Skillnad på dvärg och guldhamster?
Vi har efter ett långt uppehåll bestämt oss för att skaffa hamster igen, jag och sonen ska ha den ihop. I praktiken blir det jag som sköter den men han får välja vilken hamster han vill ha. Vi var i djuraffären idag och kikade runt lite mest för att han skulle få se de olika sorterna som finns och han föll pladask för en liten vit boll med röda ögon, tyckte den såg stor ut så jag frågade om sort och det var en guldhamster på 7 veckor. Vi köpte den inte idag då jag vill veta lite mer först, har ingen erfarenhet alls av guldisar.
På vilket sätt skiljer de sig från dvärghamstern och hur mycket större blir de?
Buren han vill ha är 54 lång, 38 bred och 37 hög. Två våningsplan. Är den alldeles för liten för en guldis? Generellt tycker jag nog att guldhamstern är lockande då den verkligen var så fin och påminner om ett litet marsvin, men man ska ju kunna något om den också så den får det den behöver.
Jag hänvisar dig till denna sida!
http://www.hamsterforeningen.se/guldhamster-1895075
Där finns all fakta du behöver och lite till 😉
MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.
Medarbetare på hamster.ifokus.se
Jag vill bara be er att tänka på pavpovan som är ett guldhamstervirus som sprids nu. För er del hade jag nog försökt hitta en uppfödare i era trakter som ni kan åka till :) djuraffärer är ju vad dom är och ibland får man ett bra och trevligt djur, ibland inte.
Vill helst inte ha någon djuraffär vs uppfödare disskusion då de kan bli hur långa som helst och då det egentligen inte har med min fråga att göra. Blir svårt att sålla fram någon fakta då.
#3 Har ingen guld själv, men som #1 skrev, läs gärna på SHF's hemsida, där står det mycket man behöver veta.
Men läs gärna på angående papova på deras hemsida med. Som #2 skrev så är det en jättehemsk sjukdom som drabbar bara guldhamstrar, och man bör vara försiktig just nu när man köper guldhamster.
Därför är det bättre att kolla efter en bra uppfödare. Det är bara råd i all välmening, varken #2 eller jag försöker starta en diskussion om vad som är bäst, utan bara försöka hjälpa till på bästa sätt. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#3 nä det var absolut inte min mening utan bara ett råd :) och sen just att ha pavpovan i åtanke :)
Tycker att man skall först och främst hålla i hamstern och se s den är handtam. Det är inget roligt för ett barn att få en hamster som bits. Tycker absolut zooaffär kontra uppfödare är en väldigt viktig fråga. Uppfödare vet VAD dem säljer det vet inte en zooaffär. Uppfödare handskas dagligen med sina djur. Någon sällan en affär gör. En hamster på 7 veckor är vuxen. Dem blir redan könsmogna när dem är 5 v. Den hamstern i affären blir nog inte så mkt större. Buren är för liten, den bör vara 70 cm lång för en guldhamster. Finns bra burar att köpa i nätbutiker för mkt bra pris. Så det viktigaste är att din son skall kunna hantera hamstern, annars är det risk för att han blir rädd för den. Gör ett medvetet val ! Gå inte bara efter färgen. Lycka till ! Själv har jag en helt underbar guldhamster som är inköpt från en privat uppf. Han har aldrig bitits och är alltid snäll oavsett om han precis har sovit, ätit. Barnen älskar sin hamster.
#6 fel. En hamster på 7 veckor är inte vuxen. Man behöver inte ha 70 cm, minsta lagliga mått är 40 cm på längden. #3 så läs på SHF's hensida. Där har de jättebra fakta. Om du vill ha från djuraffär så köp där ifrån. Man kanske inte vill vänta på en uppfödare. Fråga om du får hålla hamstern som var i butiken, se om den känns rätt.
Den buren är okej för en guldhamster, men rekommenderas att köpa så stor Bur som möjligt. Ju större desto bättre! 👍
Det bästa är att köpa hamstern från uppfödare för då bits de sällan + är det mindre chans att de bär på någon sjukdom. :)
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
#6 Du kanske inte förstod mig tillräckligt tydligt, jag försöker igen. Jag vill INTE ha någon diskussion djuraffär vs uppfödare, känner du att det är viktigt så ta det någon annanstans. Alla uppfödare är inte bra och alla djuraffärer är inte dåliga.
Jag har läst på lite mer och nej, buren är inte för liten för en guldhamster så det påståendet är rent felaktigt.
En hamster på 7 veckor är inte vuxen, också felaktigt.
Så vad ville du med ditt inlägg egentligen?
#9 Har du någon djuraffär du känner till som inte tar in från grossister är det ju bra! 🙂 Men annars ska man hålla sig ifrån djuraffärer och deras grossist uppfödda djur. Sen håller jag med om att det inte alla uppfödare är bra, men de flesta är mycket, mycket bättre än djuraffärer som tar in djur från grossister, där djuren kanske fått åka långa sträckor, är allmänt instabila, rädda eller sjuka.
