Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1012 ggr
nena25
0

gnager i taket på duna bur

Har en guldhamster på snart 4 månader. Hon har fått börja korta stunder 5 min med Hjul och en boll att springa i. Hon gillar det verkligen. Buren är 78 cm bred. Har en bro, hängbro, äggkartong, hus och toapapper, toalett och sandbad. Ju mer hon får vara ute i en hage (en stor kartong med leksaker, duplo labyrint, hjulet ) ju mer gnager hon i taket på buren. Om vi ej tar upp henne en dag så är det bättre. Brukar byta ut leksakerna i buren då och då. Annars är hon ganska tam och kryper upp i handen och kommer fram när vi pratar med henne idag när hon fick ett större Hjul så blev gnagandet värre ändå, hon är som galen…. får morot och knäckebröd att gnaga på. Någon som har något tips….

Klarar_Hogberg
0

Jag har också en hamster som brukade klättra i taket och gnaga på nätet. 

Min lösning var att först ta bort föremålen som han tog sig upp på, alltså hans hängmatta och hans plattform på den viset blev han lugnare och inte lika hysterisk i att försöka ta sig ut.

Men det funkade inte hundra procent så jag gjorde att jag tog det lugnare med att släppa ut honom, för att jag kände att han bara associerade händer och människor med att få komma ut och det blev ju bara jobbigt.

Så jag gjorde att jag tog ut honom men då bar jag bara runt på honom, nästan som en liten bebbe, haha nej men ändå nästan. 😛

Men till sen så började jag släppa ut honom och då såg han det som en bonus istället för "händer=fri" 😃

ღ ѕυcн α ℓσηєℓу gιяℓ, ιη тнιѕ ℓσηєℓу ωσяℓ∂, ∂ση'т кησω ωнαт тσ ∂σ ѕσ ѕнє cαℓℓѕ тнє cяєω. ღ

nena25
0

Har funderat på det också. Hon tar sig upp på sitt hus. Kanske ska ta en mindre kartong, men hon är rätt lång och stor. Och hon är snart 5 månader, inte 4 :-) tar vi upp henne i famnen så sitter hon inte still direkt och sonen på 8 år vill så gärna se henne springa runt. De behöver ju motion också. Köpte ett stooort Hjul efterslm de hon hade såg ut att vara litet, hon böjde ryggen lite i det18 cm.det stora nya får ej plats i buren tyvärr .mera tips?

Scorpio97
0

Köp en större Bur, exempelvis akvarium (brukar gå att leta upp billiga, exempelvis om det är en liten spricka som gör att den inte håller för vatten)

18cm Hjul är lagligt åt guld, men jag har 20cm åt mina dvärgar, så det är nog bra att du köpte ett större (: I nuläget har jag tefat/flying saucer då det inte ger lika stor belastning på ryggen. Kanske något du kan kika på? Man kan ju ha den bara i lekhagen också.

Annars är det bara att plocka bort dom grejer hon klättrar på så att hon inte når gallret. Är det bara en liten bit hon når så kan det även fungera att ta en tom toarulle och klippa itur, och sedan sätta fast den på gallret så att hon inte kan gnaga på den.

Ger du maten i en skål? Börja sprida ut den istället, eller fyll en toarulle med mat+toapapper eller liknande, så att hon måste kämpa lite för maten. (En av mina dvärgar jag hade förr blev galen om hon fick maten i en skål, oavsett hur mycket hon fick springa utanför skålen, hon blev uttråkad om hon inte fick leta maten)

//Jessie