Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 5620 ggr
Rebbie
0

Guldis i en Mini-duna

Igår var jag och köpte en supersöt hamster som fick heta Diezel, en långhårig guldhamsterhane som redan var 4 månader, faktiskt. Men det var honom jag ville ha.

Hursomhelst, vi har en Mini-duna (heter det visst? 55x39x27 cm) och jag har läst här på Hamster iFokus att det går att ha en guldis i en sådan Bur, åtminstone ang storlek.

Men i djuraffären sa dom att man inte kunde ha en guldhamster i en sådan Bur, att dom skulle gnaga ut sig + att buren var för liten :S Blev superosäker då.

Är det någon annan som har en guldhamster i samma storleks Bur som jag? Har den gnagat på buren / tagit sig ut? Hoppas detta inte är vanligt. Jag vet att det är rekommenderat att ha en större Bur, men vi kanske ska byta ifall det inte funkar. Och dessutom ska den få en stor lekplats-bur med massa våningar, tunnlar etc som ska vara större än buren där den kan aktivera sig.

Så vad tror ni?

Väldigt väldigt tacksam för tips! :)

Zvintos
0

Rent lagmässigt så är den laglig.
55x39 ger en yta av  0,21 kvadratmeter och minsta yta är 0,12 kvadratmeter.
Men som alltid gälller "ju större desto bättre". Glad

Luisa
0

Jag har en guldhamster och han bor i en sådan miniduna och det funkar ganska bra. men han brukar försöka rymma någon halvtimme innan han tröttnar och går och lägger sig. men har inte lyckats rymma än så… och om du bara ger honom tillräckligt med motion så borde buren räcka.

Luisa
0

Jag har en guldhamster och han bor i en sådan miniduna och det funkar ganska bra. men han brukar försöka rymma någon halvtimme innan han tröttnar och går och lägger sig. men har inte lyckats rymma än så… och om du bara ger honom tillräckligt med motion så borde buren räcka.

Candela
0

Jag har en guldhamster som bor i ett akvarium med en halv kvadratmeters golvyta.. Och hon försöker ändå rymma Flört

Förut verkade hon nöjd, men enda sen hon faktiskt lyckades rymma så verkar hon mer peppad att försöka ta sig ut. Hon har väl fått smak på friheten helt enkelt Flört

guanabana
0

Jag har en av Savic-märke som heter Bristol (rätt ny modell tydligen). Den är 59x38 och 38cm i höjd. Ca 0,224kvm med andra ord. Det var av delvis prisskäl, delvis på hur festlig den såg ut (våning av hela plastbanor (inte galler) som inte är för högt ovanför marken, hus, matskål, trappa ingick). Det ingick ett alldeles för litet Hjul så det var bara att köpa nytt och större. Jag köpte buren från Djurmagazinet medan den var på rea, 395kr, numer kostar den över 800kr. Förvånad

Såna där stora, lyxburar ryms inte i min lilla börs. Gråter

Den funkar bra men hon gnager som en tok. Det tror jag beror snarare på att hon är så ung och så himla rymningssugen, en större Bur skulle inte hjälpt mot gnaget tror jag men visst skulle det vara bra av andra skäl, så som att hon får springa omkring på större yta. Våningar ger lite mer yta och är ok så länge det inte är farlig fallrisk. Våningarna får inte vara för högt upp och om de är på flera höjder bör de täcka över varann så fallet inte blir så långt. Våningar av galler ska man vara varsam med då de kan fastna med en tass, men oftast funkar såna våningar bra ändå.

guanabana
0

Bäst är ju förståss om burens kvm är så stor som möjligt, för de behöver yta att springa på även om de har våningar.

För att tillgodose all min hamsters energi har hon Hjul i buren större delen av dygnet, men mest av allt älskar hon springbollen som hon får springa i 1 - 1 1/2 timme om dagen, dock inte i ett enda pass. 20-30min är mera lagom så de kan vila ut, kissa, dricka, äta och annat man gör under en rast (30min funkar för en hamster som ääälskar sin boll. Hon blir oftast sur när jag tar ut henne för tidigt). Flört

Boll är verkligen ett bra köp om din hamster gillar den, för de får så mycket frihet och kan lukta på hela ditt hem och kolla in allt spännande som de kan hitta. Men alla hamstrar gillar inte springbollar så det är bara att testa. Ibland är det rea på såna bollar, köpte min när den kostade 59kr istället för 99kr. Har du en kompis med springboll kan du ju fråga om du får låna och testa innan du köper. Men de första turerna kan vara lite sisådär. Låt hamstern lukta på bollen och bara utforska den en dag innan du provar den (jag lade bollen i buren med godsaker inuti, sen fick hon checka in läget i sin egen takt). Jag tog förståss ut bollen efter ett tag, men två timmar (första timmen hade hon inte sett den, för upptagen med att samla mat) fick hon vänja sig och den var mest spännande för henne att upptäcka så den störde inte. Dagen därpå fick hon sin första tur som varade 5 min. Sen blev andra turen 10min, därefter 20min. Första gången bör vara en kortis. Får de panik så är det bara att ta ut dem ur bollen direkt. Men för de flesta är bollen en rolig frihet.

Jolinn
0

ja har en liten Bur typ 55x39x27 cm och en stor Bur typ 105x57x48 tror jag är inte hel saker men dom två burarna sitter ihopp via rör och han värkar vara jätte nöjd just nu är han bara 7 veckor och han har två spring Hjul ett gång hus och 7 vanliga hus så jag tycker att buren ska vara större min  hamster får vara ute 5 timmar eller mera varje dag han är ganska daglig konstigt nog jag har köpt honom av nova (novis 10) Skrattande

Rebbie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6 Japp, min hamster har också en sån boll :) Man får lite bätre samvete ifall buren känns liten ifall han får springa i sin boll varje dag. Han far runt hela våningen och verkar gilla det väldigt mycket, min hamster alltså.

chokladtassen
0

Min hamster bor i en miniduna och hon har inte gnagt på buren.

Hon har ju hjulet i sin Bur hela tiden så hon kan springa när hon vill.

(Såklart får hon komma ut och springa i sin boll varje dag)

Checka in @gnagarboden på instagram Skämtar