Ska skaffa gnagare!
Äntligen har jag lyckats övertala min sambo/pojkvän till att jag ska få skaffa gnagare! 😍 Villkoren är att han inte ska behöva städa buren eller något, och det är självklart inga problem. Men det krävdes sin lilla övertalning! 😃
Men nu till min fråga… Gerbil, hamster eller dvärghamster? Då vi fortfarande bor hos hans föräldrar (lång historia kort: han bor nära mitt gymnasium, det bråkas mycket hemma hos mig och vi är superkära och vill vara med varandra varje natt. därför bor jag där!) och kommer ha buren på hans rum får jag inte degus eller råttor då buren kommer ta upp för mycket plats av rummet.
Såå… Vad tror ni blir bäst för mig? Jag har hört att hamstrar inte vill sitta still alls i handen… Hur är det med gerbiler? (Ska göra ett inlägg där också!). Vad är det för skillnad personlighetsmässigt på två dvärghamstrar och en guldhamster? Sitter de inte lite hos en i alla fall? Är jättetacksam för svar 🥳
Är så glad och spänd!! Drömmer flera gånger i veckan om att jag har en hamster, så detta är verkligen som en dröm som blir sann, hahaha 😞 Planerar att köpa degus senare i framtiden, men just nu är det en liten hamster, dvärghamster eller gerbil som jag ska lägga ner mitt intresse på 😍
Och jag har läst på hur mycket som helst i ett halvår om gnagare så jag vet ju helt okej mycket, men inte skillnaderna på dessa tre. Vet hur de ska skötas och så liksom….
:D
Guldhamster tycker jag du borde börja med om du vill ha en hamster! Det rekommenderar jag stort!
De blir tama fort! Mata de med handen så är de POFF! tama typ!
Jag hinner verkligen inte skriva mer men skriver mer sen.
Skriver för att följa tråden o koma ihåg den
#1 Har du själv en guldhamster? 😃 Det lät ju nästan för bra för att vara sant, haha! Varför inte dvärghamster eller gerbil? Det gör inget, skriv du när du har tid. Tack för att du tog dig tiden att svara! 👋
Ingen annan som har lust att svara på inlägget? 😕 Ser ju att runt 40 pers har sett detta. Vore väldigt tacksam över många svar 😊
Rekommenderar guldhamster! De är lugnast tycker jag. Köp gärna från uppfödare, för då får du oftast en snäll hamster.
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
#3 Det planerar jag att göra! 🙂 Finns ju så många söta "typer" 😍 Älskar de långhåriga!
Jag har själv alla sorterna och älskar allihopa. Dvärghamster: små och söta. Vissa gillar att ligga som pannkakor i handen, andra har mycket spring i benen! Mycket uppskattade djur om man vill ha ett mindre super snällt djur! Guldhamster: stora och underbara. Samma som ovan. Min ena (Fridolf) kan ligga på axeln timmar ut och timmar in! Den andra (Billy) ska springa hela tiden. Kan inte vara stilla en sekund. Men #1 har rätt. De blir super tama väldigt snabbt! Super härliga! Gerbiler: mitt favoritdjur! Djur med super mycket spring i benen! De är ju inga sitta och gosa djur, men de är super härliga att ha uppe och pussa på! Har en lite överviktig hane, han är den enda som kan sitta still och mysa lite. De här djuren brukar det ta lite längre tid att få tama, men när man har fått de tama så är de världens bästa vänner. Lever längre dessutom ;) Men kom ihåg, köp alltid från uppfödare! De lägger ner både tid och själ på sina djur! :D
#5 Men lägg aaav ❤️ Vad sööt!! Till salu kanske? 😊😛
#6 Haha åh, som pannkakor! Vad mysigt det lät 😂Vad roligt att dina guldisar har så olika personligheter! Det tycker jag är mysigt. Det är ju precis som med människor 🙂
Åh, vad svåårt du gjorde det för mig nu då 🤔 Hamstrar verkar så stora, fluffiga och mysiga! Gerbiler verkar som du säger, vara roliga att titta på/ha och göra med och så är även dom ursöta! Dvärgisar är nog det som lockar minst, varför vet jag iinte… Det är nog för att jag knappt vet något om dem 😮 Ska självklart köpa från uppfödare! Men tycker alltid så synd om stackarna i djuraffärerna 😕 Tack så mycket för svaret btw! :D
Dvärghamster: finns fyra olika raser: vintervita, campbells, roborovski och kinesiska. Guldhamstrar: finns bara en ras, men har många olika färger. Även rex och satin. Korthåriga och långhåriga. Gerbiler: den vanligaste är mongoliska, och finns massvis med färger, har även kommit in ett nytt hårlag: rex. Finns även shaws jirdar nu som kommit in i Sverige igen. Inte så vanliga men kräver i stort sett samma skötsel. Tror det finns en färg.
#7 Haha, tack. Nix, ej till salu. 😊
#8 Är det någon skillnad på personligheten på dvärgisarna, eller är det bara utseendet? 🙂 Jahaa 😃 De var också söta!
#9 Haha, attans 😃😉
Ja gerbilerna är ju hur mysiga även att sitta i soffan och sängen med. När de springer omkring, kommer och hoppar upp i knäet och säger "har du godis?" "Nähä, då springer jag igen då!" Och så springer de iväg och kommer tillbaka och ska klänga på en, klättrar hit och dit och ska bli pussade på :D Man kan ju såklart ha de uppe och "klappa" på, mer uppskattat av några och mindre uppskattat av andra ;P
#12 Åh, mysigt 😍 Kan man få något av djuren rumsrena…? Gissar på ett nej… Men det vore så skönt om de sprang ute - gick in för att bajsa - ut igen. Men, man kan ju inte få allt här i livet 😛
Jag här bara vintervita (de vanligaste) och de är ju små änglar :P Campbells (andra vanligaste) och vad jag har förstått så är de nästan likadana som vintervita. Kinesiska (tredje vanligaste) ska vara lite som möss, gillar att klättra och kela. Roborovski (fjärde vanligast) vet jag inte så mycket om. Har inte "fördjupat" mig i de.
