Dåligt morgonhumör ??
Nu måste jag fråga er alla. Min lilla Ludde verkar ha ett dåligt morgonhumör och jag vet inte riktigt hur jag ska få bukt med det. Oftast är han ute och leker i buren på morgonen när jag ska byta hans Färskmat. Men jag tar ut maten och ställer in nytt så springer han fram och biter mig i handen, ibland flera gånger. På kvällarna när han är ute i rasthagen så är han värdens goaste lilla kille.. Har ni något bra tips på hur jag kan göra för att få bort det här beteendet ??
Det där känner jag igen med dotterns ena hamster var sur på morgonen men aldrig på kvällarna. Jag tror det kan bero på att dom vart vakna ett tag och kanske vaktar dom det som är sitt? Vi löste morgonhumöret med ge henne extra gott för att få henne ha något annat att göra. Jag hoppas att du får andra tips men här funkade distrahera med gott :)
Min spontana tanke var att du kan byta färskmaten på kvällen istället och låta honom vara ifred på morgonen ifall han är lite morgonsur då. Men det är klart att det beteendet inte är kul att ha men har inte tillräckligt mycket hamster erfarenhet för att veta hur man får bort det. Hoppas det löser sig!:)
Tack för era förslag!! Ska prova med lite extra gott till en början. Just nu byter jag färskmaten både morgon och kväll eftersom jag tycker den ser lite "unken" ut efter ett antal timmar. Det är klart att han kanske inte behöver ha färsk mat två gånger/dag, men det sitter i sedan jag hade en liten madam som enbart åt färsk mat och vägrade fröer ;)
Jaså då förstår jag! jaa det håller ju sig inte fräscht så länge tyvärrr :/ oj klarade hon sig bara på Färskmat? Min guldis är inte heller så förtjust i fröer (förutom solrosfrön hehe).
#4 hon klarade sig utmärkt på färsk mat. Ett liten fat med sallad, blomkål, broccoli, majs och paprika morgon och kväll. Sen fick hon en kapsel med olika bönor, mixar av grönsaker , Barnmat, ärtor etc morgon o kväll. Mina andra har fått likadant och broccoli står på topplistan ;-). Vet att de är bortskämda, men de är värda det