Buddy´s hamstrar
Hej!
Är helt ny på detta men jag har gjort en egen blogg om mina dvärghamstrar och tänkte bara se med er hamster experter vad ni tycker om den. Och ja det står att mina hamstrar är hybrider eftersom att jag inte har någon stamtavla på dem eftersom jag bara hade tänk och ha detta som en lite hobby.
Omg, var det där bomull du hade i buren på din blogg?
ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ
Är det bomull i buren?
Live
Laugh
Love 
Det finns forum lite här och var där du kan läsa mer om avel och så som kan va intressanta för dig :)
Med Vänlig Hälsning Tindra
Medarbetare på guldhamster.ifokus
-Toulouse Cola Fanuel-
Bomullen är borttagen jag hade faktisk ingen aning dem inne i djuraffären sa att det gick bra.
MVH// Buddy
Djuraffären säger mycket, mycket stämmer också inte… Bommul kan vira sig runt ben och hals, vilket kan sluta med att den stryps/ben trillar av :( den så kallade "hamstervadden" är likadan, även om de säger att den är bättre än vanlig bommul! :)
-Toulouse Cola Fanuel-
Har du några förslag på vad jag kan använda istället ?
MVH// Buddy
#6 toapapper är det bästa!!
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Det var det dem fick när jag tog bomullet :)
#8 Vad bra, gnagare gillar strimlat toapapper, då de kan fläta det samman :)
-Toulouse Cola Fanuel-
Tolkar det som att du ska avla o sälja hamstrar? Bara en liten fråga, varför avlar du på hybrider? Bara nyfiken :)
Mvh Emmy
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus ♥
min campbellsuppfödning ♥Eldängens♥
dom är inte hybrider jag skrev det eftersom att jag trodde att man var tvungen till det utan stamtavla men jag har vintervita :)
Om du inte har stamtavla så är det hybrider. Djuraffären brukar säga att det är vintervita, men det stämmer inte. Djuraffärshamstrar är hybrider, om dom inte skulle råka ha en fullständig stamtavla förståss. Plus att jag ser att du har en mandarin, som absolut är en Hybrid. Nyfiken att höra varför folk avlar på hybrider. Dels eftersom det är så ont om uppfödare på "rena" linjer. :)
Mvh Emmy
enligt många uppfödare så räknas mandarin in på vintervita nu
registrerade uppfödare? I Sverige så har man bestämt att teckningen mandarin gör att hamstern är Hybrid.
Mvh Emmy
Mandarin förekommer endast hos hybrider, exakt som Emmy säger.
Varför avla på dessa Hybrid linjer? I längden blir hybridaveln mer problem än nytta. Det blir inga rena färger, du vet även inte vilka fel som har uppstått bakom hamstrarna du har.
Bättre att köpa in en ren art, tex Campells, vintervit osv med stamtavla och avla vidare på dom i din avel, varför vill du just avla på hybrider?
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Menar absolut inget illa, utan är bara nyfiken att höra just varör man väljer att avla hybrider, vad man har för avelsmål osv. Såg att du skrivit att du skulle ha uppfödningen som en "hobby" men tänkte om du hade lite mer tanke bakom det hela? Tycker det är intressant och höra vad som driver uppfödare nämligen. Och då jag själv håller på med dvärghamstrar så är jag väl lite "allergisk" mot hybridavel :P då jag kämpar för just rena linjer. Hoppas på fler dvärghamsteruppfödare i Sverige som föder upp rena linjer, ty det behövs!
Mvh Emmy
http://kronoskogensvintervita.weebly.com/sweet-mandarin.html
Här har du en uppfödare som är med i SHF och hon avlar på mandariner och om man läser på hennes sida så räknas inte mandarin som Hybrid utan ostandardiserad färg
För det första är mandarin ingen färg, utan en teckning :) Sen så har självaste teckningen extra lätt för att få diabetes. Utomlands räknas kanske mandarin som vintervit, men i Sverige gör den INTE det- utan räknas som Hybrid. Denna uppfödare är INTE reggad. Som registrerad uppfödare i SHF så får man inte avla på hybrider.
