Hamster iFokus

Hamster

Etikett: bildtråd
Läst 2202 ggr
cookiedough101
1

Hur länge springer hamstern i hjulet?

Hej, Jag har en hamster som springer väldigt mycket i sitt Hjul på nätterna. Han älskar det! Men nu vill jag veta, hur länge springer din hamster i hjulet? Och du som inte har Hjul, varför har du inte det? Kommentera gärna ;)

Anne-Hedvig
0

Min første hamster (Tamtara) hadde ikke Hjul, men hadde i stedet hele førsteetasjen til fri avbenyttelse (48 m2).

Alladins Caroline var også helt frittgående på kjøkkenet, og ellers med meg rundt i huset. Hun småløp litt til og fra i hjulet, likte å 'gynge', men satt også og bare koste seg/myste der. Hjulet var et Wodent Wheel, som gir hule-følelse. - Curlys Decibelle (Disa) var mest opptatt av å gnage bøker, men var også mye på farta i kjøkkenet og stue 1. etg. under oppsyn. Ikke noe særlig løping i Hjul på henne heller, ellr på min siste hamster Zvintos Carambola (Lille Graah). Men de hadde altså mye muligheter til å røre på seg, og var ute flere timer ad gangen. Satt de eller småløp litt i hjulet, var det mest som kos/avslapning.

Scorpio97
0

Mina två har inte Hjul, dom har flying saucer (och dom har nyss fått den, tycker dom har varit för små tidigare)

Dom springer några minuter då och då, vissa dagar springer dom inte alls.

Springer din hamster hela nätterna tycker jag faktiskt att du ska ta ut det. Hjulet kan göra att hamstern får ryggskador. Dessutom är det ofta av tristess dom springer i hjulet. Hur ofta får han springa fritt i hage/liknande? (:

//Jessie

Anne-Hedvig
0

#2 - Bruker hamsteren Hjul, er det essensielt at hjulet er stort nok! Hvis jeg ikke husker feil, er Woodent Wheel-hjulet 26 eller 28 cm Ø. Da blir ikke ryggen krummet på skadelig måte. I tillegg gir hjulets utforming det en hule-følelse, så det kan være trygt for hamsteren bare å sitte der og hvile.

Selvsagt er det bedre jo mere hamsteren kan bevege seg fritt, og være ute av buret.  Det er første prioritet!  Hjulet er et substitutt - hamstere i det fri og på timeslang jakt etter mat er jo ikke i nærheten av noe Hjul! Men de er livlige og nysgjerrige dyr som trenger å røre seg mye. Dersom man ikke kan få hamstersikret et rom slik at hamsteren kan løpe fritt der lenge ad gangen, er Hjul et hjelpemiddel. Det minsker stress og gallergnaging. Dette iflg. forskning ved universitetet i Bern, om jeg ikke husker feil. Viktig er også at buret er så stort som mulig og har muligheter for stimulans.

gulzebra
0

Min hamster har inget Hjul. Som jag ser det är hjulets roll att ersätta en bra boendemiljö för hamstern - istället för att faktiskt ge hamstern en bra Bur med bra yta att röra sig på samt inredning som aktiverar och ger hamstern utlopp för sitt naturliga beteende så får den springa i ett onaturligt Hjul utan att komma någonstans. I mina ögon är inte det en bra djurhållning, så då tvingar jag ju inte min hamster till ett sånt levnadssätt heller.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram