Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2564 ggr
MissEmmis
0

Forskning om hamstermat

Hej alla! 

Jag har länge funderat på det här med hamstermat. Rent logiskt så borde det som veterinärer rekommenderar vara bra för hamstrar, men Oxbow Essentials innehåller inga animaliska ingredienser, vilket jag tycker är konstigt. 

Jag skrev därför en fråga till sajten Vetzoo, som bland annat säljer Oxbow, och fick svar, men svaret kändes inte tillfredställande, så jag skrev en följdfråga, som jag ännu inte fått svar på. Läs mina frågor och deras svar här:

http://emmisibirier.bloggagratis.se/

Nu undrar jag: Ger ni animalisk föda till era hamstrar? (Exempelvis kött, fisk, ägg, insekter). Och varför/varför inte?

Jag har gjort ett nytt inlägg med en undersökning där ni kan rösta. Det jag menar med fröblandingar är både blandningar man gör själv och som man köper färdiga. Fröblandningar med animaliska ingredienser kan till exempel innehålla hundmat eller hundgodis. Kul om så många som möjligt är med och röstar!

Miss Emmi's uppfödning

Blogg: http://emmisibirier.bloggagratis.se

jossa5
0

Hm, det här har vi pratat lite om på Svenska Hamsterföreningen med. Det är ju ganska intressant ämne.

Ska svara på din undersökning också, men ger mina tankar här med.

En sak att tänka på vid veterinär-rekommenderad mat. Den är inte alltid den bästa. I Sverige kanske det är bättre än i Usa, men många mattillverkare har ju gjort upp en kontrakt att bara veterinärer får sälja deras mat, och då tror folk automatiskt att det är bättre mat än annan mat.
Bara att kolla på en del av våra svenska specialmat till katt och hund. Allergimat där djuret är allergisk mot fisk (tror jag att det är), innehåller stor del just fisk.
Och kattmaten Mjau har bättre köttinnehåll än många andra, dyrare och "bättre" matsorter.

Men jag tänker mig att där borta i naturen har ju inte hamstrarna tillgång till allt, året om. Det är ju inte så att det ligger en mask och väntar på dom varannan dag. Och inte heller frön och andra smaskigheter heller.
Så mina får ju en hemmagjort förblandning, där jag även har hundmat i. Just för att få lite animaliskt, då jag inte tycker om maskar själv (läskiga är dom). Sen kan dom få lite Barnmat eller fisk/kött. Men inte varje dag, inte ens varje vecka. Grönsaker försöker jag ge dom relativt ofta, men det får dom ju inte tag på heller ute i naturen.

Men självklart, nu är dom inte i naturen, utan dom sitter i små burar hos oss, och då behövs ju andra saker ibland. Måste ju se till att dom får vitaminer så dom inte blir ynkliga och sjuka.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

MissEmmis
0

Hej Jossan!

En sak som jag tycker är lite konstig är att bland kattuppfödare med stamnamn så ger säkert 95% av dem Royal Canins kattmat, vilket även säljs hos och rekommenderas av veterinärer. Bland hamsteruppfödare verkar det vara tvärtom, bara cirka 5% ger Oxbow, vilket rekommenderas av veterinärer, medan 95% blandar sin egen mat till hamstrarna. Och de flesta verkar inte tycka att det är så viktigt att blandningen ska innehålla rätt proportioner av näringsämnen heller. Ska man bland egen kattmat, så finns det strikta regler för hur mycket som ska vara kött, malda ben, hjärta, lever osv, bara för att annars kan katten få bristsjukdomar.

Jag är förvånad över att veterinären som svarade på min fråga först skrev att Oxbows mat är baserad på flera års forskning och sedan att ingen vet vad hamstrar egentligen behöver….🤦‍♂️Om någon skrev att ingen vet vad katter eller hundar egentligen behöver för näring så skulle det bli ramaskri! Jag tänker att det kanske inte finns så mycket pengar till forskning på hamstrar?