Taget från SHF:s hemsida "Registrerade uppfödare i SHF får inte medvetet avla på madariner / hybrider"
Mvh Emmy
#17: Enligt henne själv, ja. Men den finns inte med alls hos SHF under ostandardiserade färger på vintervita.
Kopierat från SHF hemsida, under avelsregler & rekommendationer: "Hamstrar med teckningen Mandarin eller hamstrar med annan färg och teckning men som har Mandariner i stamtavlan ska registreras som hybrid, inte Vintervita i vårt system. Detta för att hålla Mandarinlinjer separerade från övriga Vintervita linjer då det är viktigt bland annat för vårt framtida samarbete med utländska uppfödare som inte vill befatta sig med Mandariner."
himla tjat här, men om jag vill starta en liten revolution här då och tar kull och efter 4 generationer som det står på SHF så har dom en stamtavla eller hur ? då vet man vart dom kommer ifrån och nej jag kommer ej avla på sjuka hamstrar eller gör så att dom på något sätt mår dåligt så jag förstår inte riktigt grejen att jag avlar på mina hamstrar skadar ju inte er eller hur ?
Nej, men vi bryr om oss hamstrarna och din uppfödning på hybrider kan skada dom.
ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ
Jag skulle ALDRIG gör något som skadar dom, diabetes koll det gör jag jag fixar så att dom kan få hur mycket motion dom vill jag ger dom näringsrik mat , JAG ÄLSKAR DJUR och skulle ALDRIG skada dom förstår ni det ?
#20 Då du ej vet bakgrunden på din hamster så jo, ungarna kan ta skada. De kan ha hög risk för diabetes vilket mandariner oftast har, visst avla på dina mandariner, man vad säger att en kommer köpa en hamster av just dig? När de lika gärna kan gå till djuraffären och få en likadan?
Det är ju det dom inte kan eller hur ? jag har fått beställa mina fina hamstrar från lokala uppfödare från djuraffären så vad vet du om mina är renrasiga eller inte dom är lika fina som andra uppfödare ? blandrashundar är lika snälla och fina som renrasiga så varför stämpla djuraffärens hamstrar som dåliga ?
#22 Jag förstår det, vi menar inget illa. Vi vill dina djurs bästa. Därför kommenterar vi, VI försöker hjälpa dig men du verkar inte förstår det? Som Emmy skrev, de flesta uppfödare inom dvärg aveln försöker få bort alla hybridlinjer och få in nya RENA linjer, förlåt om jag låter sur, absolut inte. Men lite frustrerande när du inte tar åt dig.
Visst tar jag åt mej men som sagt jag skulle aldrig göra något som skadar dom och det måste ni förstå, Om jag nu tar en kull och den går fel, självklart fortsätter jag inte för jag vill att mina djur ska ha det bra.
#24 Hur vet du det? Har du fått en stamtavla i handen som du ser att djuren bakom din hamster är friska? Nej, antagligen inte. Då skulle du ha skrivit det, eller hur?
Djuraffärs hamstrar kan vara lika bra som en annan, det säger jag absolut inte emot, har själv för länge sen haft guldar från djuraffärer som sällskap, de var underbara.
Dock så har man avstått att avla både guldar och dvärgar från djuraffären pga av papovan hos guldar och hybridaveln hos dvägar, och för att man inte vet bakgrunden hos dom.
Nu tycker jag vi har diskuterar klart, känner att jag inte vill bli en '' surtant'', ber om ursäkt för ev '' hackande '' ord till dig :).
Menar inget illa jag vill bara ha lite tips från er hur jag sköter om mina hamstrar bäst och ja vi kan sluta prata om avlen och om ni vill hjälpa skriv till mig vilken mat jag kan ge dom som är bäst och vilket botten material och vilka leksaker det är såna saker jag vill höra, det är såna saker jag tar till mig.
