Köpa hamster =)
Skriver som jag skrev på chinchilla.ifokus:
Jag har alltid älskat djur och vill väldigt gärna köpa något slags djur när jag flyttar hemifrån. Har varit väldigt inne på fågel (nymfkakadua/katarinaparakit), men nu har jag även kommit in på banor som hamster, igelkott (inte på riktigt kanske, men de är ju så söta och de vore coolt) och chinchilla.
Notera att jag inte kommer flytta hemifrån förrän om minst ett år då jag börjar trean nu i höst, så detta är bara för att få så mycket information som möjligt. Jag älskar att verkligen läsa in mig på saker jag är intresserad av.
Blir hamstrar tama? Jag vill inte ha något fint att titta på, jag vill ha en mysig kompis som vill vara med mig. Hellre lat och gosig än sprallig och nyfiken (fast sprallig, nyfiken och gosig hade ju inte varit dåligt det heller! Bara de vill mysa en stund i alla fall). Alla hamstrar jag har träffat vill absolut inte bli hållna av sin ägare, de springer iväg så fort de hamnat där… :/
Tipsa gärna på andra husdjur jag skulle kunna skaffa! Råttor kanske? Men de luktar förfärligt har jag hört? (Igelkottsidén är inte så stor, det är ju så ovanliga djur och hur sjutton myser man med en igelkot?? Men söta är de verkligen!! )
Jag är ute efter en hobby som jag kan lägga ner tid på. Som jag kan pyssla med efter jobbet, men som jag även skulle kunna låta vara en dag om jag har en stressig period. (Alltså, jag skulle ju fylla på mat/byta vatten och låta den springa ute i någon halvtimma och gosa lite, men inte ha ute den hela tiden som jag planerar de andra dagarna)
Tack på förhand! :) (Jag lyckas alltid skriva så långa inlägg… Ni som orkade läsa är verkligen snälla! KRAMAR TILL ER =) )
Hejsan och välkommen hit! Kika gärna runt lite här på sajten.
Jag är en 11 årig tjej som har 2 hamstrar.
Är det guldhamster eller dvärghamstrar du vill ha? Dvärghamstrar måste bo 2 o 2 men guldhamstrar måste bo ensam! Hamstervadd som säljs i de flesta djuraffärer är farligt, det finns hamstrar som har fastnat i det och skadat sig. Välj istället toapapper som bomaterial. Även en saltsten är inte bra!
Jag har 2 guldhamstrar. Cocos (den ena) är inte tam, utan bara försöker bitas när man ska ta upp honom. Han är köpt från djuraffär. Hanna (den andra) är väldigt tam, när man sätter ner handen i buren klättrar hon direkt upp på armen! 😊 Hon är köpt från uppfödare. Jag tror att det beror på hur mycket tid man lägger ner på att försöka göra den tam.
Uppfödare eller djuraffär? Jo, jag tycker att du ska försöka hitta en uppfödare nära dig. För då får du en mer tam hamster och den har inga sjukdomar m.m.
Skicka ett PM till mig om du vill ha mer info! :)
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Om hamstrar blir tama beror på hur mycket tid man kan och vill lägga på dom. Hamstrar är också mest aktiva på natten eller kvällen. Min hamster är väldigt tam men max gostid är mellan 5-10min. Jag har en dvärghamster och dom är fruktansvärt söta och väldigt små :p sen räcker det inte att få dom tama och sen förblir dom det. Utan hamster kräver en hel del tid. Jag pysslade med min hamster säkert 10gånger per dag. Gav han godis (ärtor) och fick han att bli vän med min hand. Sen lyfte jag upp honom säkert 5 gånger om dagen, när han ville. Nu hanterar jag honom säkert 5gånger. Allt från att tömma toaletten, klappa lite, ge mat, motionera, aktivering, gosa och städa i buren. Övrigt är hamstern ett väldigt bra djur. Jag skaffade just hamster för att jag har ont om plats och varit psykiskt sjuk under en längre tid. Det hjälper att ha någon att ta hand om, som behöver mig även när jag mår dåligt. Sen kräver han inte jätte mycket när jag väl mår dåligt. Just dom dagarna får han kanske inte motioneras i hage men han har sån stor Bur att det går bra ändå. Han föredrar faktiskt att inte vara i hagen. Får han en ren toalett, lite kärlek, nytt vatten och en bit broccoli eller något annat gott är han nöjd. Men får att förbli så tam som han är så behöver han mer men i några dagar fungerar det bra. Självklart behöver hans Bur städas men det går snabbt och smidigt. Jag har Sand i botten och silar sanden, tvättar bort eventuella kissfläckar och borstar av våningarna. När jag mår bra tvättar jag av allt även våningarna. Om hamster är något för dig vet jag inte. Dom har som sagt en kort gostid innan dom får springa i benen även om dom är tama och ska man få dom riktigt tama krävs det tålamod och mycket tid. Man kan inte ge upp om dom bits utan lugnt och stilla hantera situationen. Hamstrar tål en del men är också små och ömtåliga.
