Orolig! Havandeskapsförgifting?
Är jätteorolig för att Laguna fått havandeskapsförgifting. Är lite över ett dygn sedan hon födde sina bebisar. Hittade henne för en stund sedan med blod i baken. En del faktiskt. Bebisarna lever fortfarande. Någon med erfarenhet? :(
Jag tycker du ska ringa till veterinär!
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Det var som jag misstänkte, en död bebis hade fastnat. Jag masserade henne om magen och hjälpte henne att få ut bebisen. Känner inga mer bebisar i magen så hoppas att hon klarar sig. Har gett henne välling och massa grönt som hon ätit av. Hon ligger nu hos sina bebisar som alla verkar leva fortfarande. Ska hålla koll på henne hela natten, mår hon fortfarande dåligt till morgonen åker jag in med henne. Min lilla gumma :(
Men usch :( Hoppas det var den enda och att hon kommer klara sig
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Nej vad tråkigt! Hoppas det går bra! Har aldrig hört om den här sjukdomen, vad är det för nått?
// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning
Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus
Hoppas allt går bra! stackars liten ='(
Kolla in min nya blogg som handlar om mig och min hamster Willy The Killer
Hos människor innebär havandeskapsförgiftningen att kroppen försöker stöta bort barnet (vilket kan vara farligt om det sker tidigt i graviditeten). Det som annars är farligt i samband med havandeskapsförgiftning är att man får väldigt högt blodtryck, man samlar på sig mycket vätska och att njurarna kan skadas. I allvarliga fall kan mamman drabbas av kramper (liknande epileptiska anfall) och hon eller barnet kan dö.
Hur det ter sig hos hamstrar har jag däremot ingen aning om.
Tack ska ni ha! Hon verkar må bra faktiskt :) äter bra och ser mycket piggare ut. Om hon fortfarande mår bra imorgon så tror jag att hon borde vara utom fara. #4 #6 jag är inte säker, kollade runt och läste lite om det här på iFokus. Om det finns döda bebisar kvar i magen och inte kommer ut t.ex om en bebis ligger snett eller om honan är för utmattad för att krysta t.ex. Så efter 1-2 dygn så drabbas honan av havandeskapsförgifting som leder till döden.
Havandeskapsförgiftning låter som fel benämning, om jag utgår ifrån vad det är hos människor. En infektion/inflammation är väl mer troligt. Som när man går med rester av ett foster eller moderkaka kvar i livmodern, då kan man drabbas av livmoderinflammation vilket kan leda till väldigt allvarliga komplikationer.
Oj fy tusan så tråkigt :( Vilken tur att det ändå verkar gå bra nu. ❤️ 💋
Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se
Stackars mamman ( och bebisen för den delen )! Vad bra att hon mår bättre!
Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com
Oj låter inte bra roligt att läsa att allt går bra :) håller tummarna för att alla bebisar skall klara sig också ! Hur många ungar är det har du räknat dom ännu?
Tack så mycket! :)
Dom mår fortfarande bra, både mamma och dom små.
#11 det är 7 stycken ungar i kullen 🙂