Men samtidigt kan du ju inte bara ta åt dig av saker du vill höra. Se det som en gratis utbildning istället och satsa på att bidra till en sund och bra avel istället! Visst är blandraser av alla raser lika fina som renraser MEN man kan aldrig komma ifrån den faktorn att hälsan kan bli lidande när man avlar på "grisen i säcken". Jag hade en suuperfin blandisvovve med ett perfekt psyke men han fick avlivas vid 7 månaders ålder pga så illa höfter att han inte gick att rädda. Ha dina zoohamstrar till det dom är till för, världens finaste sällskap och när du känner dig redo så hjälp till att få fram en så fin uppfödning som möjligt på friska och "rena" djur :D! Samtidigt är det jättebra att du frågar om allt möjligt på forumet för det visar ju hur du vill lära dig mer och är intresserad *tummen upp×
😂
#28 Vi lämnar aveln, ta det i pm om du behöver hjälp framöver :).
Du ville ha tips på leksaker å sånt..? Hm… Trähus är väldigt bra, då träet "andas". Hjul tycker många hamstrar om (Köp helst inte gallerhjul med glest mellan "pinnarna", de kan fastna!) men många rekommenderar inte att ha det före de är 5 månader gamla,och heller inte för länge per dag då de kan bli beroende, annars kan deras rygg växa "utmed" hjulet, de kan få ryggproblem mm, skaffa gärna ett Hjul med diametern runt 20 cm minst! Även om de är små ;)
Om du har 2 dvärghamstrar i samma Bur, är det smart att skaffa 2 av det mesta, 2 hus, 2 matskålar etc. för att minimera risken för bråk!
Har läst på om detta, har själv ingen erfarenhet men hoppas det hjälper ändå :)
-Toulouse Cola Fanuel-
gav dom ett hus av kokosnöt dom älskar det :D
Jag tror att mandarin uppkom naturligt en gång i tiden, men nu pratar vi väldigt många år sedan, sen upptäckte grossisterna mandarinfärgen och märkte att det var populärt, där började det spåra ur, därav hybriderna, Det finns inga renrasiga vintervita mandariner i Sverige idag, se som avlas är hybrider, tyvärr. De räknas som hybrider, det spelar ingen roll om du har 4 generationer med dina egna djur, de kommer aldrig reggas in som rena vintervita.
Sen har du alla våra registrerade uppfödare på vår hemsida, är man inte registrerad hos oss så finns man inte med där ;)
Om jag vore dig Buddy, skulle jag ta mig en lång funderare på hur jag vill starta, tänk om jag tycker detta är jättekul, vilket det såklart är ;) Men jag upptäcker att detta är ngt jag verkligen vill, vad kan då vara bättre än att ha startat med bra grunder, även om jag bara vill prova på så kan det löna sig att starta med rena linjer :) Bara en tanke!
Jag tror inte ngn vill vara "elak" eller surtant mot dig, men med tanke på hur alla turer har varit med hybrider så försöker nog vi alla att förebygga innan det händer. innan du gör misstagen, jag tror alla vill få in dig på rätt väg sas, inte för att vara elaka, utan för att vara snälla mot dig :)
Åå, vad söt ❤️
#34 Är inte den här Mandarinen Reggad som renrasig VV?🙂
http://kronoskogensvintervita.weebly.com/uploads/7/8/7/2/7872298/goldens_kicki.jpeg
Stämmer, men det var innan detta beslut kom till ;)
#37 Jaha.🙂 Men kan man inte avla vidare på de reggade mandarinerna då så har vi rena Mandarin VV igen?(Om de finns kvar levande i rätt ålder?)
håller fullständigt med :)
#38 Nej, de med mandarin i linjerna reggas inte som rena vintervita.
Då vi vet att de mandariner som avlas på i Sverige just nu, att de är hybrider så kan det aldrig bli rena vintervita :)
#40 okej :) Finns det något annat land som har rena Mandarin VV som man kan importera från?
#41 Vet ej, tror det blir svårt att få tag på, men kolla går ju :)