Ny med hamster:)
Jag blir med hamster imorgon, jag vet lite om grunderna som t.ex vilka kvistar man kan ge, Bur inredningen, att man kan ge vissa fröer och torkad frukt osv… Nu till vad jag undrar över… 1: Kan man ge pellets som är anpassade för marsvin? 2: Vilken dosering ska man ha på olika sorters Foder? 3: Vad är det nyttigaste/ godaste man kan ge en hamster? 4: Vill gärna ha övriga tips då jag inte är särskilt kunnig om hamstrar.
Gud vad bra jag stavar…
Är mycket tacksam för svar.
Gud vad bra jag stavar…
1. det beror på vad det är i, men jag skulle rekommendera ett bra Foder som heter hamster complete för din hamster.
2. jag fyller på när det är slut helt enkelt :)
3. det är ju olika vad hamstrar tycker om. min hamster tycker mest om gurka, men det är ju inte nyttigt för det är i princip bara vatten. böngroddar, morötter, Barnmat, olika frön etc är nyttigt :)
4. ja, som vad? varför ska du skaffa en hamster om du inte vet mycket om hamstrar? :)
1. Jag skulle vilja tipsa om att blanda eget Foder. Det är kanske lite dyrare att köpa in grejerna men det håller mycket längre eftersom du blandar det själv. Det är också det nyttigaste för de då de får lite av varje. En bra blandning som jag använt mig av är: Basen på fodret: - Axa grynblandning och fågelfrön(gula hirsfrön t.ex. helst ingen blandning med feta fröer i).
Förslag att lägga i fodret: - Hund/katt torrfoder. Jag själv använde mig av hundvalps torrfoder till mina. Märke får man välja själv, jag hade vanliga doggy men vissa väljer dyrare.
- Fröer/nötter. Om hamstern är underviktig eller skulle kunna lägga på sig mer så kan man ha i lite naturella pumpakärnor eller dyl. Nötter kan gå fint med om de är naturella och inte saltade. Däremot skall det tas bort om hamstern börjar bli lite väl rund.
Finns en del annat att fylla ut med, men detta är ungefär så mina Foder sett ut. Ibland med fröer, ibland utan. Hade i rispuffar ibland bara för att mina tyckte mycket om de. De ger däremot inte så mycker näring. Går även att köpa ett bra Foder till hamster och blanda med basen och kanske lite annat.
2. Den torra maten skall alltid finnas i skålen. Färskmaten bör ges vid ett tillfälle då den kan bli gammal. Man lär sig efterhand hur mycket ens hamster äter. Jag fyllde en liten skål runt 18-19 tiden på kvällen då de vaknade ungefär. Sedan bör man kolla efterhand så att det inte ligger mat och möglar inne i huset eller dyl. Det kan ligga en stund men inte för länge.
3. Alla hamstrar gillar olika grejer. Det nyttigaste mina gillade var groddar, broccoli och blomkål. Det bästa är att mixa egna barnmatsvarianter till de. Väldigt enkelt och billigare än att köpa barnmatsburkar. Det finns en del inlägg här om hur man kan mixa egen Barnmat till de och hur man kan grodda egna groddar m,m.
4. Eftersom att jag redan skrivit ett långt inlägg så stoppar jag här. Men det finns massor av inlägg här på forumet med olika tips till nya hamsterägare. Du kan nog hitta det mesta du undrar över om du söker. Annars är det bara att ställa de frågor du undrar här.
Lycka till med din nya hamster :)
Mvh
Tack för bra svar:) #1 Jag känner några som behövde bli av med sin hamster(det kom lite akut) jag vet lite om hur dom hade det men jag ville ha lite mer tips så de får det så bra som möjligt:3
Gud vad bra jag stavar…
haha lyckades skriva #1. men det var ju jag #2 menad jag naturligt vis. Och #3 tack för all fakta, super bra, tack för att du tog dig tiden att svara på alla frågorna:3
Gud vad bra jag stavar…
#4 Blev själv med hamster av ren impuls för jag fick en dåligt skött hamster av en vän som trodde jag skulle vara bättre med den (vilket jag var)
Men helt ärligt borde man läsa på lite mer innan man skaffar sig. I alla fall grunden i vad de ska äta, vad de tål och inte tål osv.
Lycka till!
Med vänliga hälsningar, Joanna - medarbetare på Anhöriga
“The future belongs to those of us still
willing to get our hands dirty”
†
googla på "hamsterfakta", så får du upp en massa bra länkar:)
Det tar längre tid att lära gamla sitta som hundar
Ja det har jag gjort, så fort jag fick reda på att jag skulle bli med hamster så började jag kolla upp lite. Jag kan som sagt grunderna men jag tycker även om att fördjupa mig inom djuren jag har så att de får ett så bra liv som möjligt.
Gud vad bra jag stavar…