Hur får vi henne tam?
Jag skrev lite i min andra tråd, hör är Alice. Men nu behöver jag nog en egen tråd, så jag får lite svar ;) vi har idag kväll haft Alice hos oss en vecka. Första dygnet lät vi henne vara i sin Bur och bara tittade på henne. Andra dagen la vi in färsmat och bytte vatten och lät henne nosa på handen. Tredje dagen samma, jag tror det var på tredje dagen som hon bet dottern lite, inte så det gick hål men hon nafsade. Sedan märkte vi att varje gång vi öppnar buren så ser hon att hon kan komma ut, och blir som tokig och börjar gnaga på gallret och klättra upp och ner på takgallret. I övrigt är hon rätt lugn inne i buren. Hon har inte velat äta något vi gett henne från handen, förutom en gång då hon knaprade lite på en gurka. Vi har varit försiktiga nu och låtit henne vara mest, för hon liksom stelnar till ibland och ser rädd ut. En gång tog vi ut henne till hagen, för jag tänkte att hon behövde springa av sig men hon bara sprang runt runt längst kanten och försökte komma ut :/ Vad ska vi göra? Hur går vi till väga? Hur lång tid kan det ta att få henne lite mer tam? Ska vi hålla på med henne, eller låta henne vara? Vi har inte försökt lyfta henne ännu. När vi tog henne till hagen så lät vi henne kliva in i en låda och lyfte henne med den till hagen. Kan inte ni berätta om hur ni gjort med era nya hamstrar, och hur lång tid har det tagit innan de blivit handtama? Mvh Katja
En fråga till, borde vi ta ner buren till vardagsrummet? Nu står den i dotterns rum på övervåningen, där är ju lugnt och tyst ofta, behöver hon vara bland våra ljud för att vänja sig?
Nu har jag haft dvärghamstrar, men kan ju tala om hur jag gjorde ändå. :)
Min första hamster var från djuraffär. Henne var det lite lurigt med, för precis som du så fick hon vara den första dagen. Sen andra dagen började jag prata med henne och stoppa ner handen till henne. Det gick ju sådär. Hon var ganska mycket för att nafsa, vilket hamstrar kan göra för att känna vad det är. Ibland bet hon också. Två gånger så att det gått hål på huden.
Men med henne tog det tid, tror det tog tre veckor eller något innan hon var tam.
Fick tyvärr ta bort henne för hon började bitas igen, och bet varje gång man hade handen nere hos henne.
Min andra hamster var ju handtam från början, då hon kom från uppfödare, så där var det inte så mycket att fundera på. Lät henne vara första dagen, och sen gjorde jag likadant, prata och ge mat från hand. Har aldrig bitits.
Men för att få henne tam så måste man ju hantera dom. Lyfta upp, och inte bli rädd om dom småbiter (ska inte göra ont), för dom känner efter på saker så. Inte alltid, men ibland.
Men annars är det bara att prata med henne, ofta och sedan hantera. Så grejja mer med henne ni, så att hon lär känna era röster och era dofter. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Hej! Du är inte ensam om det problemet!😉 Så här gjorde jag när jag fick hem Edit: Jag var med henne så mycket jag bara kunde! Jag stressade henne inte, utan jag lät henne koma till mig. Jag hade fram handen till henne, och sen fick hon välja själv om hon ville komma eller inte. Jag tog upp henne tidigt. Ja, hon bet mig men annars var hon inte jättejobbig när man höll henne. När hon bet mig fick hon gå ner i buren igen och jag försökte igen om en stund! Nu är hon världens snällaste gullehamster!
Mitt enda tips: Var med Alice så mycket ni bara orkar, vill och har tid till. Lycka till🌺
Beök gärna min blogg, och kanske lämna en kommentar?♥ http://vivve.blogg.se/ blogg om foto & vardag
Ja, det tycker jag! Hamstrar ska vara där det händer mycket, då kan ni ju prata med Alice o hon är ute mm… http://hamsternedit.blogg.se/ besök gäärna
Beök gärna min blogg, och kanske lämna en kommentar?♥ http://vivve.blogg.se/ blogg om foto & vardag
Alice är från uppfödare. Så hon blev ju upplyft mm där. Ok då ska vi vara med henne mer nu då! Jag är bara så orolig att vi ska tappa henne, eller att hon hoppar ner på golvet och sticker någonstans där vi inte får tag i henne…. Svårt att hamstersäkra hela rummet.
