Hamster iFokus

Hamster

Etiketteruppfödninghamsterinredningtillbehörburarbottenmaterial
Läst 560 ggr
[THEfluffyRAT]
0

Ska skaffa hamster

Hej! Har bestämt mig för att hamster är det rätta djuret för mig och ska antagligen få en i födelsedags present. Men det var ett tag sedan jag hade hamster och jag har därför lite frågor till er hamster ägare 😃

1. Hur stor ska buren minst vara?

2. Vad använder man för underlag i buren?

3. Vad är viktigt att hamstern har? (förutom Hjul så klart)

4. Hur ofta tar ni ut eran hamster?

Sedan undrar jag om det finns några hamsteruppfödare i Stockholms området.

Tack så mycket!

• Redigerat 2021-06-06 10:09 av Herveaux
jossa5
0

Vad är det för hamster du ska skaffa? En guldhamster, eller en dvärghamster?
Skiljer ju lite i burstorlek, men som minst bör du ha en miniduna. Ju större desto bättre. Så för guld är det väl bra om man kan ha en duna multy iaf. :)

Som underlag behöver du något slags spån. Vissa använder vanligt kutterspån, några alspå, en del använde Toa-Lätt. Det är en smaksak. Hampaströ eller lättströ funkar också.

Viktigt att den har hus att gömma sig i, mat, vatten, och sedan är det bara fantasin som sätter gränser. Men lite leksaker den kan gnaga på, springa genom/över. Dock inte så höga saker.

Och ja, det finns uppfödare kring dig. Kolla på www.hamsterforeningen.se så finns en flik som heter Uppfödare, där kan du kolla om det är någon i närheten av dig. :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[THEfluffyRAT]
0

Jag tänkte mig en guldhamster :D

Okej så man kan använda kuttespån till hamstrar? för till råttor kan man det inte på grund av att de har känsliga lungor, men det funkar alltså bra till hamstrar?

Jo så klart hus ska den få och kanske ett rör :) ska man ha typ salt sten till hamster? och frukt sten? Ok men då vet jag inga höga saker :)

Ska ta mig en titt, tack så mycket!

jossa5
1

Kutterspån funkar fint. Hamstrarna är inte lika känsliga för dammet som råttorna är, men givetvis kan det variera från hamster till hamster med.

Saltsten och fruktsten är inget du behöver ha. Inte heller hamstervadd som dom säljer i affärerna. Däremot har dom strimlat papper i olika färg, och det kan man ha, men det funkar lika bra med toapapper också. :)

Sen ett sandbad, givetvis! (Tur att minnet hänger med) I sandbadet så både badar och kissar dom. Så om man vill kan man ju ha två sandbad, ett som fungerar som bad och ett som fungerar som toalett.

Hamstrar är ju lite knäppa, för dom kan kasta sig ut för höga kanter, trots att dom inte ser att det är högt. Vet inte om råttor gör sådant, men det är därför man inte bör ha alltför höga burar och leksaker till dom. :P

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Luisa
1

Kul att du ska skaffa dig en hamster :) Några bra saker att tänka på är att inte ha hamstervadd då hamstern kan fastna i det och bryta benet. Salsten ska man inte heller ha för hamstrar tål inte så mycket salt. Ge hamsten inga hus av plast då det är ett material som inte andas och hamstern kan få hudproblem men i värsta fall kvävas om hen använt för mycket bomaterial. Hjulet ska hamstern inte ha förrän hen är över 6 mån då ryggskador lättare kan uppstå. Det finns ett "hjul" som är mer som en tallrik och den är mycket mer skonsam för hamsterns rygg än ett vanligt Hjul är. Viktiga saker att ha i buren: vattenflaska/vattenskål, bottenströ, hus, lite leksaker så att hamstern har något att göra i buren. Nu har jag iof inte längre hamster men jag brukade låta min hamster springa av sig minst 1-2 timmar per dag men när det gick fick han vara ute ännu längre. Hoppas jag varit till hjälp och så ber jag om ursäkt ifall texten blev rörig, skriver från min iPhone

ChinemysReevesii
0

Som tidigare sagts ju störe desto bättre

Man använder spån i buren.Om du läser runt på näte kan du ochså stöta på folk som tycker man ska ha halm och pån i buren.Ja det ska man om man vill att hamstern ska skava sönder sina kindpåsar.

Hamstern ska ha någon stans att gömma sig och en ut kiks plats.Gjärna aktiverings grejjer ochså.Dock inte i plast för det inehållr mycket gifter en del av dom leksakerna och han ska kunna bygga bon.Lämpligast att ha som bo matrial är vanligt billigt toa papper utan konstigheter på.

Jag tar ut min varje dag när han är framme vid 9-10 tiden på kvällen.För då brukar jag slå mig ner framför TV:n med honom i knäet om han är framme för jag letar aldrig efterhonom.På så sätt har han lärtsig att han inte är tvungen att gå ut om han inte vill ochså.luss att jag själv inte vill störa om han sover än.

Vad det gäller spånet igen så rekomenderar jag Dogmans dammfria.Se till att han har ett rejält lager med spån så han kan gräva ner sig ordentligt

Olivia8383
0

I veckan så ska jag para min hona med en lånad hane, då kommer det bebisar i början av mars, det är då guldhamstrar. Bor i Täby utanför Stockholm.

För övrigt så finns det väldigt bra svar på de andra frågorna här ovanför. Men tänk på att ju större Bur desto bättre! Lycka till! :)

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

[THEfluffyRAT]
0

Tack för alla svar 🙂

#6 Tack, fast jag hade kanske tänkt skaffa en hamster tidigare.

Tipsi3
0

#7 Finns lite trådar här och var på hamster iFokus och svenskahamsterföreningen iFokus med ungar som snart är leveransklara :)

Med Vänlig Hälsning Tindra

Medarbetare på guldhamster.ifokus

-Toulouse Cola Fanuel-