Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2301 ggr
Jenna_Nord
0

Ger snart upp-hamster

Vet snart inte vad jag ska göra, är så trött på detta nu och orkar snart inte mer… Min hamster är extremt överaktiv och är ALDRIG nöjd. Hon har tre ihopsatta burar med mycket inredning. Men hon ska hela tiden gnaga i gallret. Det var nyss ett uppehåll på det i ett par månader och jag trodde att hon växt ur det eftersom hon blev över året, men sen en vecka tillbaka har hon börjat igen. Och nu har hon börjat ge sig på plasthålen också. Jag blir ledsen och arg över att hon förstör mina burar, har inte råd att köpa nya. Hon är en mycket revir"aggressiv", men går att plocka upp och handskas med utanför buren till en viss gräns. Har haft henne sen liten och hon har alltid varit sånhär. Lusten börjar gå ur mig, det är inte längre kul att ha hamster… Känns inte bra att sälja henne då man aldrig kan garantera att hon får ett bra hem, men ser ingen annan utväg.. Jag vill inte behöva bli irriterad flera gånger om dagen när det ska vara roligt att ha hamster. Vet inte vad jag vill få ut av inlägget egentligen.. Behöver väl mest skriva av mig tror jag…

Mvh Jenna

Sevgi
0

Jag känner igen det, det är så otroligt jobbigt! Brukar hon springa ute? Släng in kartongbitar hon kan leka med och möblera om buren ofta så hon får saker att utforska. Släng in ett stort springhjul (men om hon börjar springa 24/7 utan avbrott får man ta bort den ibland) så kanske hon blir lite mer sysselsatt?

SandraKtm
0

Har du testat att slänga in knäckebröd/kräckers/toarullar etc som hon kan gnaga på? Eller ett Hjul? Eller att släppa ut henne i ett hamstetsäkrat rum varje kväll? Alltså jag vet inte om du har möjlighet, men är inte samla burar ett alternativ? Kostar runt 100 lappen.

Sandra och hamstern Memkis:)

Jenna_Nord
0

Hon har ett Hjul som hon använder de flesta nätter. Det står framme dygnet runt för det är inget hon missbrukar. Hon får nästan varje dag en toarulle eller annan kartong som är försluten med något gott inne så hon måste gnaga sig till det. Hon har många pinnar och andra träsaker + två olika sandbad. Varje kväll får hon sin mat utspridd i buren så att hon har något att göra. Har även en springboll som hon får komma ut i ett par dagar i veckan. Ibland får hon också springa lös i badkaret med en handduk och lite olika inredningar, men det slutar alltid med att hon försöker hoppa ut ur badkaret och tillslut somnar hon någonstans.. Har verkligen slut på idéer och fattar inte varför hon är missnöjd! :(

Mvh Jenna

jossa5
0

Bara för hon gallergnager betyder det inte att hon är missnöjd. Kan vara så att hon helt enkelt tycker om att gnaga på gallret.

Låter ju som att du gör mycket för henne, men har du provat typ agility eller något där hon måste använda huvudet? Det kan hjälpa att trötta ut henne lite mentalt, för att sluta gallergnaga.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Cireea
3

En av mina hamstrar blir lätt uttråkad men det jag gör är att inte ha för mycket i buren för då tycker hon att det inte är intressant eftersom det ligger där dygnet runt utan då och då lägger jag ned något på kvällarna som håller dom sysselsatta hela nätterna. Det brukar funka för mig när dom blir så där galet aktiva trots att dom fått varit ute och sprungit.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Jenna_Nord
0

#4 Fast när hon nu börjat gå över till att gnaga sönder plasten på buren så tvivlar jag på att de bara är för att hon tycker om det. Hade hon hållet sig till gallret, fine. Men nu har hon bokstavligt talat sönder burarna. Jag har inte kört agility med henne. Har inte riktigt haft intresset att bygga hinder osv. Och jag har svårt att ha henne helt lös på en öppen yta då hon främst blir rymningbenägen och springer i 150km/h. Vad annat än agility skulle man kunna göra för mentalt? Leta mat får hon göra. #5 Du menar att ha mindre inredning och byta oftare? Vad för saker kan du tex ställa ner som sysselsätter och är tillräckligt intressant en hel natt?

Mvh Jenna

Cireea
1

#6 Mina får till exempel aldrig ha hjulet i buren hela tiden för då tröttnar dom ganska fort och struntar i det. Sen brukar jag bygga något roligt med mjölkkartonger och rör, det brukar hålla igång dom en stund. Sen är stora sandbad med gömda solrosfrön i väldigt populärt :)

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Sevgi
2

Skaffa ett stort akvarium istället? Lite svårare att gnaga sönder och hon når inte upp till taket då :)

SandraKtm
0

Fick en ide, vet inte om det kommer funka men kan man typ sugrör eller toarullar och trä på gallret där hon gnager?

Sandra och hamstern Memkis:)

Fridolf87
1

Se om du kan hitta ett gratis alt superbilligt akvarium på blocket. Det hade jag gjort.

Sometimes we must choose between what is right and what is easy

Anna4077
1

Jag har täckt över gallret i min Bur. Att gnaga galler är en ovana typ som att bita på naglarna. Bäst är att täcka över eller skaffa ettaakvarium. Förstår att det är väldigt frustrerande.

Anna och taxen Max

BlackandBlue
0

Har typ samma problem fast de gnager på vattenflaskan ;) hos en tjej har det minskat nu :) hos den andra tror jag att det kommer minska med åren då hon bara är ca 4 månader nu ;) jag testade att blåsa lite på del så fort de började gnaga, men tycker inte att det hjälp så mycket! Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig :)

// Claudia Bertheau

BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com

Olivia8383
0

Jag hade också samma problem förut med min förra hamster. Hon gnagde konstant överallt och tyckte att burinredningen var tråkig hur jag än gjorde. Jag hade inte så mycket pengar så jag hade absolut inte råd med ett akvarium och var så frustrerad och hade ingen lust att ha kvar den lilla plutten. Lite senare så såg jag att det vara många som var nöjda med samla-lådorna från ikea så jag försökte med en sådan. Hon tyckte om den i början men började att tröttna fort och det blev precis som förut. Då gjorde jag precis som #5 och då tröttnade hon inte utan hon insåg att sakerna kanske inte var så tråkiga i alla fall! Jag vet att det är jobbigt och man tappar lusten när de gör så där! Men kämpa, jag tror att du kommer ångra dig om du inte gör det . :) Med vänlig hälsning, Olivia

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com