Rengöring bur??
Hejsan! Jag undrar hur ni rengör era burar? Vad ni har för medel osv! För det har börjar lukta en del i buren nu å ja skulle vilja skrubba den grundligt men vet ej vad jag ska använda som inte är farligt för mina hamstrar men som samtidigt gör buren ren å luktfri från äckel :) Tacksam för svar!!
// P&K Alexandra
Grön sopa använder jag :)
Jag kokar endast upp vatten, så vattnet blir varmt i en kastrull.
Och fyller hela bottnen av buren av det varma vattnet, och väntar. Då lossnar samt kiss och bajs rester som sats sig på burens botten. Jag häller sedan ut vattnet, och gör om det igen med nytt vatten. Sen brukar det inte lukta.
#2 Dock är det svårt om man har till exempel ett 200 liter som jag har, svårt att få ut vattnet :/
Jag köpte något i affären som hette urin off finns något som heter piss off också. Visst funkar det säkert lika bra med grönsåpa men jag använder det. Tycker det lätt tar bort sånt som hamstrar lämnar efter sig. Är känslig för lukter också så blev väldigt positivt överraskad. Finns till hund och katt också men jag har en grå flaska med en iller på, speciellt framtaget till gnagare och sånt. Är jätte nöjd med det och kommer köpa det igen utan tvekan. Ganska dyrt men håller ett tag och jag tycker det är värt det till 100%
Anna och taxen Max
Använder Yes :)
Grön såpa :)
Jag använder också yes och en disksvamp! :)
Måste man använda detta? Då har jag missat något! Jag sköljer bara ur i duschen..
Live
Laugh
Love 
#8 Det kan man också göra :)
#9, Vad bra. :)
Live
Laugh
Love 
Åh jag önskar jag hade en dusch uppe i lägenheten och inte i källaren
Anna och taxen Max
Jag växlar mellan gulsåpa och diskmedel. Sitter det fast efter kisshörnen brukar jag hälla på lite ättika över det och låta det stå ett tag innan jag skrapar bort det.
Steg 1. Fånga hamster och placerar på valfritt annat ställe. Jag brukar använda en av mina reservburar.
Steg 2. Skopa upp så mycket Bottenmaterial som möjligt.
Steg 3. Dammsug, alternativt skaka ur det lilla sista dammet från botten.
Steg 4. Torka rent med svamp, gott vatten och disktrasa. Eller skrubba av i badrummet. Jag brukar använda såpa.
Steg 5. Torka torrt. (och beroende på variant av Bur, putsar väggarna rena från nosavtryck, använder isåfall vanlig fönsterputs men låter buren vädra ur en stund för att det ska torka bort helt)
Steg 6. I med Bottenmaterial och ändrar möbleringen.
Steg 7. Leta upp hamster och ett antal toarullar
jag använder alkohol spray Maru-chan har ju parasiter och konstiga bakterier just nu, så det tar död på alla bakterier m.m. sedan sköljer jag av det noggrant i duschen med ca 75 gradigt vatten, eventuellt om det är riktigt grisigt använder jag ett milt diskmedel innan med.
Det ska ju hällts inte lämna några dofter, så man får skölja en stund.
Tacksam för alla svar jag fått! Va fina ni är som hjälper mig:) tack!
// P&K Alexandra
Jag tömmer allt spån och diskar Hjul, sandlåda/toa lätt med lite lite Yes/annat diskmedel vi har hemma. Själva burbotten diskar jag med Grumme såpa, bara pyttelite. :) (Jag tar bort bajs från sandlådan och lite runt kanterna varje/varannan dag ungefär, så behöver man bara städa en gång i veckan, när jag inte hade det städade jag två ggr, till en av mina hamstrar).