skaffa hamster
Hej!
Någon mus fick jag inte ha men till slut fick jag svar av min mamma att en hamster kunde jag få. 
Vilken ras är lättast att sköta om och få lättast tam
och helst en som inte bits så mycket?
Jag föredrar guldhamster, då dom är större och enligt min mening lättare att få mer personlig :) men vet också dvärghamstrr som är jätte tama. Men jag tycker guldhamster då dom är större och känns mer personlig i sättet:)
-Guldhamsteruppfödare-
-Hundfrisör-
-Djurälskare-
Själv tycker jag Dvärghamstar är snälla och enkla har både Guldhamster o Dvärg. Det finns 4 olika arter Rysk vintervit, Campbell, Robovroski och Kinesisk dvärghamster. Sen finns det en blandning mellan Vintervit o Campbell så kallad Hybrid. Vintervit tycker jag är en bra första hamster då de är lätta att få tama o får inte lika lätt Diabetes som Campbell. Robbe o Kinesisk vet jag inte mycke om. Guldhamster är sörre och ska bå ensamma medans Dvärghamstrar ska bo 2 o 2. Kolla om det finn en Uppfödare i närheten där du bor på http://www.hamsterforeningen.se/uppfödare-1895078
A crazy little bitch! 👍
Jag har haft fyra hamstrar, och alla är/var guldhamstrar. :) Så, guldhamstrar. Om de bits beror ju på hamsterns personlighet och så. :) Lycka till! :)
Med vänlig hälsning, Mimmi & Lola
Med vänlig hälsning, Mimmi
Okej tack för alla förslag men jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha guldhamster eller dvärghamster.🤔
Titta mycket på bilder av de olika hamstrarna, kanske åk och hälsa på en uppfödare om du har möjlighet? Och välj med hjärtat!😃
Edit: biten kan man ju bli av alla djur, så oroa dig inte så mycket för det (själv har jag t.ex. blivit biten i rumpan av en lekfull hund😂). Hantera dem lugnt och långsamt bara, så minskar du risken rejält!
Och man ska hantera dom ofta i små stunder. Även om man råkar bli biten. Om man slutar hantera dom blir det bara värre. Jag har dvärg. Bara blev så och min sambo tycker dom är sötast. Tycker det är så gulligt när dom sätter tassarna på ens hand och tittar på en eller kryper upp i handen :)
Anna och taxen Max
Jag tycker guld, haft både vi men har fastnat mest för guldhamstrar! Tänk på art dvärghamstrar enligt lag ska bo 2 och 2 också :)
Mvh Jennifer, Melker, Milton & Skipper ❤
22/4-13 JUSTIN BIEBER
If you can´t be the things you want, learn to be the things you´re not...
Medarbetare på sajten: Justin Bieber ifokus.
Jag hade en dvärghamster 2011, som omöjligt gick att få tam. Sedan hade jag 2 guldisar, och den ena var rarast i världen! Gäller att hålla på mycket med dem i ung ålder bara. :)
Hmm, av min erfarenhet så är Guldisar mer benägen att bita när dom blir rädda, samt lite svårare att tämja då dom har starkare revirkänsla och personlighet. Fast det gäller ju inte alla då… Dom kan bli otroligt mysiga dom med :)
Hade en egen guldis (Busan) för många år sedan, vet inte hur många gånger hon bet mig i buren, har fotfarande ärr på mina fingrar. Men hon var super mysig utanför buren.
Vintervita är nog lättast, och bra nybörjar hamstrar. Min första hamster vara en Vit vintervit som jag döpte till Molly (innan lagen om att man skulle ha 2 kom, är ca 15år sedan nu :3), hon hade två ljus gråa sträck på ryggen och ljus gråa öron och svarta ögon. Hon var min bästa vän :)
Har i och för sig, haft en Vintervit som vart extremt revirbenägen i sin Bur, vilket ledde till att hon bet allt som kom in dit. Till och med matskålen T_T … Så henne fick man ta upp i ett decilitermått. Sedan var hon hur go som helst.
Robbar kan nog vara svårast, då dom är extremt snabba och väldigt väldigt små. Dom är ju den minsta dvärgen. Dom kan vara rätt svåra att få tama med. Så rekommenderar inte dom som första hamster.
Kinesisk hamster har jag ingen erfarenhet alls av, så kan inte säga något om dom.
Sedan får man ju vara brädd på att få sig ett nyp, någon gång. Vi är ju så många gånger större än en liten hamster, så dom kan bli rädda. Även om dom känner en väl, men det är smällar man får ta när man har djur. Lika väl som man kan bli riven at sin katt eller hund, eller stampad eller biten av sin häst T_T (kan säga att jag blir hellre biten av en hamster då) …
grattis!!!!
Okej har nästan bestämt mig för en vintervit dvärghamster
Och alltså måste jag ha två stycken kan det va av samma kön då?
#12 Ja, två stycken. Samma kön, såklart.
#12 ja samma kön, annars blir det massor med bäbisar nästan var 18 dag, inget kul 🤪..
Man måste dock vara beredd på att om dom börjar bråka, måste man sära på dom. Så kan bli nödvändigt att ha två burar. Annars kan dom bita ihjäl varann..
#14 Det skulle jag inte säga att de skulle börja bråka om hon köper från uppfödare. Gör TS det så kommer de säkert leva tillsammans resten av sina liv!
#15 Jo jag tänkte skriva det, men glömde av det då min pojkvän sa att han var klar med maten 😇🤪 Va bra att du skrev det 😃
Okej
Jag har en ensam dvärgis. Hon bor ensam eftersom att när jag köpte henne trodde jag att det bara var en riktlinje på att dom skulle bo i par. Har inte heller vågat sätta in en kompis eftersom att riskerna att det blir bråk finns. Sedan så känner jag att hon är väldigt glad ändå. :)
Jag tycker att hon har blivit jätte tam, och det är nog tack vare all hjälp jag fått här. :) När man öppnar buren och pratar en stund kommer hon ut och vill gärna upp och gosa. Biter aldrig längre. Är superstolt över min lilla plutt! <3
Live
Laugh
Love 
När man tar upp en normal tam hamster i handen vill den springa iväg då eller bitas?
#19 helt individuellt. Men en tam hamster bits ofta inte om den inte blivit helt Skraj för något. Och det är helt individuellt om hamstern har spring i benen eller mer stilla. Båda kan vara lika tama för det.:)
Medarbetare på djurskydd.ifokus 😎
Okej
Jag hade en dvärghamster som var jätte otam, han bet och massa mer saker! Men nu har jag världens tamaste och snällaste dvärghamstrar, Cookie och Nemo! Dom är jätte snälla och super duktiga! :)
tama hamstrar bits aldrig om de inte blir rädda eller försvarar sig. de flesta hamstrar vill springa iväg men om man köper från en bra uppfödare så kommer hamstern säkert att vilja mysa.
Är det nån i övik som säljer hamstrar på den här sajten?
#19, en tam hamster bits väldigt sällan. Det är bara om den känner sig rädd, hotad eller osäker. 😉
Sedan om dom springer iväg är väldigt olika. Jag kan ha min dvärgis uppe väldigt länge. Hon kan till och med somna hos mig! Haha. 😛
Live
Laugh
Love