Försöker rymma!
Olivia är en omplaceringshamster på 1 år som jag köpte för drygt en vecka sedan. Hon får vara i sin hage i ungefär en timma varje kväll (hon är van vid att inte vara ute varje dag då hon kommer från en uppfödare som inte har så mycket tid). Men efter 10 minuter i sin hage försöker hon bara ta sig ut. Är detta normalt? Hon springer inget i sitt Hjul, eller går i rören eller något av vad jag har byggt.
Är rasthagen tråkig? Hur kan jag göra för att göra den roligare? Hos sin förra ägare har hon "bara" fått springa på soffan.
Här är rasthagen. Halva rummet ungefär!
_P.S Visste inte var jag skulle lägga inlägget… Ni får ändra om ni tycker att den ligger i fel kategori.
_
Tror du bara behöver vänta lite. Jag hade likadant med min omplacerings hamster. Hon var inte van att vara ute och helt plötsligt fick hon en stor Bur, rasthage och vara ute 3-4 Tim varje dag. Hon var helt lyrisk, visste inte vad hon skulle göra och hade bara rymma i tanken. Nu älskar hon hagen och buren. Hittat rören som hon gömmer sig i och försöker sällan att rymma.
UPDATE: Jag har haft ute henne i en halvtimma nu och det verkar faktiskt inte som att hon uppskattar det… Kan det verkligen vara så?
Har du någon springboll? Ibland uppskattas den mer..
Oj, förlåt! Såg inte att du hade skrivit. Åh, vad skönt med ett sådant svar! Hur länge tror du att jag behöver vänta då?? Ja, jag har en springboll och provade men hon verkade bara vilja ut (men det var ganska tätt inpå att jag fick henne, det kanske blir annorlunda om ett par veckor).
Det tog någon månad innan hon började lugna ner sig. Nu vill hon helst att jag ska sitta hos henne så hon kan klättra på mig ;-). Visst försöker hon rymma ibland men inte alls på samma sätt. Du kanske kan varva med hagen och bollen? Hade en liten tjej som hela sitt liv hade som projekt att försöka rymma från bollen, men älskade att springa i den. Hoppas verkligen att det går Bra för er!!
Jag hade min ute varje dag och mutade henne ;-). Blev lugnare när hon kände sig tryggare. Du har gjort en jättefin hage. Sitt med henne i den så hon får klättra på dig och kela lite samtidigt som hon är ute :-)
Haha åh, är det så man ska göra alltså ;) Hoppas hon känner sig trygg snart dåå! Jag har försökt men hon gömmer sig bara där hon inte syns… Får försöka ännu mer då! :))
Får de verkligen äta vindruvor? :?
Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com
Jag googlade och fick fram flera svar på att de fick. Hoppas att de får :o
Okej! Jag har sett olika svar på den frågan och beslutat mig för att vara på den säkra sidan och inte ge. ;)
Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com
Jag har inte sett någonstans att det är farligt faktiskt. Vilken sida har du sett det på?
Hamstern tycker kanske att hagen har för stor och öppen yta. De är ju bytesdjur och det kan kanske vara så att hon tycker det är lite obehagligt att springa runt där av den anledningen? Speciellt eftersom hon är ny i huset - miljön är kanske fortfarande lite främmande för henne? Du kan testa att ha henne på en mindre yta, och ha det så i några dagar för att sedan öka den, samt ha lite mer saker där.
Jag vet inte om vindruvor är farligt, men frukt överhuvudtaget är nog inte särskilt bra i stora mängder eftersom det är så sött. Så egentligen är det även ganska onödigt att ge, när hamstrarna ofta tycker andra nyttigare saker är lika goda.
Okej, tack ska prova!
Vet att det är sött så jag ger inte ofta :))
#13 Jag har provat mindre i eftermiddags men hon gör samma sak…. Försöker rymma alltså. Har henne i en hamsterboll nu - hur vet man om de blir stressade och inte tycker det är kul? hon springer jättemycket nu :)
Njae… tycker inte hamsterboll verkar så bra. Hamstern kan ju aldrig av fri vilja bestämma när den vill vara i bollen, eller hur länge. Det måste vara ganska frustrerande att vara där i men inte kunna komma ut. Att kunna springa men aldrig känna någonting annat än bollens väggar, och ibland råka krocka i saker. Men jag vet ju inte hur dom uppfattar världen, jag kan bara tänka utifrån mig själv. Men det blir väl lite som att springa i ett Hjul.. skillnaden är att det inte blir frivilligt, och att man förflyttar sig - men hamstrar har ju rätt dålig syn så jag undrar om de ens kan se bra igenom plasten?
Jag vet inte hur du ska göra med "rymmandet", men kanske är det ett beteende som försvinner med tiden. Man kan ju iaf hoppas!
Du sa att det är efter 10 minuter hon börjar försöka rymma. Skulle du inte kunna låta henne vara där i 10 minuter och sedan ta in henne i buren när hon börjar försöka smita - sedan efter ett tag kan du ta ut henne igen i 10 minuter osv.
Du kan testa att ha henne på andra ställen, till exempel att utforska din säng, soffa, bord eller liknande.
Lämmna öppningen öppen och låt henne springa. Hon kommer troligen gå ut om hon inte vill springa :)
#16 Jag har hört delade meningar om hamsterboll. #17 Jag öppnade öppningen och hon verkade inte så intresserad av att komma ut. Men jag kan ju ha fel också… #16 10 minuter var en överdrivt… Snarare 5 faktiskt… :( Min kille vill inte ha henne i vår säng och i soffan går inte för vi har en katt. Jo, jag kan väl försöka efter 10 minuter igen. Ska prova ikväll!