamster iFokus
Har du bara en dvärghamster? Om det är så kan han känna sig ensam.
Enligt lag ska dvärghamstrar vara minst två.
Ca ett år gammal;)
Min syster har också en men det visade sig att det var en hona så vi kan inte ha dem i samma Bur.
Min hamster har också blivit väldigt ljus i pälsen på sistone..;)
Det beror nog på att den har vintervit i sig, de brukar byta färg och bli ljusare :)
De kan tappa vikt av ålder, men nu är ju din hamster inte så gammal…
// Johanna
A precis, men det konstiga var att han var jättelugn innan och smällfet, sen helt plötsligt tappade han vikt och blev jättekonstig….;)
Hur ofta tar du upp honom? :)
// Johanna
Vet inte, några gånger per dag typ;)
Som #2 säger känner han nog sig ensam. Försök att ta upp honom så ofta du kan och bilda band med honom.
// Johanna
Okej, men när jag har haft uppe honom så börjar han bara bita på gallret igen när han kommer in i buren… ;)
Finns det något man kan göra så att han i alla fall slutar bita på gallret?;)
Han har en trevånings-bur. Jag bytade till en utan galler vid jul och då fick han nästan panik, sprang runt och åt på att annat, han vilade lixom aldrig. Den var mycket mindre också;)
Jag har köpt olika Hjul, lite grejer att klättra på mm. Sedan har jag lagt in toalettrullar emellanåt så att han ska bita på dem istället, men det hjälper inte….;)
Hmm… Har hört några som smetat bodybutter på gallret, de tycker inte om det och slutar tugga. Vet dock inte vilket, så lämnar det till någon annan :)
// Johanna
Okej! Tack ändå:)