Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 5257 ggr
The Idizen
5

Åka bil med hamster

Hej! Jag och min mamma ska åka bil till Småland snart för att hälsa på släkten. Och vi vill jätte gärna ha med lilla Muffin. :)

Det är 25 mil att åka + ett stopp på 45 min. Skulle hon klara av det?

Sedan undrar vi i så fall hur man tar med henne? Hon hatar sin lilla transtportbur. Men i den stora buren är jag rädd att sakerna ska "ramla" på henne. Kan man ta ut allt utom ett lätt hus, mat och vatten? Och spänna fast buren i bältet i baksätet?

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

emma_147
2

jag föreslår att du låter nån bekant ta hand om den om det inte går kan du fråga i djur affären vad du ska göra för hamstrar blir lätt stressade av att åka bil och av stress kan de bli sjuka men jag hoppas det löser sig🙂

jossa5
1

Ja, hamstern klarar det. Men som #1 säger så är det bäst om hamstern får vara hemma, då dom kan bli stressade av resan.

Dock så föreslår jag, om du tar med henne, att ta henne i transportburen, den är ju gjord för att transportera hamstrar. :P Lägg ner massor med spån och toapapper, och en bit gurka, så kanske hon kan boa ner sig i pappret och sova hela vägen.

Min hamster är inte heller så förtjust i sin transportbur, men jag tar henne hellre i den och vet att hon är så säker det går, än i en stor Bur. För även om du inte har mycket saker i den stora buren, så finns det ju mer plats.
Tänk om man måste tvärnita, i transportburen så kastas hon in i vägen utan att hinna få så mycket fart, och det gör lite ont.
Men i en stor Bur så får hamstern upp mer fart och det kommer göra ondare.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

The Idizen
1

Aa, okej. Har redan varit borta en vecka ifrån henne så.. Tar helst med henne! Tidigare när hon har åkt bil (inte så långt) så har hon sovit hela vägen. 😴Haha.

Hur blir det med stoppet då? Klarar hon av att vänta i bilen i 45 min, ska man öppna fönstrerna?

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Mallan_98
1

Ta med hon om det är möjligt! Jag skulle sakna min om jag hade varit borta mycket från den. Öppna bara rutorna och kanske gosa med den under stoppet?

Det kommer gå jätte bra tror jag. Lite på den instinkt

jossa5
0

#3 När ni stannar, så ta med henne ut bilen! Är det en solig dag blir det snabbt jättevarmt, och ett sånt litet djur kommer nog inte att klara värmen, även om det bara är 45 minuter.

Du kanske kan ta en väska/ryggsäck att ha henne i, låt den bara vara lite öppen så det kommer in luft.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Tildelou
0

Jag vet inget om hamster och bilåkning, men lämna inte henne i bilen! Absolut inte. Finns små många hundar och tom bebisar som dött i bilen :( det blir snabbt supervarmt, mycket varmare än ute. Så ta med i en väska som ovan skrev. Lycka till!

Mallan_98
0

men regnar det och är kallt så tkr jag hamstern ska lämnas i bilen!

Frosstis
0

Jag hade nyss med mig min hamster upp till dalarna, 7 timmar med bil. Hade ingen plats att ta med mig min transportbur så han fick åka i en miniduna, gick jättebra. Vid stoppen tog jag med honom ut och satt med honom:) det var varmt så kunde inte lämna honom.

annakarin_li
0

Jag brukar ta med mina när jag åker till landet över helgen. De brukar stöka runt ett tag tills de känner sig nöjda och sen somnar de i var sin transportbur eller liten Bur. Kom ihåg bara att spänna säkerhetsbälten kring burarna i fall man behöver bromsa in kraftigt. Om det är varmt tycker jag ibland att det är bättre att ta dem i mindre burar eftersom det blir så extremt varmt i dessa små transportburar. Men då måste man säkra av i burarna så att inget kan fara runt (glöm inte att ta ut väggfast Hjul om du har det). Fick panik en resa då min skrutta fick för sig att springa i hjulet halva resan innan jag kunde stanna och plocka ur det…