Men hur ska man kunna veta om hamstrar behöver animalisk föda eller inte? Jag tror precis som du att de säkert inte behöver äta det varje vecka, för det kan de kanske inte få tag på i naturen, men de flesta verkar ändå överens om att de bör få hundmat eller liknande någon gång ibland. Man kan ju undra varifrån den tanken kommer, för den verkar i alla fall inte vara baserad på forskning…

/Emelie

Miss Emmi's uppfödning

jossa5
1

Hej Emelie,

Såpass?! Tycker när man läser här på katter.ifokus och andra kattsidor, så är det inte så många som ger Royal Canin. Varken hund eller katt, då det finns mycket bättre.

Men tyvärr är det som du säger, det finns ingen riktigt hamstermarknad, där det är värt att lägga ner pengar på. Så vänta bara, jag planerar att bli miljonär, så jag ska forska i allt kring hamstern! ;)
Näe, men tyvärr. Det är ingen som vill lägga stora pengar på smådjur. Skulle tro att det är liknande för andra små gnagare med. Det har kommit fram lagar och förhållningssätt, men ingen vet riktigt vart det kommer ifrån, eller vad det baseras på.

Ja, jag vet inte riktigt vartifrån det kommer att dom bör äta lite animaliskt, för vissa hamstrar får ju gå på gnagarblandning från affären hela livet.
Men på svenskahamsterföreningen.ifokus finns just nu en artikel och näringsbehovet hos en hamster. Du är väldigt välkommen in och läsa den. :) Har bara skummat den själv, så kan inte säga vart dom fått sina uppgifter ifrån, men det kanske kan hjälpa dig lite med dina funderingar. :) (ska läsa igenom den riktigt själv också)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Lojs
0

95% av hamsterägarna blandar nog inte eget Foder, utan det är bara som det verkar på nätet. :) jag tror de flesta ger vad som finns färdigt i djuraffären eller mataffären. Djur är gjorda för en viss grad av anpassning anpassning, i naturen äter de inte exakta proportioner av vad de "ska" äta, utan vad det finns tillgång på. Är det något som inte är naturligt så är det ett Foder som är samma alltid. Jag tycker ett bra Foder ska variera lite över tid, och i grunden likna vad en hamster kan få tag på i naturen. Hamstrar äter insekter, det är ren fakta (annars skulle de inte äta mjölmask och syrsor i fångenskap), alltså hör en viss del animaliskt hemma i deras Foder (enligt mig i alla fall). Kost är svårt, det finns inte bara ett svar på frågan om vad man bör äta, vare sig människa eller djur. /Lojs, dietiststuderande

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

MissEmmis
0

Hej Lojs!

Jag håller med om att ämnet kost är svårt, och samtidigt intressant.

Så här tänker jag om hamsterpellets: Om man ger pellets som bas och sedan kompletterar med grönsaker och lite allt möjligt, så blir det både varierat, och samtidigt så får hamstern i sig allt den behöver. Men om man då har en sorts pellets som inte innehåller animaliska produkter och inte ger kött, fisk eller ägg som komplement, så kanske hamstern kan få brist på något. Då det inte verkar finnas någon forskning på detta så är det ingen som vet säkert. Eftersom jag vill ge bästa möjliga råd till mina hamsterköpare vad gäller kost, så har just den här frågan blivit viktig för mig.

Mina svar från Vetzoo gjorde mig i alla fall inte klokare.

/Emelie

Miss Emmi's uppfödning

Lojs
0

#6 Om man jämför med människa (vilket vanligtvis är dumt i och för sig…) så finns det massor av forskning på kost, men forskarna är ändå långt ifrån överens ens om vad vi ska äta för att må så bra som möjligt. =)

Jag personligen brukar ge mina köpare tipset att köpa färdig särskilt anpassad hamstermat från djuraffären, det tror jag är absolut enklast för den "vanlige" hamsterägaren. Som du säger så får man då variera med vilken Färskmat man ger. Jag vet inte om jag tror det är optimalt egentligen, men jag tror det är det är det bästa rådet för gemene man. Vill man engagera sig och läsa på så tror jag egenblandad mat blir nyttigare i längden.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.