Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 957 ggr
chanmaek
1

skaffa hamster, en bra idé?

Hej! Efter att jag förlorade min kanin i sommras så har jag nu funderat fram och tillbaka ifall jag skulle skaffa mig ett nytt husdjur. Har funderat mycket på guldhamster eller möss. Delvis p.g.a. att de inte har så jättelånga liv och jag själv har en väldigt öppen framtid (går i tvåan och har ingen aning om vad som händer efter studenten kort och gott) Jag undrar hur pass tidskrävande en hamster är. Jag måste i perioder lägga ner mycket tid på skolarbete, och jag vill ju inte att det ska orsaka en understimulerad hamster och dåligt samvete från min sida. Andra grejen jag undrar över är ifall de låter mycket. Ifall jag skulle ha de i mitt sovrum (som skulle bidra till att de får mer uppmärksamhet än från någon annanstans) så vill jag ju kunna sova också. ;) Skulle bli superglad ifall någon ville svara på mina frågor och hjälpa mig bestämma ifall jag ska börja fundera lite mer "seriöst" eller om jag ska släppa idén. Djur ger ju en så himla mycket, jag vill vara säker på att jag kan ge lika mycket tillbaka :)

chanmaek.deviantart.com

• Redigerat 2021-06-06 10:19 av Herveaux
Cireea
0

Jag är med mina hamstrar minst  5-6 timmar varje dag men då har jag ju sju hamstrar och inte bara en. 

En hamster kräver tid för att få motion men också för att få vara med dig som ägare, annars finns risken att den inte blir handtam alls. Om man har riktigt bråttom och absolut inte hinner ta ut hamstern för att den ska få motion, busa av sig osv osv brukar jag ställa ned Hjul som får vara där i ett par timmar så dom får springa av sig ordentligt samt gömma lite godis och göra andra roliga saker så dom har något att göra och inte blir uttråkade. 

Vissa hamstrar låter medan andra knappt ger ifrån sig ett ljud. Allt beror på vad du har för sorts Bur och vad som finns inne i själva buren. Har du exempel massa träsaker så lär den garanterat gnaga på träet och då lever det ju om såklart. 

Du kan ju alltid ställa ut buren i ett annat rum under natten då du ska sova så störs man inte lika mycket.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

[sorbel]
0

Jag kan säga att jag hade dvärghamstrar när jag var yngre och det var riktigt roligt. Jag har nu en guldhamster och tycker han är söt och sånt men han kommer inte ut tills hela huset är släkt för natten. 

Jag har inte haft möss innan men jag har hört att de är ofta vaken på dagen pga de sover kort genom dagen och kväll så de är "där" mer. Guldhamstrar sover hela dagen iväg. 

De är båda extremt lätt djur att ta hand om. Färskt grönsaker här och där, städa buren varje vecka, färskt vatten varje dag (tar bara en minut max), och leka med.

Möss är kanske en bättre idé, eller dvärghamstrar, då du kan köpa två (honor med mus eftersom det är ovanligt att hanarna går bra ihop) och de kan ha varandra när du är lite mer upptagna.