Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 4836 ggr
Torven
2013-08-12 19:18
0

Burfråga

Funkar den här buren (ska ta bort hjulet, det är för litet) till en guldhamster? Måtten är 58 x 38 x 25 cm

http://www.zoosajten.se/pub_images/original/201968_4426.jpg

Funkar krypinet under hyllan som ett bo (det är en liten öppning på ena sidan om trappen och en större på andra sidan. Om man ger hamstern byggmaterial, bygger den då till själv så det blir som ett litet hus? Eller måste man ha ett separat hus?

Har tänkt ha en lekhage där hamstern får leka varje dag och funderar på en av IKEAS Expedit-hyllor, där man tar bort innerhyllorna. Kan det vara något? Bredd: 79 cm, Djup: 39 cm, Höjd: 79 cm

http://www.ikea.com/se/sv/images/products/expedit-hylla__0086572_PE215405_S4.JPG

Tips på toalett och sandbad, någon?

HamsterPowerX
2013-08-12 21:52
2

Den är väldigt liten för en guldhamster tycker jag.. Det finns en större modell som heter typ "Alex fun large" som ser likadan ut förrutom att den är ca 78 cm lång.

HamsterPowerX
2013-08-12 21:53
1

Köp typ chinchilla Sand det funkar.. Ha den i ett fat ungefär. Min hamster bruka använda hörnet på sin sandbad som toalett.

HamsterPowerX
2013-08-12 21:54
1

Lekhagen är bra!

[etsan]
2013-08-12 21:59
1

Tror att dn där expediten funkar jättebra som hage! Att jag inte tänkt på det själv, jag som har en gammal expedit som står och skräpar i källaren. Angående buren skulle jag ha valt en lite större :) Sandbad har jag en kaninmatskål och jag tipsar om finkornig sandlådesand från bauhaus 25 kg för 59:- funkar riktigt bra. Vissa hamstrar vill ha olika skålar till badoch toalätt, som mina, men annars använder de samma skål.

HamsterPowerX
2013-08-12 22:21
3
Torven
2013-08-13 09:58
0

Tack för tipsen! :)

Buren är redan inköpt nu så… jag tror det får bli den till att börja med, sedan får vi ordna något annat. Behöver hitta ett annat bord till buren då, för annars kan den vicka om den är så stor. Men vi löser det. Tusen tack HamsterPowerX för länken, den där buren såg jättetrevlig ut! 🙂Nu var den tillfälligt slut så jag får hålla koll på när den kommer in.

Chinchillasand låter bra. Tyvärr har vi inget Bauhaus i närheten, men jag ska kolla lite vad som finns på en annan bygghandel i närheten. Chinchillasand borde finnas på Djurmagazinet tänker jag.

Jag tror  vi ordnar en liten skål i buren så får vi se om det blir toalett eller bad eller både och. Har tänkt att i lekhagen ska jag ha en större låda med mer Sand så den kan bada och gräva så mycket den vill 🙂

Vad tror ni om boet/krypinet?

Torven
2013-08-13 09:59
0

@ Etsan; jag tänkte sätta en plywoodskiva eller något i botten på Expedithyllan så kan man ha sandbad och annat i lekhagen.

Ebbzenbabbzen
2013-08-13 10:13
1

Jag tippsar om att ta Sand från stranden och siloa den så att det inte finns tång, snäckor och sådant i den, det funkar jättebra!:)

Friends are like potatoes, if you eat them they die….;) 🐹🐴🏇 appelkvistens.weebly.com

Torven
2013-08-13 10:21
0

Är det någon som vet hur stort hjulet som följer med Big Alex är?

Torven
2013-08-13 10:24
0

Och en till fråga… Kan en Duna Multi fungera, om jag inte får tag på Big Alex? Den har måtten 71 x 46 x 31 men ingen inredning. Då kan man hitta på lite själv kanske vad gäller inredningen.

Ja, jag är frågvis, men vi vill veta så mycket som möjligt innan vi blir med hamster 😉

Sakura88
2013-08-13 10:39
1

Varför inte köpa en samla låda på IKEA funkar toppen

Torven
2013-08-13 12:10
0

Tack för det tipset Sakura88 :-)
Hur stor är Samla (mått), det finns väl flera storlekar,och hur fixar man locket med dem så att hamstern inte tar sig ut?