Och att säga att du inte vill ha en sådan disskution är nästan oundviklig då 99% här är imot grossist avel, sedan är detta ett forum där man får disskutera, men i lugn ton! 👍
Det man kan göra är att fråga affären vad dom gör för att förebygga papova. För det är en viktig fråga som inte har det djuraffär/uppfödare att göra. Det är inte roligt att behöva avliva ett djur, speciellt inte när ett barn är inblandat. Sedan blir det jobbigt att skaffa ny hamster om man skulle få in papova i huset. Smittorisken och sjukdomen är fruktansvärd Annars tycker jag guld vore en bra hamster för barn i familjen. Dvärgarna är ju så små och guldhamster är ju lite mer att ta i :) är det en duna fun ni har tittat på? Det är iallafall en bra Bur tycker jag. Jag har själv en sån som är kopplad till en låda till min dvärg och han älskar den :) Lycka till med hamsterköpet!
Anna och taxen Max
Vilken fråga, vart jag vill komma ! För det första så är många hamstrar i 7 v ålder många ggr färdigväxta och blir inte större, så hur kan du då påstå att det är felaktigt ? För det andra så betyder inte, alltid att burar som håller JBVs riktlinjer om MINSTA burmått är tillräckliga för en energisk, lekfull hamster. Som annan skrev, desto större Bur desto mer trivs djuret, självklart. En hamster är en pigg nyfiken krabat som älskar uttrymme. Sedan förstår inte jag varför man inte vill höra hela sanningar om djurinförskaffas m.m. En riktigt intresserad djurvän tar reda på riktig fakta och en utav dem är att - sök gärna hamster hos uppfödare som kan och vet när djuret är född och framför allt ett friskt djur. Jag har jobbat i zooaffärer och jag har även jobbat på zoogrossist och sett baksidan med hur djur kommer till zooaffärer. Så den delen att införskaffa ett friskt djur är väldigt stor hos alla ev seriöst intresserade hamsterägare. Jag försår inte tonen i ditt inlägg. Om du redan har bestämmt dig för en hamster. Vad gör du då här med tanke på att du inte är intresserad utav svaren !! Jag trodde alla , speciellt mammor som skaffar djur till sina barn, vill ha ett friskt och snällt gosigt djur och många ggr hittar man den tyvärr inte hos en zooaffär. Men som sakt lycka till och hoppas sonen får tag på en lika underbar guldhamster mina barn har ( privat uppfödd ) Så intresset inte avslutas den dagen hamstern biter till. Pga hamstern var kanske rädd eller är dåligt hanterad sedan den var liten. Vet inte hur många av mina vänner som har kommit hem med en söt hamster dem har köpt i zooaffär, och den har inte gått att hålla i ( stackarn) vännerna har blivit ledsna oxh tröttnat för. En hamster som bits är inget roligt :-(. Men men du frågade om råd, antingen tar du dem eller söker vidare. Vi alla har olika erfarenheter
Jag vill inte skydda någon! Men hon påstår inte att en hamster vid 7v inte är färdigtvuxen utan vuxen… En guldhamster räknas fortfarande som barn-tonåring i den åldern. Människor tex är ju fördigväxta rätt tidigt. Tror egentligen inte det finns nån relevant ålder utan det är från individ till individ. Lite handlar ju också om mogenheten hos hamstern inte bara färdigväxten. Jag hänvisade henne till SHF och där står all fakta hon behöver! Tack :)
Jag vet inte vem du svarar :-) Men om jag var otydlig så menade jag att strl på hamstern är vuxen. Den blir inte så mkt större efter detta . Ts tyckte ju att hamstern var stor. Minns all vår lilla vebis vid 4 v ålder när vi hämtade honom och hur han växte. Han blev inte mkt större efter 7 veckor. Han var nu färdig vuxen och könsmogen. Ma kan jämföra ned min colliehane ! Han växte i strl i 6 mån, sedan blev inte han Högre. Han hade växt färdigt i höjd. Men han breddade och mognade i 2 år men större/högre blev han inte. Vissa hundar växer längre och har mått sin höjd vid 8-9 mån. Men de flesta mindre raser har nått sin strl vid 6 mån. Precis så menade jag med en hamster på 7 veckor. Den blir inte så mkt större :-)
#14 Jag tror på de du skriver att hamstern inte växer mer efter 2 mån.. Men egentligen är de nog relevant. Ex. När jag var 12/13-15/16 så växte jag 3cm stod på 176 då jag började 1 ring. Sen gick det 1 år och så var jag 186. Medans ex min sambo var längst i klassen 7-9 på högstadiet och sen växte alla ifrån henne.. Hon hade alltså växt klart där. Dvs. Det är relevant från hamster till hamster. Jag är fullväxt, väger 84, jobbar,bor hemifrån och är 20. Känner mig fortfarande inte "vuxen" som tex en 30 åring :) Förstår du hur jag resonerar? #1 Jag ber om ursäkt om det startade en diskussion, då jag hänvisade till en sida där all fakta om papova/bur/mogenhet finns med så envisar sig folk ändå om att starta långa onödiga diskussioner..
