Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1304 ggr
Azeman86
2013-08-28 19:12
1

Dags igen då...

Nu så har jag fått tagit hem och tagit över ett gäng dåliga hamstrar igen, jag vet tyvärr inte så mycket om dessa hamstrar och hur dom har haft innan och så, utan har hört lite och det som jag har såg när jag såg dom. Dom gavs lite snabbt till mig bara.

I en Bur finns det en dvärghamster som är skadad efter slagsmål efter tidigare Bur kamrater, även lite undernärd (antagligen inte fått ätit något pga dom andra), när jag fick den var den blodig med. Den ska få äta upp sig, vila och även tvättas rent så fort den börjar känna sig lite mera hemma. 

I den andra buren är det två stycken guldhamster hanar, otroligt som jag har sett och hört så håller dessa sams (men dom är ännu unga). Ena ser rätt så okej ut och blir nog bättre med lite bättre mat och ren Bur. Det är mera bekymmer samt med den andra, om jag inte hade tagit emot den så ser den ut som att kunna gå bort nu i helgen. Extremt undernärd,vet inte om det är pga sjukdom eller något för att mat hade den, sen så vet jag inte om den hade bara mat nu och inget tidigare, men den andra ser bra ut i form så därför tror jag mer på sjukdom eller något. Som sagt så hemskt mycket skinn och ben, ranglig (hemskt svårt att gå), inte allt mycket energi mm. Ser lite ut som att ha stannat i växen med. 

Idag får dessa hamstrarna lära känna detta nya hem, gett dom lite enkelt att äta. Imorgon blir det att kolla in dom mera då dom är rätt så stressade över flytten. 

Så, tips på näringsrik mat är tacksamt. Ska iväg och handla en del imorgon, har erfarenheter sen tidigare med problem hamstrar och andra djur då jag har sen tidigare tagit emot djur som inte har mått nå bra och djur som folk bara släpper av. Men tänkte fråga ändå, det är ju inga problem att friska upp minnet lite och se om man kanske har glömt något. 

Dessa alla tre hamstrar är unga, guldhamstrarna är lite nysiga med. Antagligen inte fått nå annan mat än fröer. :/

Ja, veterinär blir det med så det behöver det inte tjatas om.

Så fort att jag ser han dom mår bättre så kommer dom även att vara till salu pga att jag egentligen inte har råd eller plats för dom just nu. Men jag kunde inte säga nej med att ta hit dom. Antar att dom är grossist djur eller något, så inte passande för avel (även pga den okända bakgrunden).  Dvärghamstern är sibirisk eller något, antagligen Hybrid med kanske. Men hemskt söt. 
Guldhamstrarna är "panda" svart vita ena. 
Alla tre är pojkar med och inte alls gamla, tyckte hon sa att hon köpte dom tidigare i sommras eller i våras, dom är inte så stora heller (antagligen nå impulsköp). :/ 

Kommer att skriva lite här om hur det går. :)

ebbamedruby
2013-08-28 19:13
0

Barnmat, fröer är den vanliga feta mat som jag kommer på nu iaf. sen är ju alltid grönsaker bra.

hoppas de små liven kryar på sig!

panini
2013-08-28 19:16
0

bönor är väldigt bra, innehåller mycket protin!

Azeman86
2013-08-28 19:17
0

Ja, Barnmat tänkte jag på med och grönsaker. Men funderar på vad för näringsrik och grönsak som är lättare att äta än andra? Guldhamstern kommer nog att inte vilja äta så mycket antar jag, risken är att man kanske läre stöd/tvångsmata lite med?

Azeman86
2013-08-28 19:17
0

Nå speciella bönor som är bättre än andra? :)

panini
2013-08-28 19:22
0

Jag köper ICAs Bönmix, innehåller 3 olika bönsorter.

Mycket feta fröer och nötter är bra. Jordnötter, solrosfrön och andra nötter. Undulatfrön (hirs) är också bra, innehåller mycket fett och ger en glansig päls. :)

Azeman86
2013-08-28 19:31
0

Okej, låter bra. :) Ja, undulatfrön och hirs osv blir det med. :)

ebbamedruby
2013-08-28 19:36
0

välling har jag hört att folk ger men det är väl kanske bara till ungar. och samma som babymat.

du kan ju ge kokt kyckling eller rå köttfärs. kokt potatis.

cleia80
2013-08-28 19:40
1

Kan det inte vara att den ena hamster hållit undra den andra från maten? Jag hade satt dem i skilda burar, om du inte redan gjort det.

Underbart med människor som dig som finns där för djuren! <3

Lilla Mollys Guldhamstrar
http://lillamollys.weebly.com

Azeman86
2013-08-28 19:50
0

#7 Jag stödmatade ett gäng små dvärghamster ungar förr och gav dom då kattungevälling, tänkte att jag skulle göra det nu med med den guldhamster som ser hemskast ut. Blir nog även lite äggula med. :)

#8 Kanske, men jag har inte sett dom tjivas eller något alls. Nåväl, jag fick dom idag med så får se inatt. Ännu är dom inte ifrån varann så dom sitter fortfarande ihop tyvärr. Måste leta efter en Bur, akvarium eller något, typiskt nog så gjorde jag mig av med alla mina gamla saker till hamster för att jag tänkte att det inte kommer in nå flera nu då jag har flyttat till en sån hemskt liten lägenhet nu. Men man kan ju inte tacka nej, och förstås pank. :/ ^^ 

Så jag tigger en duna Bur eller något ifall någon har (inge gallerbur pga katterna), finns i Hälsingland och typiskt nog utan körkort.

annakarin_li
2013-08-28 20:44
0

Måste bara säga att du gör en fantastiskt insats! Är imponerad och önskar det fanns många fler som tog hand om djur som far illa. Lycka till med dina nya kompisar och hoppas de kurerar sig @-}--. Bor tyvärr alldeles för långt bort för att ge dig en tom Bur :-(

Anna4077
2013-08-28 22:05
0

Ägg, spenat och broccoli är nyttigt. Vart bor du någonstans?

Anna och taxen Max

Azeman86
2013-08-29 11:15
0

Tyvärr så klarade sig inte den dåligaste guldhamstern natten. Tråkigt nog. Och kompisen dennes ville att jag absolut inte skulle plocka bort den bortgångna såg det ut som.
Men nu så är det då två hamstrar kvar som är då friskare, som behöver lite mera näringsrik mat mm bara. Och idag så har man shoppat en del, så får se hur det kommer att smaka för dom, en helt ny värld. :) 
Som sagt så kommer dom två att vara till salu sedan, bilder kommer.

annakarin_li
2013-09-02 11:56
0

#12 vad tråkigt!! Men om han var så sjuk kanske det var skönt för honom att få komma till hamsterhimlen och få ro 😭

Azeman86
2013-09-02 18:20
0

Ja, det var hemskt tråkigt. :(

Azeman86
2013-09-02 18:20
0

Nu så ligger bilder uppe i säljes tråden.