Anna och taxen Max
Åå vad kul att du funderar på hamster! Jag tycker att hamstrar är underbara djur och de små varelserna har verkligen stulit mitt hjärta. Jag är 12 år gammal och har en guldhamster. Min guldhamster är från uppfödare och jag skulle precis som #1 rekomendera att köpa från uppfödare då man brukar ha bättre koll på bakgrunden och även så brukar hamstern vara omhändertagen på ett annat sätt och väldigt tam redan från början. Jag hade en liten dvärghamster förut och hon var från djuraffär men hon dog av en nervsjukdom som 1 åring. I djuraffär så brukar man inte ha så bra koll på hamsterns bakgrund och det brukar finnas en stor risk för sjukdomar hos hamstern. Hamstern brukar även inte vara tam från början eftersom det är ganska få arbetare på djuraffärer som gosar med de. Om man köper en hamster från djuraffär och lägger ned den tiden som behövs så kan man ju så klart få den tam. Om man ska köpa en hamster så är det viktigt att veta vilken typ av hamster man vill ha. Då ska man inte bara tänka på vilken ras man vill ha, om man vill ha guldhamster eller dvärghamster och om man vill ha dvärghamster, vilken av de fyra dvärghamsterraserna vill man ha? Utan då ska man också tänka på om man vill ha en "goshamster", "springhamster" eller kanske en blandning. Men man ska ju så klart tänka på vilken tas man vill ha också. Sedan ser man vilken färg man vill ha och så sedan kollar man upp en bra uppfödare. Jag hoppas att du hittar djuret som passar dig!
Hälsningar Olivia, stolt hamsterägare med egen pytteliten uppfödning www.nackrosenshamstrar.weebly.com
4# Hej, kul att du funderat på hamster! =)
Jag är 13 år och har en guldhamster, haft honom ett halv år. Eftersom att detta är min fösta hamster och aldrig haft dvärgisar så kan jag inte säga själv vilken sort jag gillar mest eller är mest gosig. Men mina kompisar har dvärgisar. Deras är väldigt tama, men dem är ju så små… jag gillar liksom på en Guldhamster att dem är större och dem är roligare att ha i handen. Dvärghamstrarna som mina kompisar har är iallafall inte springiga i handen utan liger mest stilla fast när man släpper ner dem så springer dem ;). Min Guldhamster är inte så jätte, jätte tam. Men han kommer ifrån djuraffär och jag tycker att du borde köpa ifrån uppfödare. Man kan både ställa frågor om hamstern hos uppfödare, komma och titta och sen bestäma sig för en utav ungarna man tittar på. Ångrar mig själv till och med att jag inte köpte ifrån uppfödare, men, men.
Men av (mina) erfarenheter:
Guldhamster: Lite svårare att få tam, lite svårare att få still i handen och få den ligga och gosa en längre stund… (iallafall min) ;).
Dvärghamster: Lite lättare att få tam, lättare att hålla kvar i handen och få den lägga sig ner så man kan klappa den (kanske beroende på storleken??) sen har också dem Dvärghamstrarna jag träffat varit väldigt matglada medans min hamster aldrig äter utanför buren och gillar bara att äta ifrån matskålen.
vet inte om detta är något typiskt eller om det bara är vad jag upplevt.