#14 Åh. Vad har man för Bur till kinesiska om de gillar att klättra? För alla hamsterburar jag har sett, har bara ett plan, MAX två. Ikealådor och dunaburar tänker jag då på. 🤔
Hur menar du med att springa ut och in igen? I alla fall så är gerbilerna "rumsrena" de gör alla sina behov i sanden, som de även badar i. Alla dvärgarna gör dina behov i sanden, som de badar i. (Alla förutom bebisarna och gamla Ture, som samlar mat i ett hörn och kissar sen på det -.-") Guldhamstrarna gör sina behov i sanden, mån mina badar inte i den. Verkar som om alla andras djur badar förutom mina ;P
#16 Om man har buren öppen, och låter de springa fritt i rummet - så de kan springa in i buren igen och göra sina behov, för att sedan springa ut och leka igen. :) Hahah! Är säker på att mångas andra inte badar heller :P
Men man ska ju inte ha för höga burar/ våningar till några hamstrar, då de ser dåligt och kan ramla ner och skada sig. Och de har ju endån inte samma balans som möss ;)
Haha okej :D Kan vara bra att veta!
Nej det tror jag inte att de gör. Haha, tror de är för lata för det ;P Nej men jag har inte provat, utan har de i hage istället, där de gör sina behov lite var de vill ;P
Och sen tycker jag att det kvittar vilket man skaffar som nybörjar djur. För att alla är lätta att ta hand om och få tama. Och alla är lika härliga ;)
Jag tror det lutar mot en liten guldhamster 😍
Men å andra sidan vore det mysigt med två stycken :( ååh…
Haha ja det ett svårt val när man har fallit för två/ fler sorter ;)
Så svååååååårt 😮
Om du ska skaffa hamster, så tänk på att dom för massa oväsen under natten, haha. :p
Live
Laugh
Love 
Du får ett kort svar av mig, allra helst två dvärghamstrar (två hanar i samma bur) eller en guldhamster hane :)
#27 Vad är det som låter…? 😕 Får isåfall flytta buren till ett annat rum under natten…
#28 Haha, det gör inget 😂 Varför just hanar? 🤔 Jag som tänkte döpa hamstern till Polly… Ser det som ett tjejnamn 😛
#8 Kan inflika att det inte heter raser, utan arter. :)
Jag rekommenderar guldhamster, starkt. :) Men då måste man vara noga med att hitta en seriös uppfödare som ej varit i kontakt med papova.(Papova är en sjukdom som endast drabbar guldhamstrar).
#30 Jahaaa, okej 😞Arter!
Hur kommer det sig? Har du haft båda? 🙂 Finns det någon bra uppfödare här inne? 🙂
#29 svarar på båda frågorna…
1. Det beror på, dom krafsar i buren, gräver i spånet, biter, springer i Hjul osv… Men har du bra Hjul som inte låter.. Rekommenderar detta http://www.pwss.se/product.php?productid=15778&cat=1879&page=1
2. Jo Polly klassar nog jag med som ett fint "tjej" namn 🙂 Hanar är OFTAST men INTE alltid mer lugna och så, honorna brunstar ju och kan då blir de oftast lite mer tjuriga, men det behöver samtidigt absolut inte vara så med alla honor! 😉
Vaknar man av det? 😮 Jaa, Polly är så mysigt och fint tycker jag 😊 Älskar dessutom chokladen Polly, haha 😞 Hmm.. Får väl köpa en hane och döpa honom till… Teddy eller något annat gulligt 😍
#30 haha, oj skrev fel! Menade arter såklart ;)
Haha, men du skrev ju arter? Eller…? 😂🤔
#33 mycket möjligt kan man vakna av det, men det är nog snarare svårare att somna till det! Kanske kan hamstern stå i vardagsrummet,, hallen eller köket istället? 🙂 Teddy är också jätte gulligt! 😉 Polly chokladen är himmelsk, speciellt den ljusa chokladen ;)
Haha nej jag råkade skriva raser ;P
#36 Det finns ett extrarum som ingen är i, där jag kan ställa buren på natten med stängd dörr. Det finns nämligen en katt (snart två) i huset, så att ha den öppet i huset går icke 😕
#38 aha! Men extrarummet låter bra, där kan den krafsa och leka hur mycket den vill i buren! 😛 Håll koll bara då vissa katter kan öppna dörrar (fast det visste du säkert redan om du har katter) 🙂
Får ställa för en stol eller något för att vara på den säkra sidan 🙂
#40 ja det låter som ett bra förslag! 😊
Jag kan säga att jag har 5 hamstrar i mitt sovrum (bor i en etta så sovrummet och vardagsrummet är i samma) och det är inte så lätt alla gånger att somna xD men man vänjer sig :)
#31 Jag har haft både guldhamster, vintervit dvärghamster, roborovski dvärghamster och gerbil. Nu har jag robbar, vintervita och gerbiler eftersom jag fick hem sjukdomen papova. Men guldar ligger mig närmast hjärtat! 🙂
#42 Hahah, oj :D Men det måste ju vara lite mysigt ändå 😍
#43 Papova verkar vara så läskigt. Hur vet man att de inte har det??
Idag var jag inne i Djurmagazinet i Skövde för att titta på hamsterbur, och de hade precis fått in urgulliga hamsterbebisar!
Jag fick öppna buren, och det första som händer är att en hamsterbebis kommer fram och vill klättra upp på handen. Han/hon var så bedårande och verkade ha bra temperament och ögonen/nosen såg bra ut! Hen var från en grossist-grej (heter det så?) men verkade vara så nyfiken och söt… Får lön imorgon så det kliar massor i fingrarna att gå och köpa den…. Aaaah 
Det verkar heller inte som att någon nära mig ska få en kull på ganska länge…. Vad tycker ni att jag borde göra? 
Tycker inte att du ska köpa från djuraffär! Du kanske hittar någon annan uppfödare som inte bor i närheten. För det går ju alltid att lösa med transport! ;)
Men känner liksom att "vem ska annars köpa den" 😢 Jag kan inte lösa det på egen hand. Två timmar bort är det längsta jag kan gå 😕
Men det är det som är grejen med djuraffärer! Man köper en, så kommer det in en ny! Ett ont kretslopp!
