hjulgalen? stressad?
hej jag undrar bara o det är något fel med min hamster? hon springer i hjulet som en galning och ibland då jag håller i henne blir hon ganska stressad typ eller ja… hon typ springer runt är det konstigt eller är hon bara väldigt energisk av sig?
hon har en stor flying saucer tror den är på ca 30 sm eller så och nej hon har ingen hage .. hon har 2 ihopsatta burar ena är ett akcarium på 62x33 cm längdxbredd och den andra är en plastlåda som är mellan 35 och 45 cm bred och mellan 50 och 60 cm lång så liten Bur tror jg inte artt hon har men ja det är samma hamster
men ibland då jag håller i henne kan hon vara hur lugn som helst men hon är ganska nyfiken så hon vill gärna gå runt och lukta och upptäka osv
Att hon vill gå runt och utforska är naturligt. Vilken art är hon? Campbells och vintervita brukar lugna ner sig lite när dom blir äldre, medans robotovskis är väldigt pigga.
Ha flying saucer inne i buren bara på vissa tider. Mina får ha sin enbart på dagtid, just för att dom inte ska bli beroende av den. Har du mycket saker åt henne i buren? Jag sprider ut maten istället för att ge i skål, så att dom har något att göra. Mycket spån (10-20cm) så att dom får gräva är också bra aktivering om man har en Bur där det går att ha så mycket spån.
Även om hon har stor Bur, så tycker jag att du ska försöka ordna en rasthage som hon får springa av sig i några gånger i veckan.
//Jessie
men ska man inte låta hulet vara i buren eftersom i det (vilda) eller vad man nu säger så springer de rätt långt typ 1 km tror jag eller s?å
jag tod nyss ut hjulet och då hon gick dit för att spring i det igen så blev hon jätteförvånad och lixom letade efter hjulett :/
Dom kan bli beroende, och springa i det jämnt. Vissa blir så låsta att dom varken äter eller sover, utan bara springer. Och då är det såklart farligt.
Jag tycker du ska ta bort det på natten, och istället kanske lägga i någon extra leksak eller så då, så att hon har något annat att göra.
//Jessie
min hamster äter och dricker som vanligt.. mne jag har dock inte så mång leksaker och om jag tar ut hjulet så hoppar hon typ uppåt på väggarna och är typ uttråkad osv och beter sig lite konstigt.. vågar inte ta ut den för många säger att de ska ha Hjul i typ utbyte mot att det i de vilda springer långt på natten
Låter du hamstern aldrig kommau t på golvet/rasthage?
nej jag har inte möjligheten till det för har inget rasthage typ..
Har du inget eget rum?
inget tomt rum bara mitt sovrum och i mitt sovrumm så springer hon iväg under soffan elller sängen
Försök få tag i en stor kartong eller låda, det funkar bra som rasthage. Annars finns det gallerhagar att köpa på djuraffärer.
Har ni ett badkar, så kan du sätta i ploppen och lägga i en handduk (blir halt annars) och använda det som rasthage.
Det är sant att hamstrar springer långt i det vilda, men jag tycker inte att du ska ha hjulet i hela tiden ändå. Det är mycket bättre om hon får mer leksaker, samt möjlighet att springa i rasthage istället, och kanske ha tefatet i på dagarna eller bara då och då.
//Jessie