MVH/ Moa och Sigge 😃
Jag föredrar mer guldhamstrar dels för att dom är större i handen och är mer personliga. (Mina erfarenheter) jag har fem guldhamstrar här hemma och alla har deras egna personligheter. Vissa är mer "vildare" medans en annan är lugnare. Dom är ju olika individer. Hoppas du hittar det husdjur som passar dig :)
#5 Åh, vad kul att det är din första då! :D Har du någon bild som du vill visa? Älskar att titta på bilder på folks små änglar! Hmm.. Jag vet inte riktigt hur små dvärhamstrar är, men jag vet att hamstrar är ganska stora ändå. Man (i alla fall jag) tänker sig ju att en hamster ska vara jätteliten, men i själva verket är de ganska så stora och fluffiga :D Tack så jättemycket för infon! =)
#6 Hmm.. Ja, jag är mer för hamster än dvärgisar i alla fall. Tycker en guldig hamster är så himla, himla fint! Och så är det ju så sött när de stoppar massa mat i munnen! (Fast det kan ju säkert dvärgisar också göra…)
Jaa! Det är så svårt att veta vad man vill ha! Jag hade degusar för ett år sedan som jag skaffade med min pojkvän, men tyvärr var vi tvunga att sälja dem. Min pojkvän var i en stressig period och han mådde väldigt dåligt av att de lät så på natten (de var helt galna, bet på gallret och så även fast jag sysselsatte dem varje dag och försökte med allt), så därför vill jag vänta tills vi har ett eget ställe då buren inte behöver vara i sovrummet så han kan störa sig. Kan fortfarande känna sorg i hjärtat när jag tänker på att jag var tvungen att sälja mina killar… Men nu har de det bättre i en barnfamilj, och det är ju faktiskt det viktigaste! =)
Men helt ärligt då - vad gör man med en hamster? Kelar de verkligen? Och om inte - vad är det som är kul med en hamster förutom dess bedårande utseende och roliga personligheter? Är det att beundra dem? =)
7# visst kan du få se bilder på honom. Kommer här haha 😊
kan samtidgt svara lite mer… ja dvärgar kan stoppa mat i munnen också. Det kan alla hamstrar =). Min Guldhamster väger iallafall 170 g tror jag det var. Vilket är ganska så lite i gemförelse med andra Guldhamster hanar ifrån uppfödare. För dem kan väga ända upp till 200 g. Fast dem kanske är lite överviktiga med haha😂.
Men här kommer bilder på honom. SIGGE! =)
tänkte att du också kanske skulle bli glad över lite vanlig fakta om hamstar med =). (vet ej hur mycket du kan )men nu kör jag med lite snabb fakta.
Hamstar har gula tänder, dem är sjuka om dem inte har det.
om man ska plocka saker utomhus till sin hamster var noga med att förvara det i frysen i ett par dygn innan du ger hamstern det. Annars kan det vara massa saker på gräset/pinnarna som gör hamstern sjuk, och det dör i frysen…
du behöver inte klippa din hamsters klor ofta, du märker när dem börjar bli för långa. Men var noga med att träna din hamster från början att du ska kunna hålla i dens tassar utan att den spratlar eller nafsar. Det blir lättare sen när den blir äldre att klippa klorna då om den är van vid hantering.
köp helst ifrån uppfödare (ångrar att jag inte gjorde det) ;)
Ge inte din hamster för mycket saker med socker eller för mycket salt. Det är inte bra för dem.
Ha inte saltsten eller hamstervadd, som man ofta får med i tillexempel ett burkitt ifrån djuraffären.
Ge inte din hamster hö heller, det kan sticka håll på hamsterns kinder om den tar in det i kinderna som den gör med den mesta maten.
Det bästa bomatriallet som jag tycker är nog rivet papper och tygbitar som filtbitar och sådant, det gillar min iallafall.
Möblera om i buren typ varje gång du städar buren, det tycker dem om så att det inte ser likadant ut hela tiden. Sen gillar dem tunnlar och små kryp in. Så var inte rädd att du har för mycket saker i buren för det gillar dem, att få hitta egna vägar och kläma sig emellan saker.
Sen är det bra med trähus och inte så bra med plasthus eftersom att trä andas in luft och din hamster kvävs inte i ett trähus lika lätt som i ett plasthus.