Hmmm 😕
#48 Jag säger såhär. Du gör precis som du vill. Därimot så är det lite av ett lotteri när det kommer till dom djuren. Jag har haft en snäll från djuraffären, och också en riktigt surskunk. Det värsta är med sjukdomarna att man inte vet vad dom bär på för gener. Men somsagt, du gör som du vill 🙂Det är du som ska ha det lilla livet och inte vi och det är du som ska ta ansvar och älska det oavsett ^^ Inte vi.
#49 Hade du köpt en från djuraffär, eller uppfödare? 😕 Det kändes verkligen som att vi "klickade". Hen var nyfiken, nosade, naffsade lite lätt och ville jättegärna komma upp i handen - redan som bebis liksom! Jag vet nästan inget om hamstrars beteende, men låter inte det som en ganska bra början…? Om det visar sig att den bär på någon sjukdom kan jag väl gå tillbaka till djuraffären med kvitto och allt? Och kräva pengar tillbaka eller något… 😕
#50 Asså ja du. Jag har ju djur just nu från djuraffär, uppfödare och omplaceringar. Om jag inte träffat ett djur som jag gillar så hade jag valt uppfödare. Men därimot har jag för mycket hjärta och klickar jag med ett djur, så hade jag mycket väl kunnat köpa i djuraffären om det funnits en som jag verkligen kände för. Hur "fel" nu än folk anser att det är. Tveksamt att du kan det om djuret inte mot förmodan dör inom kanske do 2 första veckorna? Gissar jag på i alla fall. Man kan inte lämna tillbaka djur i alla fall. Hos uppfödare får man ju alltid support och vet vilka föräldrarna är.
#51 Man kan väl tämja ett djur, vad den än har för bakgrund? 😐 Jaa, på så sätt är det ju bättre… Men åh, jag vet inte 😕 Antar att jag får sluta gå dit och titta på dom, och bara fokusera på bur/inredning och så… Kommer bli så svårt 😢
#52 du har pm. :) Ja, det är klart man kan. ^^ Jag har haft 1 som absolut inte har gått oavsett vad jag gjort. Och han var totalt ointresserad av mig. Alltid :P
#54 Hjulet kan du inte ha, det är förlitet och jag tycker den ser förliten ut..Kan du inte tänka dig en samlalåda istället? :) Och ja det är en duna :)
Nä jag har ingen men har haft 2 :)
Och de dvärgisarna jag känner bits bara (förutom min bfs dvärghamstrar)
#55 Neej, samla-låda vill jag inte ha 😕 Vill gärna ha en sådan bur… Töntig kanske 😛 Haha…
#58 haha XD Det är en smaksak, men jag tror ändå den är förliten..Måtten hade ju såklart underlättat att veta :P
#59 Hahah ja xP Jag får gå dit imorgon och ta reda på måtten! Men jag tyckte den såg stor ut irl i alla fall 😕 Det var ju ingen mini-duna i alla fall!
http://migrated.ifokus.se/uploads/4e7/4e72bdf67380373b7086bc91b911a16c/dunabur.jpg En sådan tror jag att det var.
Buren är lite för liten för en guldis :s
En större är nog bättre men om du vil kan du ha den när den är liten o sen när hamstern blir ldre kanske du kan köpa en ny?
http://mus.ifokus.se/discussions/517bd5e6ce12c43d280031b6-s-rosa-dunabur Eller så var det en sådan 😮

För liten antar jag 😕
#63 ja, jag tycker det.. Eftersom hjulet är tänk till en dvärg så gissar jag på att resten av buren är förliten.
Attans 😢
#62 Bra tänkt, men det tycker jag bara är onödigt… Får hitta en större :)
Njae… Inget jag rekommenderar men du väljer 😉
Denna kanske är bra? http://www.gibbon.se/Products/Product.aspx?SectionId=2604&Parent=2300&ItemId=29737
Annars kan du kolla i en djuraffär ifall det finns nån större än den du visa?
INTE GALLERBUR!!!! Undvik det så mycket det går. Guldisen jag har här hemma är en fd gallergnagare och det är allt annat än bra. Dessutom så har han dragit på sig diverse beetenden efter det som att bita i vattenpipen istället och rymma för att han blir uttråkad. Som ingen gallerbur under några som helst omständigheter :P Då är det bättre med den lilla rosa buren faktiskt.
Vill inte ha galler, utan duna 😕 Haha! Sicka krav man har 😛 Affären hade större så det ska nog gå att hitta en bra Bur 🙂
#68 Krav är bra att ha ^^ Man ska inte ta första bästa utan man får ge det tid :)
#54 Den är okej att ha till en guldhamster om du byter ut hjulet och huset. Jag har 2 guldhamstrar, båda har vars en sån Bur. Så det funkar, om du har leksaker + låter de få komma ut en stund och gosa och leka!
Lycka till! ❤️
#69 Jaa, galler lockar inte mig för fem öre i alla fall 😕 Tycker duna-burar är snygga hahah, därför jag vill ha dom 😃 Tycker att dom verkar praktiska också, för det kommer ju inte ut spån etc. ^^
#70 "Funkar" gör väl det mesta, men trivs dom då? Det är det viktigaste för mig 🙂 Om jag får en lugn hamster kanske den kan passa? Den var ju så fiiiiiin 😛 Lol xD
Och jag fortsätter hålla i min åsikt att den är förliten :P Men det är vad jag tycker 🙂
Jaha visste inte det, Jag hade iaf ingen sån Bur till mina hamstrar , hae duna. 🙂
Jag får titta i affären imorgon! :)
#72 Den passar Cocos utmärkt, för han är en lugn hamster. (Han är 1,5 år). Men kan dock tycka att den kanske är lite för liten för Hanna, för hon är mer aktiv. Så funderar på att köpa en Multi Duna till Hanna.
Hamstrar brukar ju bli lugnare med åren men som en unge så ja, fortfarande jag och mitt eviga tjat, ju större desstu bättre :P
#71 Jag vill inte låta dryg, men det såg ju jättelitet ut? 😕
Håller med förlåt , jag tycker det är som att en människa har ett litet rum som hus……
Men den passar kanske Rebornbabys hamster bra, som hon skriver så är den lugn och kanske inte trivs i större utrymmen! Alla är olika! Och hennes hamster aktiveras kanske mycket utanför buren! Jag hade lätt kunnat stoppa ner min Fridolf i en mini duna nu (han bor i en mellan) för att han är som en sengångare! Han rör sig knappt och sover eller sitter bara i sitt lilla hörn! Han är den typen av hamster och nyttjar inte sitt utrymme!