Min dvärg växte iallafall efter 2månader. Brukar man inte säga att en hamster inte ska ha Hjul fören 5månader pga att de då är färdigväxta? Jag kan iallafall säga att min hamster växte en hel del, jämfört med sin storlek, från 2månader (då jag fick honom) tills nu nästan ett år gammal. Man kanske inte tänker på det på samma sett som en människa men växer gör dom allt.
Anna och taxen Max
Helt korrekt #16. Hamstrar ska inte ha Hjul förens 5 månader då det löper större risk för ryggskador bla.
Kan bara berätta nått roligt, vår lilla på 6v vet var jag har gömt hjulet, så när han smiter så springer han dit och börjar löpa i hjulet.
Jag vet inte hur ni menar med växer. Är det vikten ni menar då ? För större i strl blir ju inte guldhamstern efter 7 v. Det går inte att jämföra människor och djur, fast det tror jag nog att ni själva förstår. Själv växte jag inte en cm sedan jag var 16 år. Så självklart är det mkt olika. Hästar växer i höjd till dem är 5 år. Finns exemplar på 7 år oxå. Jag har haft en sådan. Men att se skillnad på en hamster som är 7 v eller 13 v, blir svårt. Hur vet ni att en hamster kan få ryggskador om dem springer i Hjul innan dem är 5 mån ??? Min har sprungit i Hjul sedan han kunde krypa. Nej det där tror jag inte på. Det beror nog snare hur mkt och hur stort Hjul dem har. Sunt förnuft säger att det inte är bra att springa krökt i ett Hjul. Min har alltid haft det största hjulen. Han springer bara en stund varje dag. Uppf till min hamster har Hjul till alla och flera hamstrar h*n har är gamla nu, men friska. Tror mera på att enn fet hamster som inte får motionera, mår mkt dåligt och blir inte speciellt gammal. Precis som med alla djur.
#18 tyvärr har du fel. Dom växer och inte bara i vikt utan i storlek.
Anna och taxen Max
*raderat* :D
#18 En hamster är inte ritkigt färdigutvecklad fören den är 5 månader. Jag tror inte heller på att de kan få ryggskador, har man ett stort Hjul så är det inga problem enligt mig, men såklart följde jag rekommendationerna sen, jag gav Hjul vid 4 veckors ålder på mina ungar i första kullarna, de blev mellan 2-2,7 år och ingen fick ryggproblem och dog utav ålder förutom en som troligtvis dog av stroke. Men jag ändrade till 3-6 månader sen. Det berodde helt på hur mycket motion hamstern behövde när jag inte var hemma. :) Vissa fick inte alls senare, men jag märkte att de blev lite "tjockare" haha. 😉 Även fast dem fick komma ut. :)
En hamster som inte är färdigutvecklad som springer i ett Hjul får fel böjning på ryggen och kan därefter få ryggskador är vad jag lärt mig. Men sen så tror jag det är lite överdriviet, hamstern skringer ju liksom inte i hjulet hela tiden. Och hamstern är också väldigt flexibel.
Sen är det ju så med kaniner också, man får ju inte ha de i sele förän de är 3 månader. För det kan ge ryggskador. Där tror jag också någon som kanske hade en kanin med ryggskador hade sele och sedan trodde att det var ett samband med selen. Har man en sele som inte sitter för hårt och sedan inte drar i kaninen utan bara följer efter med kopplet så är det precis som att skringa utan sele, bara att man har en säkerhetslina. :)
Men skulle jag se en person ge en hamster Hjul vid 2 månaders ålder så skulle inte jag reagera så mycket. Men ger man tidigare har till och med jag blivit kräsen om.
Men ja det stämmer, som de andra säger, att man ser ganska stor skillnad på en hamster som är 7 veckor och en hamster som är 13. :)
#21 fast rekommendationerna säger att dom Kan få inte att dom gör det :). Visst jag tror också att det Kan gå. Men många gör fel och det är nog därför man har rekommendationer som inte riktigt går att missförstå.
Anna och taxen Max
#22 Jo exakt, många ger nog alldeless för tidigt. :)
#18 jag tänkte på en grej du skrev förut. Det får med hästar. När man rider en unghästar så rider man ju inte på samma sätt som en vuxen häst. Mycket har ju med hur kroppen beter sig, muskler osv. Det är ungefär samma som med hamstrar. En häst är färdig vuxen, låt oss säga 6år (har för mig att det är mer men för att ha något att gå efter), en hamster är färdig utvecklad vid 5 månader. Man börjar inte rida en häst fören den är tidigast 3år just för att det inte är färdig utvecklad och den rids inte på samma sätt som ung som när den är vuxen. Precis samma sak med hamstrar. Deras ryggar tål inte samma belastning när dom växer som unga. Jag tror att en hamster som ung kan på kontrollerade och begränsade sätt använda Hjul i korta omgångar precis som en ung häst kan ridas från 3års ålder men inte på samma sätt som en vuxen. Förstår du hur jag tänker kring Hjul och så då? Eftersom många inte bryr sig om hur ett Hjul används rätt på en ung hamster så är rekommendationen att inte använda Hjul fören färdig utvecklad vid 5 månader.
Anna och taxen Max