Bästem dig tidigt vad du vill göra med din hamster, vill du göra agillity? Bara gosa och umgås och få den så tam som möjligt? Eller kanske lära den konster? Du kan välja helt själv. Men var noga med att du inte tvingar hamstern något den inte vill då blir dem olyckliga… :(
Om du ska ha en Guldhamster se till att hjulet du köper till den är minst 18 cm och helst kanske 20 cm. Om du har en dvärg har jag faktiskt ingen aning om men det finns säkert att läsa här någonstans… djuraffärerna har tyvärr en tändens att sälja alldeles för små Hjul för både Guld och Dvärg. Då böjer hamstern ryggen och kan få ryggproblem.
Ja… lite snabb fakta om hamstrar. Har inte läst på så mycket själv. Men jag har lärt mig både här inna på iFokus och själv. Hade verkligen lust att skriva så det blev ganska långt hoppas du orkar läsa allt och att det var saker du lärde dig. Du kan fråga mig frågor om du vill jag är verkligen sugen just nu på att berätta saker om hamstrar. Haha 😃😂
Hej, det kanske är lite svårt att förstå mig eller liknande eftersom att jag endast är 12 år. Hehe. 😛
Här hemma har jag en liten dvärgis som bor ensam. Anledningen till att hon bor ensam är att när jag köpte henne var jag inte 100% säker på att dom skulle bo tillsammans. Har inte heller vågat sätta in någon mer, eftersom att jag är rädd för att det ska bli bråk. Men hon är inte det minsta lilla nere för det, tvärtom är hon en glad och gosig hamster.
Detta är min första hamster och jag fick intrycket i början att det var lätt att få dom tama, även om dom kom från en djuraffär. Men sedan läste jag här, och har nu förstått att det finns många som inte alls fått sina hamstrar tama.
I början var hon ju lite tam och blev sedan mer tam tack vare all hjälp jag fått här. Det jag gjorde för börja få henne tam i början var att jag la henne i en plastbox med leksaker som hon tyckte var kul. Efter ett par gånger tog jag bort leksakerna och satte istället ner min hand, som hon blev intresserad av. Nu är hon så tam att hon kan somna hos mig ibland korta stunder.
När man får en hamster tam så är dom ju nästan alltid både gosiga och nyfikna. Därför är ju hamstrar otroligt mysiga djur!
Dock tycker dom inte om att sitta still så länge om dom inte är trötta. Ibland kan det vara 5 minuter dom vill gosa, och ibland 15. Men istället tycker dom om att gosa många gånger om dagen.
Sedan kan hamstrar också låta på natten, ganska mycket. Eftersom att jag inte känner någon här kan jag berätta att jag sover i mammas säng just nu, men att jag ska flytta in till mitt eget rum snart. Därför bor min hamster i mitt rum med stängd dörr under natten. När jag sover i mitt rum får hon vara på toaletten under natten med stängd dörr.
Hoppas att du fick lite hjälp iaf… 😉
Live
Laugh
Love 
#10 Tack så mycket för informationen! :D Jag kan INGENTING om hamstrar så det var jättebra info! Och vilken söööt hamster du har! Verkligen gullig :D
#11 Du var inte alls svår att förstå, tycker du är jättebra på att skriva! (Och jag är väldigt petig när det gäller skrift!) Att de inte vill sitta still länge har jag förstått! Men det gör nog ingenting… Jag skulle aldrig klara av något djur som låter på natten så jag planerar att inte ha mitt djur i sovrummet (är det dåligt? behöver de höra min och min sambos röst jämt?). Tack så mycket för informationen, det uppskattar jag verkligen! :) Har du någon bild på din lilla dvärgis kanske? :D
Åh, jag har sådan beslutsångest…
Jag är sjukt sugen på nymfparakiter men de skräpar ju ner så mycket…
Jag är också sugen på hamster, men även på chinchilla och de verkar ju vara ganska lika i gosighet så varför inte köpa en chinchilla som är större och mjukare? Men å andra sidan är ju hamstrar så sjukt söta och runda och stora, lätthanterliga och skräpar inte ner….
Jag hatar att inte veta vad jag vill, haha…