Ja, hon känner säkert sitt djur bäst! :)
#81 haha ja en sammanfattning av mitt inlägg ;P
#81 Det finns ju en större sort av mini-duna som heter Duna Multi. Den tror jag är nästan dubbelt så stor som mini-dunan. ;) Här är den iallafall: http://www.zoo.se/duna-multy-ferplast-hamsterbur-71-cm.html
// Johanna - Medarbetare på Gerbiler ifokus
#83 jag har de burarna, de är jättebra och stora! Man kan inreda den på många olika sätt :)
#83 Åh :D Kan man lägga till en våning på den? :D
Om jag vore du skulle jag letat upp en seriös uppfödare av Vintervit dvärghamster.
Utan tvekan det bästa djuret jag haft (förutom katt och hund). Och då har jag haft guldhamstrar, gerbiler, råttor, landsköldpadda, möss, kaniner och marsvin.
Av dom andra djuren du nämner (förutom dvärghamster) så är mina ord om respektive följande:
Guldhamster: Luktar otroligt mycket (kisset luktar fruktansvärt starkt). Dessutom sover dom större delen av den tid du själv är vaken. Annars ett charmigt husdjur.
Gerbiler: Inget att hålla på med rent fysiskt då dom aldrig sitter stilla. Mer titta-på-djur i akvariumet. Inget om man faktiskt vill HÅLLA i djuret så att säga. Det är liksom "fullt ös medvetslös" motto på dom. Slutar typ aldrig gräva. Positivt är att dom inte luktar mycket alls. Men också det enda positiva.
Vintervita dvärghamstrar är det ultimata om man vill ha smådjur tycker jag. Luktar ingenting, otroligt söta och goa, lägger sig perfekt som små pannkakor i handen och när dom sitter upp sitter dom som små bollar. Små ögonstenar. Man kan gosa med dom likväl som dom uppskattar upptäcksfärd. Att se dom leka och interagera med varandra är underbart. Dom kräver inte jättemycket varken i form av pengar eller tid och då menar jag att dom inte KRÄVER. Självklart bestämmer man sen själv om man vill lägga ner en förmögenhet på dom men det är inget dom KRÄVER, såsom t.ex råttor eller hund.
Charmen dom har är helt enkelt något jag inte upplevt hos något annat smådjur.
Sen finns det folk som inte håller med mig, vi har alla olika erfarenheter och upplevelser (som du sett och märkt i denna tråd t.ex). Detta är hur jag upplever och har upplevt det i alla år.
Alltid förutsatt att du vänder dig till en seriös uppfödare när det gäller ALLA djur. I en djuraffär kan du få vad som helst..
#83 http://www.zoo.se/mini-duna-lyx-ferplast-hamsterbur.html Här är den jag såg i djuraffären!! Med en våning! Är även denna för liten för hamster? 😕 När det finns ett litet hyllplan? 🙂
#86 Oj då, det var verkligen delade meningar! Hon i djuraffären sa precis tvärt om - "vill du ha keldjur ska du definitivt köpa guldhamster. Dvärghamstrar är mycket kvickare, snabbare och vill ha mer spring"… 😮 Men tack för din delade erfarenhet i alla fall! Dvärghamstrar är väl också nattaktiva och sover på dagen? 🤔
#87 Jepp, alla hamstrar är nattdjur :)
Och förövrigt så delar jag inte heller samma åsikt som #86 men det är okej ^^ Man behöver inte ha lika ;D Guldisen jag har nu är mer vaken än vad mina resterande dvärgar är tillsammans haha :P
#88 Smaken är som baken 😂
Blev ännu mer kluven nu….. Men om jag köper två dvärgisar, räcker mini-dunan till dom då? 🤔 Känner mig jobbig här med alla dessa frågor 😓
Håller helt med dig #86 kan inte uttrycka mig bättre en dig och jag har haft gerbiler, guldhamster, dvärghamstrar, kaniner, vandrade pinnar, katt, snäckor och ödlor och gillar vintervita bäst av de. #89 jag vet flera som har två dvärgar i en miniduna som trivs och funkar bra. Men du väljer själv hur stor bur/ vilken gnagare du ska ha! :-)
#87 Som sagt med djuraffärer - dom kan ytterst sällan någonting om djur trots att dom jobbar i djuraffär. Dom sprider ofta fel info och är allmänt outbildade osv - jag skulle inte lita på dom alls.
Stämmer att dvärghamstrar också är nattdjur MEN det är en markant skillnad när det gäller den vakna tiden. Guldhamstrar sover hela dagarna och vaknar sent på kvällen för att vara vaken hela natten i stort sett.
Dvärghamstrarna vaknar korta stunder hela dagen. Så man ser dom betydligt mer än guldhamstrarna. Så har iallafall jag och uppfödaren till mina vintervita dvärghamstrar upplevt det.
Finns tydligen dom som upplever det tvärtom.. 😃
#90 Jasså vad roligt! 🙂
#86 Fast håller man rent luktar guldhamstrar faktiskt inget. De är väldigt renliga djur, så jag vet inte vad för guldhamster du haft. 🤪 Tycker inte deras kiss luktar mycket alls, om man håller rent, och jag har haft ca 60 i samma hus. De är väldigt renliga och städningen är lätt. 😃 Guldhamstrar är perfekta som keldjur. Men sen skilljer det ju i individ. Men letar man på en seriös och "papovafri" uppfödare så är det nog inga problem. 🙂 Köper du från djuraffär har du tyvärr risk för att få papova, i värsta fall då många djuraffärer tar in från bla IMAZO, och de tar in från bla tjeckien där det finns papova.
