Frågor om guldhamster
Hej! Jag har ju redan lilla Muffin och jag tycker om henne så mycket att jag skulle vilja ha en till hamster. Muffin är ju en dvärgis, så jag skulle vilja prova en guldis i så fall. Så nu har jag ett par frågor:
Vad är skillnaden mellan personligheterna på guld och dvärg?
Är det stor risk för papova ifall man köper hos uppfödare?
Ifall man har en person som är lite allergisk, blir det värre med en långhårig då?
Måste man ta hand om pälsen på något speciellt sätt hos långhåriga?
Vad är lättast att ta hand om, hona eller hane?
Kan en guldis bo i största SAMLAN från IKEA?
Mått på Hjul?
Nackdelar och fördelar med guldisar?
Live
Laugh
Love 
Skillnad i personlighet är nog svårt att svara på. Det är ju från individ till individ, men om du köper av en uppfödare så kan du nog prata med den och tala om att du skulle gärna vilja ha en gosig hamster, så kanske hon kan rekommendera någon av sina bebisar.
Risken för papova är mindre om du köper av uppfödare. Men det är viktigt att kolla upp så att uppfödaren inte byter hamstrar hej vilt med andra.
Pälsen kan behövas borstas på en långhårig. Detta gör du lätt med en mjuk tandborste. :)
Ja, en guldis kan bo i den största Samlan. :)
Hjulet ska helst vara minst 30 cm i diameter.
Jag har själv inte någon guldhamster, för jag är allergisk mot dom. Har pälsdjursallergi, så när jag var på en utställning hjälpte jag till där, och kände då av guldhamstrar. Kort- eller långhårig spelade ingen roll för min del.
Men det kan ju vara bra om du träffar en guldis innan du köper. Både kille och tjej, för tjejer kan lukta med än killar gör.
Har du tur går det jättebra för dig, och du känner inte av allergin alls. Men du bör nog träffa en innan du köper. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
#1 hjulet ska vara minst 20 cm, är den mindre böjs ryggen. 30 cm behövs inte im man inte vill. Det kan också vara svårt för en lite hamster att springa i stora hjul
*liten *om
#2 Till en guldhamster som själv är runt en 15 cm lång behöver du betydligt större Hjul än 20 cm. Hamstern ska ju kunna springa rak i hjulet utan problem. Så 30 cm för en guldhamster är inget problem. Går hjulet trögt får man smörja det lite.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Det är en svår fråga. Det är ju från individ till individ. Men Guldhamstrarna (mina iallafall) är lite mysigare är dvärgarna.
Det gäller ju att hitta en Papova fri uppfödare. Det är ju många som inte har drabbats av det.
Ifall man har en person som är lite allergisk, blir det värre med en långhårig då?
Tror det kvittar om man har en LH eller KH, har man allergi så har man det.
Båda mina guldar är långhåriga, men den ena har päls som en korthårig. Men den andra som har långt hår har jag bara behövt kamma någon gång. Men det är för att han bodde i spån, så nu har jag idag bytat till Alspån och ska se hur det funkar.
Jag har bara Hanar så du får vänta på svar från någon annan. Mina hanar är iallafall ljuvliga.
Har hört ju att honor ska lukta mycket när de brunstar, men tror också att det beror på individ.
Ja det är en bra och stor Bur. Passar utmärkt till Guldar.
Mått på Hjul?
Det lagliga måttet är minst 20cm, men 28-30cm tycker jag passar bättre till en guldis för annars så kröker de ryggen.
Fördel: De är stora och underbara. Vissa är små nallebjörnar som snällt sitter och halvsover på axeln och vissa har mycket spring i benen.
Nackdel: Mina är bara vakna på kvällen. Visst de kan ju gå ut och dricka/äta/toa-besök på dagen. Men Billy brukar vakna runt 20:30-21:00 tiden. Fridolf brukar vakna vid 23:00-24:00 tiden. Så ibland så får man facktist vara så taskig och väcka honom.
Men samma här, Individ till Individ.
1. jag tycker att guld är mysigare, dels för att de är större och lättare att hantera och mer aktiva osv, men det är ju VERKLIGEN olika, det finns dvärghamstrar som är mycket mer aktivare än guldhamstrar osv, individuellt som sagt.
2. vet inte så mycket om det, men jag tror inte det. ifall en uppfödare märker papova tror jag att de avlivar sina hamstrar, men annars vet jag inte. bättre hos uppfödare än djuraffär vad gäller papova iaf.
3. ingen aning, men tror det kvittar. både och är ju pälsiga, och det är ju inte direkt 20 cm LH, utan kanske 2-3 tror jag.
4. har inte haft långhårig, men man måste borsta dem då och då med hamsterkam eller tandborste för att inte få tovor.
5. har bara haft en hane och han dog väldigt fort, så det blevväl nåt för mig att alla hanar dör fortare, givetvis är det inte så men. jag tycker iaf att mina honor varit jättemysiga, och ingen har luktat speciellt mycket när de brunstar. :)
6. yesbox, 130 litern.
7. tror det är 18? eller 20? men iaf ju större desto bättre.
8. fördel: stora och mysiga, upplever dem lugnare än dvärg.
nackdelar finns inga direkta nackdelar, tycker det dåliga med hamstrar är samma för alla. min hamster vaknar ca 17.00.
1. Guldhamstrar är mysigare tycker jag.
2. Mindre risk att hamstrar från uppfödare har papova än de från djuraffärer. Fråga uppfödaren! :)
3. Nej, det är nog ingen fara.
4. Om det skulle behövas, kan man ta en mjuk tandborste.
5. Tycker att hanarna är lite lugnare, fast det är nog olika. Honor brunstar var 4:e dag, då kan de lukta väldigt starkt! Eller ja, Hanna gör det iaf.
6. Det blir en perfekt Bur! :)
7. Minst 20 cm. Hamstern ska kunna springa med rak rygg!
8. Finns många fördelar! Men nackdelen är att de bara är vakna på kvällen/natten.
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Okej tack allihopa, hoppas verkligen att mamma låter mig!
Live
Laugh
Love 
Jag som både har dvärgar och guldhamstrar tycker att guldisarna är lite mer lata. Dvärgarna är oftast vakna lite då och då.
Man måste fråga uppfödaren. Om den har importerat/köpt hamstrar från utlandet så är det faktiskt stor risk. Men det är iallafall mycket bättre en djuraffär. Välj alltid en uppfödare före djuraffär.
Åk till en uppfödare och känn efter. Jag tror nog inte att det är ett problem om den är lh eller kh. Tål man det så tål man.
Hos lh hanar så kan spån fastna i pälsen. Då är det bara att ta en mjuk tandborste och borsta lite.
Hanarna är oftast lite lugnare. Honorna brunstar var fjärde dag och då kan det lukta lite fränt. Inte det mysigaste när man är nybörjare.
Det är en helt perfekt Bur!
Mått på Hjul?
Minst 20cm
Finns många fördelar! Men nackdelen är att de bara är vakna på kvällen/natten. Om man inte väcker dom..
Om du får köpa en liten guldis av din mamma så kan ju kika in på min hemsida http://jessicasguldhamstrar.weebly.com/index.html jag har en kull hemma just nu.
http://ask.fm/JessicaReips
Tack, tack! Jag har fått mamma att NÄÄÄÄSTAN gå med på det. :)
Live
Laugh
Love