Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 1021 ggr
Emel
0

Elak mamma

Hallå!

Min vintervita hona är inte så snäll mot sina drygt 3v gamla barn. Aldrig haft dvärghamsterungar tidigare, bara guldhamster och de har aldrig varit några som helst elakheter där…

Hon beter sig aggressivt och "morrar" en del på dom. Biter lixom i dom :( Det är inte hela tiden men hör hur dom piper ibland… Inga sår eller sånt har upptäckts. Mamman är annars så snäll mot mig och skött ungarna bra fram tills ..typ nu…

Vad ska jag göra? Bara låta dem vara? Det är tre killar, ska jag flytta dem till pappan?

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Emel
0

Någon? :(

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Emel
1

Tycker synd om barnen… Flyttar dem ikväll tror jag.

Olivia8383
0

Vänta, hur gamla är ungarna?

Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com

Emel
0

Vet inte exakt ålder då jag inte varit med från dag 1…. Men 3-3,5 veckor. Snarare 3.5 v men kan inte vara säker.

Emel
0

De verkar inte dia längre? Iallafall… Inväntar mer råd om detta…

Fiona1234
0

Dom ska klara sig själva vid 3-3,5 veckors ålder så att sära på dom borde inte vara något problem. Ge dom lite gröt, välling osv så blir dom nog nöjda :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Emel
0

Känns som en blandning mellan fysisk och psykisk misshandel mot dom små nu. Men ja, gröt, Barnmat och andra bebisvänliga saker får de ändå var och varannan dag :) Gör iordning en egen Bur till dem nu iallafall.

Sakura88
0

Sätt inte in dom hos pappan, tror inte det kommer funka. Inte när han gått ihop med en hona. Sätt hanarna för sig, ev honorna för sig (eller låt dom gå med mamman) i egna burar.

Buffyn
1

Nu har problemet garanterat redan löst sig för din del, men ifall någon annan läser tråden för att de har samma problem så kan jag berätta att det är helt naturligt att mamman blir irriterad på bebisarna när de är runt tre veckor. Då tycker hon nämligen att det är dags att sluta dia bebisarna, men de brukar vara av en annan åsikt ;) 

Och de kan vara rätt så envisa när de förföljer mamman för att klänga sig fast. Så hon brukar få säga ifrån ganska ordentligt för att de ska förstå. Men sen går det över! Så de kan absolut vara kvar hos mamman trots att hon försöker vänja dem av med att dia. Det du kan göra är att låta mamman komma ifrån ungarna en bra stund varje dag. Eller flera kortare stunder. Så hon får en chans att vara ifred och sova ikapp lite. Och kanske bara få gå och skrota i en lekhage och leta godsaker för sig själv. Då får hon oftast lite bättre tålamod med sina ungar sen. 

Men givetvis måste du hålla koll så att hon inte får för sig att spöa upp dem på riktigt. Att hon säger ifrån bestämt när de är på henne och att ungarna spelar teater och lägger sig på rygg och skriker och tycker att hon är världens elakaste är alltså helt normalt. Att hon själv flyger på dem är inte okej. Men se till att ge mamman en paus så varje dag så blir det säkert inga problem alls =)

http://www.youtube.com/user/TheBuffyn

Emel
0

Flyttade ungarna och de växer och frodas. Mammans beteende berodde antagligen på att hon skulle föda på nytt… Dagen efter flytten dök det upp några nya barn i huset. Kunde inte dela på hanen och honan förens det var för sent, visade det sig.

Mitt zoo växer, vare sig jag vill det eller ej :)