Jag har själv haft ett 40 tal vintervita dvärghamstrar genom åren. De flesta har varit snälla och lugna, men de har alla smakat. Och vissa är helt galna haha. Men ja, det är snälla djur de också! :)
Har gerbiler och robbar nu. Gerbilerna är helsköna! Det är djur som passar mig lite tror jag. Det beror helt på smaksak. Precis som guldarna. Gerbilerna är det snabbaste jag sett i djurväg. De flyger i flera meter fram över golvet på några sekunder. Man hinner knappt se skymten av dem. Men i handen är de hellugna. Ligger och ljuter hur länge som helst och blir klappade. Så ja, de är lite speciella. 🙂
Sen är det inte alls sant att guldarna bara sover på dagarna och är uppe på nätterna. Det är precis som dvärgar. Vissa av mina var vakna på dagen, och då höll jag på med dem, och tillsist var de vakna på dagen och sov på natten. De är faktiskt ganska lätt att ändra dagsryttmen. Bara genom att ta upp hamstern på dagen när den är vaken. :)
Ååh. Hur ska jag nu kunna välja?? 😓 I djuaffären var det i alla fall en guldis (den som kom fram till mig<3) som var pigg, vaken och alert. Dvärgisarna sov.
#93 Men rekommenderar dig starkt att inte köpa den. Hur svårt det än kan vara. Det kommer kännas bättre om du hittar en seriös och bra guldhamsteruppfödare i närheten av dig. Det är inte bra att stödja grossist avel! 🙂
Men den var så söööööt och liten 😢 Haha åh, känner mig så ledsen
#92 Som sagt, JAG upplever deras kiss otroligt starkt. Man har olika känsliga näsor och kanske har det med hamstrarna i sig att göra också, jag vet inte, men jag upplever det så och har alltid gjort.
Jag diskar och gör rent hans toalåda som han kissar i, minst en gång om dagen, för framåt timmarna när det gått kanske 20h sen man tömde, gjorde rent och diskade den sist så fullkomligt stinker det i hela rummet.
Så har det varit med alla guldhamstrar jag haft (haft ca 20-30 st totalt sett). 🙂 Värst är honorna, deras brunstdoft är 10 ggr starkare. 😃
Jag älskar min lille Rambo ändå, men lukten är inge rolig.
#87 det är samma som du såg i djuraffärer ;) Alltså mini dunan :) Jag har nästan alla mina dvärgar i mini dunor, men jag använder inte mina hyllplan, bara ivägen ;P Sen resten av dvärgarna har jag i 45L samla lådor ;)
#95 Jag förstår det! Men du måste tänka på att det faktiskt finns en risk för papova då, och att man stödjer massavel där de lever i hemska miljöer och att du faktiskt inte vet om bakrunden. Hur lätt det än är att tänka, men den är ju så söt. Men vet du om riskerna, och ändå köper så är det ju faktiskt upp till dig. Vi kan inget annat än komma med tips! 🙂
#96 Vad konstigt! Har aldrig hört om det tidigare. Mina luktade jättegott förutom 2 som hade mer stark doft. Men ja det var lustigt. Genom åren har jag faktiskt inte hört något liknande! :) Inte hos någon.
#87, den buren är för liten - i alla fall till guldhamster. ju större desto bättre.
#100 Den är inte förliten för guldhamster. Inte alls. Jag har flera här hemma och de funkade väldigt bra till guldhamstrarna när jag väl hade guldhamstrar. Får de komma ut tillräckligt mycket per dag så funkar mini duna bra. Men ja, större desto bättre är ju sant, i o för sig! 🙂
#96 Men oj?? Jag vill inte att det ska stinka i hela rummet 😮 Luktar det värre än vad hund gör??
#98 Så svååårt 😭
#99 Det är så jag upplever det iallafall 🙂 dvärghamstrar däremot är iallafall i min näsa luktfria.
Skiljer så från person till person allting.
#102 Hehe jaaaa.. mycket värre. Är just kisset i hans låda (med Sand i givetvis).. så fort han lagt sitt första kiss så börjar det lukta.
Kanske jag som har känslig näsa eller något.
#100 den är inte för liten! Som Ronja säger så funkar de jättebra om de kommer ut mycket osv, vilket de iaf ska göra endån! Men de funkar fint till guldar med ;) Men du har ju också rätt i att större desto bättre. Men det beror också på vilken individ man har, min Fridolf trivdes inte i ett stort akvarium, utan tyckte bättre om en mindre Bur. Men det går ju från individ till individ. Så alla gillar inte stora ytor, medans en annan gör det.
http://www.crtzoo.com/smadjursbur-duna-multy-p-4177-c-284.aspx
499kr utan hyllplan.
Hyllplan kan du köpa här (jag köpte detta till min bur):
och en stege som ska fästas på hyllplanet:
Och ja, jag tycker att en miniduna är på tok för liten att ha guldhamster i i långa loppen. Kanske går bra så länge som den är bebis men sen när den blir stor så tycker jag att man ska ge den så stor Bur man kan. Eller så kan man skaffa akvarium.
Jag har min guldis i ett 150L akvarium. Han älskar allt utrymme han har.
Han är inte förtjust i öppna ytor men med stort akvarium har man möjlighet att lägga ner massor av roliga saker, tunnlar, avloppsrör osv som de kan ligga och lura i. :)
Så här ser Totoros akvarium ut i dagsläget.
//Sara
#106 Vad fiiint :D Vi har inte så jättemycket utrymme på rummet. Det är snedtak överallt så en miniduna hade varit så perfekt 😕 Men en duna multi ska väl också få plats under snedtaket. :)
TS; Jag är också ifärd med att skaffa gnagare. Jag valde mellan guldhamster och dvärghamster. Svårt val, båda verkar trevliga.
Nu har jag iaf fastnad för guldhamster, till att börja med.
Jag kan tipsa dig om att läsa om Papovaviruset och hur det smittar, t ex här på forumet eller på Svenska Hamsterföreningens forum eller hemsida. När jag läst mer om det så bestämde jag mig för att inte köpa guldhamster från djuraffär. I så fall bara från den affär där jag vet att de inte köper in hamster från grossister de senaste två åren, utan köper in från en seriös uppfödare som tar Papovan på yttersta allvar.
Det är viktigt att vi alla hjälps åt att få stopp på den hemska smittan, annars har vi snart inga friska guldhamstrar i Sverige, och det vore väldigt sorgligt.
Lycka till i ditt letande efter hamster :-) Hoppas du lägger ut bilder sedan på vad det blev för krabat.
