Veterinärvård och hälsa,sjukdomar..(Dvärghamstrar)
I mitt förra inlägg så skrev jag om att jag var allergisk och sånt och de flesta sa att jag skulle testa så jag hoppas det funkar, min mamma börjar bli mer fundersam och tippar på att jag och min syster ska få vars en dvärghamster :)
Jag vet att dvärghamstrar och hamstrar dom lever ungefär 2-3 år och så har jag hört om papova till guldhamstrar från utländer eller också i sverige , kan det drabba dvärghamstrar och har dom någon speciell sjukdom som kan drabba dom mer än andra, kan dom ha diabetes??
Veterinärvård kan också vara bra att veta lite och borde dvärghamstrarna besöka veterinären ofta?
Jag vill veta så mycket som möjligt för jag vill inte att min lilla hamster ska råka illa ut.
När honan har 'mens' (brunstar) eller vad det är , syns det som blod eller någon special effekt?
För två hanar har jag hört att de kan bråka men om de är från samma släkt?? Annars två honor.
Jag hittade också en jättefin Bur och är den är lämplig och rekomenderad för två dvärgisar:
http://arkenzoo.se/catalog/product/gallery/id/1837/image/222311/
Den är 55x47x37 ,5 cm
Bör två hamstrar i samma Bur ha två flaskhållare? Och kan det hända att dom känner sig rädda när man tar bort en hamster en stund?
Jag är också väldigt orolig vad man ska ge dom för mat och gott, Foder från djuraffärer kan man ju ge och sen tänkte jag göra eget Foder med fröer och havregryn, har hört att man ej ska ge dom stenfrukter ( med kärna i? ) men russin kan man ju ge dom..men torkad och hackad persika är jag osäker på?? Man ska inte ge dom kiwi och citrusfrukter, är detsamma med starka och kryddig mat som chili och stark paprika? Om ni vet fler viktiga saker om dvärghamstrar som en nybörja ägare ska veta så skriv gärna det till mig,
och så undrar jag kan man ge dom popcorn?? XD
Hej!
Nej, dvärghamstrar kan inte få papova, det är en virussjukdom som bara drabbar guldhamstrar.
De flesta dvärghamstrar är friska livet ut men ibland behövs veterinärvård.
Honan brunstar var 4 dag. Det syns inte på dvärghamstrar mer än att de då är vänliga mot hanar. De andra tre dagarna kan de vara aggressiva mot hanar.
Båda hanar och honor brukar samsas bra.
Bra Bur!
Nej, det behövs inte två flaskhållare.
Det går bra att ta ut en hamster en stund, den andra blir inte orolig. Jag hade med hamstrar till utställning nu i helgen, de var då borta ett dygn från sina burkompisar men det var inga problem att sätta ihop dom igen sen.
Ge enkel hamstermat med mycket fröer. Inte russin, det är sött. Popcorn, nej det skulle jag inte ge. Inte heller stark och kryddad mat.
Det finns många trådar här på forumet med tips om mat till dvärghamstrar.
Lycka till!
Hej! :D Dvärghamstrar kan inte få papova, men dom kan bära på smittan och då kanske föra vidare den till en guldhamster. Hamstrar kan lätt bli sjuka om man är oförsiktig, man ska aldrig låta en hamster utsättas för drag. Då blir dom lätt förkylda och kan i värsta fall dö om man inte gör något åt det. När det gäller mat och sånt så ska man undvika för mycket fet mat och socker. Annars kan dom få diabetes. Annan mat man kan ge är till exempel gurka, morot, broccoli, ärtor, Barnmat, (små mängder) fisk, ägg, jaa det finns en hel del. Finns många trådar om mat som är rekommenderad. Lycka till och hoppas att ni får! :)
Live
Laugh
Love 
#2 Nej, dvärghamstrar är inte bärare av papova. En smittobärare är ett djur eller människa som har smittats men inte blir sjuk. De kan däremot smitta andra. En guldhamster som har papova men inte har några symptom är en smittobärare. En dvärghamster kan inte smittas och därmed inte heller vara smittobörare. Däremot kan partiklar med smitta fastna i pälsen precis som de kan fastna på våra kläder eller på föremål som är i närheten av en papovasmittad guldhamster.
#4 Solrosfröer eller andra fröer, en liten bit gurka, en liten bit knäckebröd, torkad mjölmask, en liten bit av en ärtflinga t.ex.
Aha smart, tack #5. Så man ska inte ge dom alls några FÖR söta saker som cornflakes eller russin och jordgubbar?
#6 Söta saker ökar risken för diabetes.
Ok, men om dom får dibates vad händer då? 😢
#8 Hamstern blir sjuk. Det finns ingen medicin för hamstrar som får diabetes och oftast blir den så sjuk så den bör avlivas då plågorna mot slutet är stora.
I lindriga fall kan man komma tillrätta med diabetesen genom att ändra kosten.
Men det bästa är ju helt klart att vara försiktigt med söta saker från första början.