[etsan]
2013-08-13 12:29
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 den samlalådan som är lämplig i storlek är 130 L och måtten är: 78*56*43 fast det är måtten utifrån, på vissa ställen går den lite innåt. Jag har dethär nätet från jula: http://www.jula.se/nat-793020#product-details-tab-menu som jag satt fast på locket. På bilden är min samlalåda 130 L dock utan lock då jag tog bort locket när jag tog bilden för att visa inredningen:

Torven
2013-08-13 12:43
1

Tack etsan för tipset! Då skär man alltså hål i locket och tejpar fast nätet där hålet är, typ…

Så fin Bur du har gjort iordning till din hamster 👍

[etsan]
2013-08-13 20:18
1

Såhär är locket

Sakura88
2013-08-14 03:25
1

Vi kommer bygga ett nätlock i trä, då det vart för svårt för oss att såga i samla-locket (vi har inte rätt saker för det här hemma, och det blir lite för dyrt att köpa dom när vi inte har andvändning av det senare) … Så bilder kommer senare…

Min pojkvän har också gjort ett slax kryp in som vi ska ha i botten av lådan, kommer täcka hela botten och är ca 9,5 cm hög kommer bli som ett tunnel bo system :)

HamsterPowerX
2013-08-14 03:34
1

Duna multi är bra! Jag har en sån till min guldhamster, Tom

Torven
2013-08-14 08:48
0

HamsterPowerX, jag var på djuraffären igår och Duna multi såg jättefin ut, ganska stor och lite högre. Då kan vi inreda lite som vi vill själva och även byta inredning och ändra lite eftersom. Man kan ju göra mycket själv om man har lite fantasi. Jag tror jag ska slå till på En Duna multi faktiskt. Får väl försöka sälja Jordyn. Eller ha kvar den ifall vi skaffar en dvärghamster också någon gång ;) 

Hur har du inrett din Duna? Vore kul att se bilder och få lite inspiration :-)

wildalia
2013-08-14 21:29
0

Det finns vanlig chinchillasand på ica oxå. Funkar utmärkt. Det är inget som går precis. Jag har haft min Sand ganska så länge.

wildalia
2013-08-14 21:43
1

Jag har en sådan Bur och det funkar utmärkt. Han sover bara där i :-) PÅ kvällen/natten sätter jag i buren i badkaret ( tar av överdelen) Min guldhamster älskar verkligen att springa omkring i karet på natten. Jag lägger i en massa olika saker varje natt. När han har stillat sin nyfikenhet springer han i hjulet. Det där lilla platshuset är för litet för en guldhamster. Vi har byggt en egen i trä som är mkt större.. Huset är under plasthyllan. Jag har två olika Hjul ett trähjul som inte låter ngt och ett gul/blått plasthjul ca 21 cm diameter är dem båda. Jag har två för jag byter ut hjulen. Tycker att det bör blir för enformigt att hela tiden springa i samma varje dag, dessutom är dem olika i hjulen. Trähjulet har lite lister inuti och plasthjulet har annat. Tror det är bra att dem får byta underlag att springa på. Min hamster verkar även tycka om att springa i dem olika. Jag har även en Samlarbur som han springer i ngr nätter.När han är i Samlarburen lägger jag bara ner hans hus. Han gillar mkt bättre badkaret att springa i. . Han har alltid bråttom ur buren när jag sätter i honom på kvällen. På morgonen har han gått in i sitt hus i buren och då lyfter jag tillbaka buren på sin plats igen och sätter på ovandelen av buren.

Så funkar det för min hamster och han verkar väldigt glad, pigg och äter bra. Han är mkt tam och oerhört snäll !

HamsterPowerX
2013-08-14 21:49
0

Här är några bilder

HamsterPowerX
2013-08-14 21:50
0

En till

HamsterPowerX
2013-08-14 21:51
0

En till

HamsterPowerX
2013-08-14 21:53
0

Och sen en bild på Tom :)

Torven
2013-08-15 08:43
0

Tack HamsterPowerX för bilderna! Så fin Tom är och så mysigt han har det i sin Duna :-) Jag såg sånt där gult trassel på djuraffären, men tänkte att man kanske kan riva vanligt papper, åt hamstern själv? 

Gillar din hamster gungan/hammocken? Har funderat på att skaffa en sådan. 

Gnager din hamster i hålet för vattenflaskan? Har hört att en del har problem med det…

Lojs
2013-08-15 10:55
0

Multi betyder bara att det är smalt galler, det är inte en särskild storlek på duna, det är maxi duna multi som är den stora med 100cm bredd, den som bara heter duna multi är mindre.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

HamsterPowerX
2013-08-15 14:40
0

Nej Tom gnager inte hål vid vattenflaskan. Han har mycket annat han gnager på, tex pinnar och sitt hus :P. Han brukar gömma mat under gungan, men han brukar vara i den också. Absolut man kan riva papper själv men det är pappret är roligare för hamstern eftersom det är trassligt brukar den gömma mat och gräva i :)

hannatove
2013-08-20 17:14
1

Jag hade en sån till min hamster men den var väldigt litet ändå så jag kände för att köpa en ny och då blev det så 😃

Rebornbabyn
2013-08-20 18:04
0

Buren "Jordy" är laglig för en guldhamster. Just nu har jag Mini Dunor fast tror jag ska köpa en Multy Duna till Hanna. :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.