#108 Har du en guldis nu alltså? 😍 Jaa, guldisarna verkar så otroligt söta och mysiga. Men det är så delade meningar… 😕 jag har fått kontakt med en uppfödare via blocket, brukar sådana vara seriösa? Hon är ifrån Gbg och skickade videor på sina hamstrar och det verkar vara bra 🙂
Jaa, kommer säkert bildbomba med allting haha 😊
Nej, jag har ingen nu. Jag väntar på att en unge ska bli leveransklar :-) Längtar!
Blocketuppfödare skulle jag nog inte våga köpa från bara så där. Skulle nog kolla uppfödarregistret hos Svenska Hamsterföreningen istället.
#71 den där är ju super liten 😮 Min kompis hade en sån där och sen kolla hon måtten och då var det inte ens bra för dvärghamstrar. den där som TS visa är en helt annan Bur och är stor. i alla fall lagligt mått. Jag har en sån som står oanvänd.. Jag tycker appsolut du ska ta den du länkade i #54 ! :) har en sån fast i turkos
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
#111 Åh vad glad jag blir! Jag köpte den fa😍ktiskt idag… Om min hamster inte trivs köper jag givetvis en större. Jag har jobb så jag har råd liksom. Jag har hittat en hamster från en uppfödare och får den i veckan 😍❤️
#111 Nej den är inte förliten om de kommer ut tillräckligt ofta. :) Det är lagligt att ha guldhamstrar i mycket mycket mindre burar. Vilket såklart inte är att rekommendera eftersom större alltid är bättre. Men ja, vanliga samla lådor på ikea är mindre än en mini-duna och hur många använder inte sånna? :) Så som sagt, kommer hamstern ut tillräckligt mycket funkar miniduna perfekt. :)
Sen så har jag aldrig varit med om att en guld luktat så mycket. Så jag tror nog inte du lenniis behöver oroa dig över det bara du håller rent. De är väldigt renliga djur och jag har aldrig hört liknande förut att de skulle lukta så mycket, av egna erfarenheter. Så det är nog inte så vanligt att de luktar så. Men ja, honor luktar värre. Oftast vid brunst. 🙂 Mina hanar luktade ingenting.
Tänker vara lite snäll och visa en av bebisarna jag hade i en kull förut. 😊
Hej hej jag blir lite sur på hon som säger att guldisar är dåligt val..
Jag vill säga saker, men jag säger inte de ….
Jag tycker stark att du ska köpa en guldis för de är bra tröst (iaf mina)
När jag grät så slickade Jolly (min första hamster mig) och då började jag skratta! Frida (min andra) också 😂
Jag tror att guldisar lever längre men de dör oftast av sjukdommar! (min ena gjorde det)
Om jag var du skulle jag verkligen köpa guldis, Det är du värd!!🏆😃
(de är döda :( R.I.P Jolly och Frida 😭)
jag gillar gerbiler, dom har egen personlighet och kan vara bli super tama! Jag har haft 5 små och alla var dom olika. 3 av dom lärde sig t o m sitt namn. Har inte träffat så "tillgivna" hamstrar, dom jag träffat har bara velat vara i sin Bur och sova. Men det är nog olika jag har kanske bara haft otur…
#113 Åh, vilken lättnad 😃 Jag har varit så orolig… Den har ju en våning också så det blir ju lite mer yta att vara på! Jag planerar att ha ute den varje dag i en liten hage, där den både kommer kunna springa i Hjul, leka på klätterställning och sova i någon mysig filt.
Så här ser min Bur ut just nu… 😊
#114 Jag ska köpa en creme guldis i veckan 😍 Tänk på att alla har olika erfarenheter. Det som passar dig kanske inte alls passar någon annan! Tänk hur många det är som inte gillar hundar t.ex! Jag tycker det är världens bästa djur.
#115 Åh, vad coolt :D Men det blir en guldis för mig i alla fall. En liten hane =)
#117 grattis!, gillar oxå hundar.
Åhh!! Vad spännande!! Ta massa foton nu , Jag är såå avundjuk!
Har 2 undulater.. Inte så värst kul.. Vi bara fick de sådär av en kompis!
'Men jag älskar dem :)
Buren tycker jag är lite liten, eller nej inte liten men i en sån kommer din hamster säkert bita o klättra på gallret! Det är typ för att de vill ha mer utrymme så om din biter på gallret kan det vara så.. Men hoppas det går bra 😉
Bild på mina undisar, lite dåligt bild men aja (gammal bild):
#119 det är inte säkert den komma göra det! Alla hamster är inte lik den andre! Så om du har haft en hamster sim gjort det, så betyder det inte att alla gör det! Alla hamstrar vill inte ha ett enormt utrymme, och behöver kanske inte det! #116 TS JÄTTEFIN Bur! Min dvärg hane har en lika dan, älskar verkligen dunaburarna! ;)
Asså!! Varje inlägg jag gör kritiserar alla men det är för att jag är fel och gör fel men jao.. Ska nog sluta kommentera för är trött på det!
Ska följa tråden ist
Nej du gör inte fel. Jag ville bra förklara att alla är inte likadana, precis som människor :) Men om man lägger ut ett inlägg så får man vara beredd på att någon säger emot, det är ju ett diskussions forum ;)
Mm vet…
#122 Du låter lite otrevlig när du skriver… Eller ja, man kan ju inte skriva med tonläge men jag får vibben av att du är en besserwisser. Och när jag precis har köpt en Bur är inte det första jag vill höra "jag tycker buren är lite liten, hamstern kommer säkert klättra på gallret för att den vill ha mer utrymme".
#118 Tack! 😃 Visst är hundar underbara? Man får så mycket kärlek 😍 Verkligen mysiga djur! Vi har en liten golden flicka hemma hos mamma och pappa!
