Dåligt sovställe?
Jag (eller rättare sagt min son) har en guldhamster som bor i en rätt stor Bur (gallerbur). I botten har vi byggt "katakomber" av sådana där ventilerade plaströr med flera gångar och flera ut-och ingångar. Spån över förstås. Där gömmer hon sig, bäddar och samlar mat och har nu också börjat sova där. Sen kommer hon fram på kvällen när hon vaknar. Hon har helt slutat sova i sitt trähus ovan jord. Är det för varmt och tätt tro? Skall jag ta bort dem? Hon gillar verkligen att vara där nere.
Det är ju tryggt där nere, inga rovdjur som kan komma och ta henne där. För hamstern är ju ett bytesdjur, och nere i mörkret där ingen kan komma åt henne är det ju säkrast.
Det är väl en smaksak att ta bort eller inte. Om hon gillar att vara där är det väl ingen fara. Se bara till att ta bort Färskmat som hon fått så det inte ligger där nere och blir dåligt, så att hamstern kanske blir sjuk.
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Tack för svar. Jag tänkte mest på det man läser att plasthus blir för tätt, det kan ju inte vara alltför luftigt där nere i mörkret. Självklart rensar jag bort gammal mat och diskar rören vid behov (storrengör en gång i veckan), otroligt vad mycket hon gömmer där, hon gör skäl för sitt namn, hamster!😉
Näe, men å andra sidan så kanske spånet drar åt sig fukten där nere. Håll bara koll på hamstern päls, så att den inte börjar se svettig ut och sådan.
Vet du att hon sover i tunneln, eller har hon kanske gjort ett bo i spånet, i slutet av ett rör?
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Hon sover i röret (ibland kan man ju tjuvkika eftersom hon gärna gräver runt spånet) men hon boar därnere med toapapper och spån. Svettig ser hon inte ut, men öronen är ju lite knöliga en stund när hon kommer fram, så lite trångt är det nog, haha