Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1925 ggr
SandraKtm
0

Vill ut ur buren!

Min tio veckors guldhamster vill alltid ut ur buren! Hon bor i en 130 liters samla låda och hon har gott om leksaker som massa rör, gungbräda, klätterbräda, burkar att krypa in i, stor sandlåda, högar med toapapper men hon använder aldrig något av det. Inte ens när jag möblerar om i buren och byter plats på saker. Hon spenderar i princip hela hennes vakna tid med att hoppa och skutta mot kanterna för att ta sig ut vilket hon har gjort några gånger. Hon får komma ut 1 till 2 timmar varje dag och springa i flera rum men det verkar inte vara tillräckligt. Det ända som inte finns i hennes Bur är ett Hjul och det är för att hon är under fem månader, men funderar på att köpa ett ändå så hon kan ta ut hennes extra energi där. Hur ska jag göra för att hon ska vilja stanna i buren? Så tacksam för svar <3

Sandra och hamstern Memkis:)

[sara&skrållan]
0

Prova att sprida ut godsaker eller mat lite överallt i buren gärna då i leksakerna så får hon ju en anledning att gå dit och kanske blir mer nyfiken på dem.😉

Wellcraft
0

Hamstrar är gjorda för att springa flera kilometer under hela natten.
Alltså cirka 6-8 timmar.
Har du möjlighet så kan du släppa ut din guldhamster fler timmar i något säkrat rum. Min ena är ute under hela natten, i mitt rum.
Annars får du nog stå ut med guldhamsterns hoppande :)
När hamstern är ordentligt vuxen, 7-8 månader lugnar de sig i regel alltid och kräver mindre motion.
Se till så att din hamster inte bli beroende av hjulet när du sätter in det.

Servera inte maten i en skål utan låt guldhamstern jobba för maten, sprid ut maten i hela buren, gräv ner osv.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

SandraKtm
0

Tack för tipsen! Ska absolut sprida ut maten över hela buren, bra idé :) anledningen till att jag inte kan släppa ut henne mer är för att hon vaknar vid 9-10 på kvällen och då kan hon inte vara ute längre än 1-2 timmar varje dag eftersom att jag måste lägga mig. Ibland stannar jag till och med uppe väldigt sent bara för att hon ska få vara ute. Och jag vågar inte heller lämna henne ute utan uppsikt än eftersom att hon är så liten och nyfiken och inte är så van vid miljön än. Men det kan vara ett alternativ i framtiden :)

Sandra och hamstern Memkis:)