Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1175 ggr
hobbymupp
0

Gammal hamster

Hej!

Min lille Knut börjar bli gammal och lite småskruttig, hur gör man för att anpassa sin hamsterhållning till en gammal gubbe? :)

Nått med kosten man ska tänka på? Nått annat? Han har börjat gå upp lite senare, ska jag helt enkelt låta honom sova så länge han vill?

Tacksam för råd :)

[Iyen]
0

Klart att han ska få sova och vakna som han vill :) är Att anpassa Bur för gubbar & gummor är för mig attminska möjligheten för fallskador. Äldre hamstrar behöver också röra på sig, men de kanske inte behöver det lika mycket så som yngre behöver. Ålder och hälsa går ofta hand i hand. Men en äldre hamster måste inte uppvisa ohälsa. Och då tycker jag det nästan kan vara onödigt att "handikapsanpassa buren. Men just fallrisk är alltid obehagligt med våra "höjdblinda" hamstrar. Så minimera möjligheten att trilla ner från saker.

Emmaslindh
0

Min hona som är 2 år och 9 månader har enbart fått en Bur med lägre höjd, samt ett mjukare strö då pälsen blivit tunnare och inte skyddar lika bra mot skav som under hennes unga dagar. Sen låter jag henne sova så mycket som hon anser nödvändigt. Men hon har Hjul kvar, samma Foder som alltid och typ samma inredning. Har nog aldrig anpassat en Bur åt äldre hamster. Eller jo, Dexter fick en gubbanpassad Bur för han blev så dålig i benen den sista veckan så då fick han det lite lättare att komma åt mat och vatten nära boet 😉

❤️ Älskade husdjur 

hobbymupp
0

Så bra, då låter det som att jag gör rätt! :D Min lille skrutt ❤️

Odette
0

#2 Åh va roligt att höra om en hamster i den åldern! Härligt :D

Jag brukar göra ungefär som ovan nämnt, bara att ändra i buren om du anser att du behöver underlätta något. Tex om hamstern blir slö i bakbenen eller har lite svårare att klättra, då ser du bara till så maten är lättåtkomlig :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Emmaslindh
2

#4 Ja verkligen! Hon håller rekordet nu hos mig, de flesta utav mina har fått bli ca 2½ år gamla om inte sjukdom spelat sig in hihi, men Esmeralda verkar vilja hålla i sig hårt! Hoppas på att hon klarar sig till sin 3års dag, så länge hon själv inte börjar lida förstås 😃

❤️ Älskade husdjur