#121 Åh TACK! Du tror inte den blir för liten dåå? Du har ju en dvärgis liksom… Men äh, får väl bara köpa en ny Bur isåfall då 🙂
#120 Tack så mycket! 😃 Jag ska eventuellt åka till Göteborg på torsdag och hämta honom 😍 Kommer åka tåg (2 timmar) och hoppas att det kommer gå bra. De sover ju mest på dagen ändå 🙂 De fanns med när jag köpte buren på djuraffären! Har ingen aning om vart du kan få tag i sådana tyvärr 😕
----
Ååh, jag är lite pirrig. Har lite ångest samtidigt. "Tänk om jag tröttnar?". "Tänk om jag får en aggressiv hamster?". "Tänk om hamster inte är något för mig?". Min kille är negativ till detta och det känns ju inte så jätteroligt. Men han vet ju inte hur det är och kommer ju inte behöva göra något/märka av det på natten för då ska vi flytta honom till ett annat rum. Jag behöver lite peppning här 😕 Min svärmor sa också "är det inte bättre du köper en katt som du kan kela med? det kan man inte göra med hamster". Och jag blir illa till mods när jag hör detta. När jag är inne här på iFokus fylls jag med glädje och entusiasm men när jag får negativiteten hemma blir jag lite ledsen. Jag är ganska känslig och bryr mig om vad alla andra tycker och så…
#125 nej det är inte för liten, ska byta ut min stora duna mot en mindre till min Fridolf också (guldhamster). För som jag skrivit innan så nyttjar han inte sitt utrymme, när istället 4 dvärghonor behöver det :) Tycker den buren är jättebra, och inte för liten! Den är fullt laglig, så vet inte vad folk dillar om. Din hamster kanske passar jättebra till just den buren ;) man måste prova för att veta :)
#125 har du en transportbur? Annars rekommenderar jag att du skaffar en. Ha i spån och riv toapapper i remsor så att hamstern kan boa. Glöm inte gurka att ha i transportburen så att hamstern har tillgång till vätska under resan om den skulle bli törstig. Uppfödare brukar skicka med en påse med övergångsfoder. Så då kan du ge lite sånt så att "liten och söt" har lite att äta oxå.
//Sara
#126 Åh, vad braa :) Hoppas det i alla fall :D Han är såå söt.
#127 Uppfödaren säger att hon har en, så jag ska få av henne :) Har givetvis tänkt göra det mysigt för den lille, men tack för tipset ändå :D
#116 Det är väl en Duna mini?
Nej jag tror inte det är det. men den som du har är det. det är inte samma Bur. Men alla hamstrar är olika men en liten hamsterunge passar den här buren klokrent TS!:D #129 men #116 åhh!! vad fin den blev! jag har exakt ett sånt trä hus också och min,rent utsakt älskar den!!!!
:* :D
#129 #130 Den där är nog en mini Duna. De större har mycket bredare mellan de där små vita man stänger med. ;)
//Josephine :)
Buren blir ju större av att ha en övervåning ;)
No hate!
Kommenterar för kan ej låta bli xD
#137 det var inte snällt sagt! Den ser väll mindre ut för att hon har fotat uppifrån! Jag har alla tre sorterna (dunaburarna) och man ser ju helt klart att det är en mini duna! Och som jg har sagt, hennes hamster trivs kanske i den buren! Hon vet själv vad hennes hamster vill/ behöver!
#29 ser fortfarande mindre ut :s
Det finns ingen Bur i #29?
Jaja mena #145 då ;)
#130 åh, tack :D Hoppas min lille plutt kommer trivas!
Och HERREGUD vad ni tjaffsar! Jag vet inte om jag har en miniduna och jag måste erkänna att Rebornbabyn's Bur ser mindre ut,men bilden är tagen RAKT uppifrån och det enda som finns med på kortet är buren. Hade hon tagit kortet längre bort hade det sett större ut! JÖSSES vad ni tjaffsar.
Kakisen, du måste sluta söka konflikter! Man behöver inte tycka något om precis allting! Stackars Rebornbaby får massa oförtjänad skit! När man bara slänger ett öga på buren ser den väldigt liten ut, men jag själv som också (kanske?? troligtvis) har en duna mini tycker att den ser ganska lagom ut. I alla fall om hamstern verkar trivas!
#149 Tack. Förlåt för att vi kapade din tråd. Nu fortsätter vi med din tråd!
Lycka till lenniiis med lille hamstern! Tycker även att din rosa Duna är jättefin!❤️
Jag söker inte konflikter, Jag bara kommenterar min åsikt eller försöker hjälpa till, så hackar alla ,ändrar eller lägger till nått!
#150 Det gör ingenting! Den är öppen för alla 🙂 Men vill inte ha något tjaffs. Man ska vara glad 🙂🙂
#151 Du måste lära dig lägga fram din åsikt på ett bättre och trevligare sätt så att ingen känner sig påhoppad eller utsatt! Diskussioner är jättekul om man lär sig göra det på rätt sätt.
#152 Det gör verkligen ingenting! 🙂 Blev så chockad bara, gick in på mobilen och så hade det exploderat med kommentarer, haha! 😛
När jag tittar på min Bur tycker jag verkligen inte att den ser liten ut, men många säger ju att de är det. Den är i alla fall godkänd och jag tycker faktiskt att det ser - som du säger - mysigt ut! Men visar min lilla knodd vantrivsel och jag misstänker att det är pga buren kommer jag givetvis byta!
Här är min Bur igen 😊 Imorgon hämtar jag min lille myse!
#155 Du har inte förstårt någonting! 🙂 Tänk på det till nästa gång bara! Tack så mycket 😃 Det kommer säkert bli myyycket uppdatering här haha 😂
Förstått vaddå? :O
Jättefin! Har ett likadant hus till Fridolf, han älskar det :) Jättekul att du får hem bebisen imorgon! Hoppas att du blir nöjd med honom! :D
#157 Haha oj! Förstört ska det ju vara 😇
#158 Vad kul! :D Jaa! Är så spänd! Men jag ska åka tåg i en och en halv timma… Tänk om han blir stressad 😕
Nej det tror jag inte att han kommer bli, brukar vara retså lugna facktist :) Men om han blir stressad så kan du lägga någonting över, men lämna en liten lucka luft ;)
Ifall de inte uppfödarna er mat så kan du ge gurka eller kanske salladsblad om han blir hungrig
Ett tips: Ta med nånting från boet så att han känner sig trygg, annars kan de bli oroliga, ha vill ha kvar sin lukt också :)
#161 Ja det var ju smart, för det ger ju vätska till lillen också :)
Tack #162 :) Men jag tror hon fick det tipset redan, haha :D
Vill inte förstöra hunden men vi kommer snart få en hund - En Phalenen
Ifall ni inte vet hur den ser ut så är den lik papillon.
Jag visar bild! Jag vet exakt hur du käner leenniis!