Vad har ni för Bur? Är det inte en tung Bur kan man ju ställa ner den på golvet, och sedan plocka upp henne därifrån, så faller hon inte så högt om hon skulle hoppa iväg. Och sedan avspärra lite grand runt omkring. Men att ni också sitter på golv, alternativ säng/soffa som är mjuk.
Men det är ju lite så också, känner hon på sig att ni är nervös och orolig så kanske hon blir lite mer sprallig och orolig hon med. Så ha en bestämd, men mjuk hand så ska det nog gå bra. :)
Mvh,
Tänk också på att när alla djur och även människor är små så kan dom känna efter med tänderna. Det kanske va det som hon gjorde med din dotter? Det ska inte göra ont men i början kan det kännas lite läskigt. Min sambo tyckte det var jätte läskigt. Jag har en hamster från djuraffär och han kunde bita och bet hårt. Det gick till och med hål en gång. Om hamstern biter så hårt att den inte släpper och du får med hamstern när du försiktigt rör handen, då biter den så ett sätt som man måste ta i tu med Sen som dom andra säger så mycket hantering som möjligt men väck henne inte jätte ofta försök att passa på när hon vaknar. Ha någon godbit varje gång handen kommer ner i buren. En godbit behöver inte vara godis från djuraffär utan räcker med en ärta, bit morot eller annan grönsak man har hemma. Vi brukade ge Roffe all sin Färskmat från handen fast när jag tänker efter gör vi det oftast så nu med trots att han är jätte tam :) det är en mysig grej att göra speciellt om hamstern har lite spring i benen. Men man måste ge dom tid och tålamod och inte bli rädd om dom skulle bitas. Sedan är det bra om man försöker tänka på att dom är bytes djur och inte skämma dom i onödan. Och just det om ni ska lyfta upp hamster är det bästa sättet att skopa upp hamstern. Man håller händerna runt hamstern och skopar försiktigt upp hamstern. Har man tur kommer hamstern tillslut gå upp i handen :)
Anna och taxen Max
Idag tog vi Alice till rasthagen. Till en början var hon nyfiken och klättrade runt bland sakerna. Men sedan började hon igen att leta sig ut efter kanterna och hon lyckades klättra upp över kanten! Sedan när vi satte henne tillbaka i buren testade vi att lyfta upp henne. Det var svårare att få tag på henne än jag trott! Första gången pluppade hon ner i buren igen, inte högt för jag höll henne precis vid buren. Andra gången gick det bättre, jag fick bättre grepp och höll henne lätt i handen. Hon satt stilla en liten liten stund och sedan la jag ner henne i buren igen. Vi flyttade även ner buren och nu är hon här i vardagsrummet med oss, då får hon höra oss och så. Jag hoppas verkligen att det blir bra :)
Ok, nu har vi för ett par dagar sedan flyttat henne till samlalådan. Vilken skillnad :) nu kan vi lätt sitta med handen i buren, och hon nosar osv istället för att försöka rymma varje gång vi öppnar buren. Hon har på dessa dagar krupit upp i min hand för att äta och vi har kunnat lyfta henne lite. Igår fick hon även komma upp i soffan är jag satt där. Jag är lite osäker ännu på lyftandes så hon fick krypa in i en liten hink. Det roliga var att andra gången jag satte ner henne i buren igen ville hon inte gå ur hinken ;) såg ut som hon väntade på att få komma upp igen ;) Så nu känns det så mycket bättre och vi ska nog få henne tam. Detta är ju våran första hamster så vi är lite ovana. Jag hade hamster när jag var barn, men det är ju länge sedan. Så tack för alla tips :)
Va härligt att höra att det går bättre nu med samlan! Jag är säker på att hon snart är riktigt tam om ni fortsätter såhär! :)
Mvh,