Hamster iFokus

Hamster

Etiketterbeteendegenetikburar
Läst 1411 ggr
[Tilde]
0

Några frågor :)

Jag var på reptil & terrariemässa igår och såg världens sötaste hamstrar! Blev då nyfiken på att skaffa en då de verkar relativt lätta att ta hand om och kräver inte gigantiska ytor (som exempelvis igelkottar, vilket jag också är intresserad av). 

1. Vad har ni i er hamsters Bur? Måste de ha ett sådant där löphjul, eller kan man ha andra leksaker? Vad rekommenderar ni?

Jag träffade även en råtta i färgen Black devil igår på mässan och det var nog den finaste gnagaren jag har sett! Så min andra fråga:

2. Finns det någon färg hos hamstrarna som påminner om den färgen, alltså mörk päls och röda ögon? 

Självklart är färgen inte det enda viktiga. Jag är också nyfiken på om guldhamster och dvärghamster är lika i skötsel? 

3.Vad jag har förstått så blir guldhamstrar mycket tamare, stämmer det?

Sist men inte minst så undrar jag detta:

4. Kan ni tipsa om någon bra hemsida med bilder på alla olika färger och vad de heter?

Tack på förhand!

• Redigerat 2021-06-06 10:29 av Herveaux
[Tilde]
0

Glömde också fråga, hur tam blir en hamster? :)

Rebornbabyn
4

Hej Tirin. Jag är en 12 årig tjej som hade tänkt svara på några av dina frågor:

1. De måste inte ha ett Hjul, dock tycker många hamstrar att det är väldigt roligt! Hjulet ska vara minst 18 cm, gärna mer än 20.

3. Nej, både dvärghamstrar & guldhamstrar kan bli tama. Det beror på hur mycket tid man lägger ner. Dock tycker jag att guldhamstrar är mysigare och blir tama lättare! :D

Guldhamstrar ska leva ensamma men dvärghamstrar ska leva i par.

Hur tam blir en hamster? Svar: När jag tar ner handen i burarna klättrar de direkt upp i handen. Man kan ha dem i knät, bara mysa med dem också :D Det beror på hur mycket tid du lägger ner.

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

[Tilde]
0

#2 Tack för ditt svar! De låter ju jättemysiga! :)

Moaslillen
0

De är jätte viktigt att ha ett Hjul och hamster med röda ögon och mörk päls finns i början är de skygga men sedan blir de tama!

Sara1214
0

du undrade om det fanns någon hemsida med färger? gå in på svenka hamsterföreningen! :D

Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎

[Tilde]
0

#5 Där står det dock att de håller på att uppdatera med nya bilder, så man ser inga bilder alls :o Vad jag kunde hitta i alla fall.

sarah99
1

1. Många föredrar ju att ha Hjul men det är inget måste , dock om du har Hjul så är det minsta måttet 20 cm för guldhamster enligt rekomendation.

Vet inte måttet för dvärg då jag inte har någon 🤔

Man brukar säga att det är bättre att ha för mycket inredning än för lite.😉

2. Det finns hamstrar i väldigt många olika färger och teckningar men den färg du beskriver låter mest lik som kanske dove ( fast dove är lite mer grå) eller sobel fast dem är inte rödögda (hamstern på min Avatar är sobel).

3. Har ingen aning då jag bara haft guldhamstrar men tycker att dem blir tama ganska lätt. Men man får komma ihåg att dem inte blir tama på en gång då jag hört flera som är ledsna då deras hamster inte är tam efter 3 dagar medan det tog kanske 1 månad för någon annan . Det tar tid ibland kanske längre än man hoppats på men det beror ju på hamstern och hur man kanske börjar hantera den (om man skrämmer den ordentligt så kan det vara svårare att få dens förtroende tillbaka).

4. paulinabieber här på Hif har en hamster blogg med bilder på olika guldahamster och dvärghamster färger som heter hamsterlyan.blogg.se

Kul att du i alla fall funderar på att skaffa och om du gör det så kan jag lova att du inte ångrar dig 😉

Tänk dock på att papovan nu finns i Sverige (en väldigt hemsk sjukdom som bara drabbar guldhamstrar)

Ett tips är ju att ska runt lite i forumet om mer fakta om hamstrar  om

tex deras beteende, sjukdomar, mat … osv.

Lycka till

Roonja
1

Det finns tyvärr ingen färg som är lik black devil. :/ Då den rödögda genen bleker ner hamstrarnas färg så finns det dove tex, som är en svart rödögd. Och eftersom den är rödögd så ser den grå ut. :)

Undrar du något mer så får du gärna pm:a mig. :) Har avlat guldhamstrar från 2010-2013, la ner uppfödningen på grund av papova, men hjälper gärna till med frågor! 😃

[Tilde]
1

Tack så mycket för era svar! :) Just nu är det nog inte aktuellt med en hamster, men nästa år kanske jag skaffar, så jag vill läsa på så mycket som möjligt innan - tycker det bästa är att få direkta svar från andra med erfarenhet. 🙂

Rebornbabyn
3

#9 Det är alltid bra att läsa på i god tid :D

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

ebbamedruby
1

#4, nej, det är inte speciellt viktigt med ett Hjul.

lycka till med din hamster, tirin.

MaaariaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1 Mina hamstrar har inte Hjul i sina burar,jag har ett som används ibland när dom rastas ute.(lägger ut bilder på mina hamstrars burar,så ser du vad som finns i)Använder terrarium till mina två.

2 Nej tyvärr.

3 Nån med mer erfarenhet av olika dvärgsorter får svara😃

4 Nu borde SHFs hemsida funka med bilder.

Pelles hem 🙂

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

MaaariaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åskars hem 🙂

[Tilde]
0

Så söta terrarier med hamstrar! 😃 Eftersom sambon och jag har massa reptiler hemma så har vi ju terrarier stående. Annars har jag en sån där plastbur med galler endast i taket också. Vilket är att föredra tro? 🤔 - läste redan artikeln med för och nackdelar med alla slags burar.

MaaariaS
0

#14 Tack,ja det finns ju för och nackdelar med alla burar,jag har testat både plastbur med galler(duna) , akvarium,gallerbur,plastlåda från ikea,och terrarium och gillar terrarium bäst, men det är en smaksak.Sen finns det vissa hamstrar som inte trivs i vissa burar, men det vet man inte förrens man testat!🙂