Skaffa hamster?
Precis som rubriken säger så ska jag skaffa hamster snart den 3 februari jag har letat upp massa fakta om hamstrar länge nu kanske en till två månader men endå får jag inte svar på allting och ni kanske vet bättre en google :) jag tror de blir en guldhamster men inte säker.
jag ska köpa den från en djuraffär
vad kan dom äta?
hur ofta ska man städa buren?
hur länge lever dom oftast?`
när man städar buren kan man då tvätta med tvål?
vad ska man göra den första veckan/dagarna med hamstern?
hur mycket mat ska man ge?
vad kan dom inte äta?`
Låna en bra bok på biblioteket :-)
Hej vad kul att du ska skaffa hamster. 🙂 Dock skulle jag inte rekommendera djuraffärer, speciellt inte när det gäller guldhamster. Det finns stora risker att hamstern får en sorts cancer som kallas papova, och det är tyvärr dödligt för dom. (Menade inget illa nu, bara satt du vet.) ❤️
Vad kan dom äta?
- Alla hamstrar ska ju ha ett basfoder, antingen kan man blanda själv eller köpa. Om du är lite osäker så kanske det är enklare att köpa. Men köp helst inte fabriksgjorda, som vitakraft till exempel.
Utöver det ska dom ha Färskmat. Finns massor av bra exempel på vad dom kan äta om du söker runt lite. Exempel kan vara pasta, gurka, sallad, knäckebröd, rått nötkött, kokt ägg, ja det finns massor! :)
Hur ofta ska man städa buren?
- Det är olika hur mycket dom skitar ner. Min guldhamster behöver man inte städa hos så ofta eftersom att han alltid använder kissskålen. Men min dvärghamster behöver ungefär varannan vecka. Men du märker nog när det börjar kännas ofräscht.
Hur länge lever dom oftast?
- Ungefär 2-3 år brukar man säga, men sedan kan det komma sjukdomar och sådär. Men det händer inte speciellt ofta att en hamster blir sjuk.
När man städar buren ska man tvätta med tvål?
- Jag brukar bara skölja med varmt vatten, om det inte hjälper slänger jag i lite diskmedel också. Men inte så ofta. ;)
Vad ska man göra de första dagarna/första veckan med hamstern?
- Sitt mycket vid buren och prata, då den ofta är rädd dom första dagarna. Locka med godis i handen och efter ett tag kanske den är redo för att du lyfter upp den. :)
Hur mycket mat kan man ge?
- Hamstrar äter tills dom blir mätta, så det är ingen "gräns" där. Men man ska vara lite försiktigare med färskmaten.
Vad kan dom inte äta?
Avokado, kladdiga eller vassa saker, människo godis m.m
Live
Laugh
Love 
Ska försöka svara så bra jag kan..
vad kan dom äta?
http://hamster.ifokus.se/articles/4d716646b9cb4622440749bd-mat-tips
http://hamster.ifokus.se/articles/4d715ff2b9cb462239070921-tips-pa-farskmat
hur ofta ska man städa buren?
beror på hur stor Bur man har. när jag hade en miniduna städade jag en gång i veckan, men när jag hade en 130 liters Bur (rätt stor) så städade jag var tredje vecka eller en gång i månaden. och så bytte jag sandbadet (toaletten) varje dag
hur länge lever dom oftast?`
1,5-3 år. mina har bara levt ca 1,5 år tyvärr
när man städar buren kan man då tvätta med tvål?
ja det kan man, men hett vatten med/eller grönsåpa är jättebra
vad ska man göra den första veckan/dagarna med hamstern? låta den vara rätt mycket så den får komma hem och göra sig hemmastad. sedan kan man börja mata lite från handen med färskmat
hur mycket mat ska man ge? basfodret ska alltid finnas och färskfoder ska man ge några gånger i veckan, och du får se lite hur mycket den äter men inte för mycket förstås, ge rimligt! ge lite i början så magen får vänja sig
vad kan dom inte äta?`
http://hamster.ifokus.se/articles/4d715ff2b9cb462239070921-tips-pa-farskmat
Tack :) okej