Vi kan dela glädjen eller vad man säger ,hahaha :DDDD
Kram!
Stort lycka till!❤
Finns nog många olika modeller.
Kan du sluta FORTSÄTTA med att påstå att buren är mindre? För det första vet du INGENTING om vad hon har för Bur. Hon har en miniduna, JAG har en miniduna. Att du fortsätter! Det är ju som att du vill att hon ska bli irriterad/ledsen!
Kan någon låsa tråden? Den har ju spårat ur. Jag gör en ny tråd när min hamster kommer 🙂 (Det dröjer 6 veckor 😢)
De enda jag vet är de vanliga duna-burarna, och gabber. Jag har en gabber och de har runda kanter, har andra lås grejer i taket, och clipsen ser annorkunda ut.
Men jaja, skitsamma nu! Det kvittar ;)
#171 Skriker? Hör du mig eller? Det var menat som en betoning på fortsätter. Jag höll med om att den såg mindre ut, men tydligen så är det ju samma, varför fortsätta hålla på? Hon har ju visat att hon blir ledsen/frustrerad. Skylla på andra? Du fortsätter ju även fast jag (och de andra) har visat att vi inte vill höra sådant där!
Hur ser man att folk läst det man skrivit?
Jag tycker det är bra att du väljer en duna att börja med : ) Sen känner du ju av om det inte fungerar senare.. vilket vi inte vet just nu.
Jätte fin inredning! Din lilla kommer trivas utmärkt ska du se.
MVH Flygandebanan "Simon" & das hamsters.
Medarbetare på hamster.ifokus.se
#174 Jaa! Så tänkte jag också 🙂 Åh, tror du? 😂Jag hoppas det! Det är toapapper under våningen som inte syns 😞
Nu tycker jag att du fotboll22 lugnar ner dig lite. :) lenniis har skrivit att det är samma storlek och då så behöver inte du komma och säga att det inte är så. Det kanske visst är så, det kanske inte du vet. :) Och om du är arg över något eller inte tror någon, ja då är det ändå ganska onödigt att säga imot, för det leder bara till konflikt, just i denna situationen. :) Prata i så fall med de andra lite vänligare. :)
#172 utropstecken brukar man mena med att man är upprörd och menar saker väldigt mycket. Och du hade stora bokstäver och massor av utropstecken och ja, då menas det som om du skriker typ. Tänker lämna denna diskution nu.
….
#179 Så söta! Grattis! Hur gammal är Olivia?
#179 Fina ni är! Vilken stor tjej du fått tag i 😃 jättefin är hon!
#180 Taack :D Ett år =)
#179 Tack 😃 Åh, så hon är större än medel? =))
#183 Åh, hon är ju jättegullig! Håller med om att hon ser ganska stor ut. Men sååå söt! =) =) Ser så snäll ut.
#185 jag tror att hon skulle ju ha den i dendär gallerburen på dagen! :-) för vissa hamstrar funkar det faktiskt bbra med galler. Lite ot men kakisen123 tänk på att inte göra så många skiljetecken, det blir jobbigt för de synskadade med skärmläsare när den läser : fråga fråga utrop fråga utrop osv! Jättefin hamster ts!
#184 Åh, vad kul att du tycker det! Ja, hon är hur snäll som helst. Hon ligger gärna på rygg i handen en stund, och när hon är trött myser hon gärna på bröstet 😍
#185 Dunaminin kändes alldeles för liten för henne i och med att hon är så stor, så jag gick iväg och köpte den största buren jag kunde hitta. Jag har läst på mycket om hamstrar och har aldrig hittat någon information om att gallerbur ska vara dåligt. Det finns ju för och nackdelar med allt!
#186 Tack :D
#187 Jaa, hon är allt en rejäl liten hamster 😃 Hon har bitit på gallret ett par gånger (i typ fem sekunder), men hon gör det verkligen inte hela tiden. Det är som att hon bara smakar på det. Måste jag köpa en ny Bur? 😕 Hon verkar trivas i alla fall 😐
Så här ser buren ut (har köpt ett större Hjul bara). Hon har mycket spån och toalettpapper som hon har lagt längst ner till vänster under våningen. Matskål, vatten och en sandskål finns givetvis också. Hon fick nyss en gurkbit så hon ser väldigt nöjd ut nu😊
Hur mycket kostar buren, köpte du den på zoo i bromma? Har minduna till min lilla hamster, han är dock bara 9 veckor. Men tänkte att i framtiden kanske en större Bur blir bättre! ;)
Åh vad fin hon är, grattis till en så fin tjej! 😃
#191 Vad braa! Jo, det var så jag tänkte :D Nu somnar jag lugn!
#192 Va? Nej? Jag köpte den på Djurmagazinet i Skövde och den kostade någonting på 600 kronor. Lägger inte sådant på minnet. =) Det går nog bra när hamstern är liten, men jag tyckte det kändes litet i alla fall. I alla fall till min stora tjej!
#193 Åh, tack så mycket!! 😊
#195 Det tror jag verkligen den är 🙂 stor och bra! Lite mer leksaker bara kanske?
Ett tips på hemmagjorda leksaker är Sandlekplats. Tar lite tid dock, man får räkna med ett par timmar iallafall. Men väldigt roligt och ofta uppskattat!
Såhär ser mina hamstrars rasthage ut. Lite för lite leksaker men ska fylla på med fler saker allteftersom… 🙂
#196 Joo, känner också det. Planerar givetvis att fylla på allt eftersom 🙂 Är det normalt att hon blir sjukt sprallig när hon är ute? När jag tar upp henne ur buren och gosar är hon jättelugn och mysig, men efter 10 minuter i hagen vägrar hon komma till mig, och hon springer runt som en galning…
Vilken fin hage!! =) Har du dvärgisar?
#197 Haha ja! Det är det absolut. När dom upptäckt världen utanför buren och mattes hand är det för många hamstrar mycket roligare att utforska den än att sitta och gosa i mattes famn! Så är alla mina 3 hamstrar också 😃
Ja, jag har två vintervita dvärgisar och en guld 🙂
Super kul att läsa igenom. :)
#199 Vad kul! :)
#200 :D
Nu håller Torven på och gör sig hemmastadd i sitt nya hem. Han är så fin!