Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1138 ggr
Rebornbabyn
0

Bra bur?

Hej. Är denna buren bra för en guldhamster?
Jag tycker att den verkar bra, men vad tycker ni? :)

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/hamsterburar/metall_plus_80cm/340386

Kram

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Fiona1234
0

Det är ju en galler Bur :/ skulle inte själv ha köpt den då Duna burar och SAMLA lådor är bättre :) Men det är helt upp till dig själv :)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

Rebornbabyn
0

Okej, jag tyckte att den var ganska fin och till rimligt och bra pris. Men jag ska fundera lite!

Tror ni att det är farligt om hamstern klättrar i "taket" och trillar ner? :)

Fiona1234
0

Ja, eller det beror på hur hög den är men det är risk för gallergnagning ;)

// Med vänlig hälsning, Sofia ,Vädersjö's hamsteruppfödning

Medarbetare på Guldhamster iFokus och Hamster iFokus

The Idizen
0

Du får självklart bestämma själv, men om h*n nu skulle börja gnaga galler är det riktigt svårt att få bort det beteendet. Och då måste du kanske köpa en ny Bur igen. Och då har du förlorat pengar. :/

Men det är helt upp till dig själv. 😃❤️

Live Hjärta Laugh Hjärta Love Hjärta

Toffs
1

Jag skulle rekommendera denna buren istället. :)

http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burar_hagar/hamsterburar/metall_plus_80cm/334505

Den har ungefär samma mått som den du länkade till.

Jag har denna buren till min dvärghamster och det är nog den bästa buren jag haft, Man får med ett stort fint lagligt trähus , träplattform med ramp till och ett Hjul på 19 cm i dm(Fast det får man ju byta ut till ett större om det är till guld) Där inte träplattformen är blir det ju ganska högt om man inte har högt med spån ifall hamstern klättrar upp och faller ned. Men har man en hamster som klättrar galler så funkar det med att sätta för med kartong på insidan av buren (vilket också man kan göra ifall den börjar gallergnaga, sliter den sönder kartongen får man byta ut) Men min hamster rör knappt gallret så jag använde bara kartong på väggarna i början.  I början kan man behöva hamra in ett par "metallskruvar" som medföljer på plattformen så att man kan sätta in den i gallret. Takluckan kan vara svår i början med att få den sitta fast, men det gäller bara att pricka i med "handtagen" i rätt mellanrum så ska det sitta. :)

Bilder på min bur: http://hamster.ifokus.se/discussions/518ec5898e0e747d4700244a-din-hamsters-bur

gulzebra
0

Har funderat på samma Bur själv, fast som extrabur till råttor. Till hamster borde den väl bli utmärkt, enda nackdelen som jag ser det är mest att det är just en gallerbur - föredrar akvarium personligen så man kan ha gott om strö. Däremot verkar luckorna helt underbara jämfört med andra hamsterburar, stora nog för att komma åt ordentligt i hela buren liksom - tycker annars att luckorna i hamsterburar tenderar att vara så galet pyttiga.

Så ja, det är en smaksak skulle jag säga. Men större luckor än normalt är inte att förakta :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Tazzar
0

Ja, den fungerar, den är dock lite hög, 44 cm. 🙂 Du kan minska fallningsrisken genom att sätta fast hyllplan/hängmattor på olika ställen i buren, helst så det täcker såpass att hamstern inte kan falla så högt någonstans i buren. 

Det är dock mer regel än undantag att de gnager galler, ska man veta om man skaffar en gallerbur. Det är inte farligt om hamstern bara gör det någon gång då och då, men ser hamstern gnagandet som en "grej", och gör det väldigt ofta, som exempelvis hela dess vakna tid i buren så bör man hålla koll på tänder och eventuella skavsår på nosen. Gnagandet i sig är som sagt inte farligt - men det gäller att man regelbundet kollar sina hamstrar. 🙂 Om tänderna slits och/eller de får skavsår av gnagandet, så byter man Bur.

Rax
0

Beställ Multy Dunan På Bromma Zoo och läs under deras Prisgaranti.

Rax Hamstrar på facebook.

Frosstis
0

Rekommenderar också #5, den har jag också använt och jag älskade den! Och så är den lite lägre än den buren i #0.

Rebornbabyn
0

#5 Tack för tipset!

#6 Tack. Ja, precis , det är just gallret jag funderar på…

Den är isf tänkt till Hanna (för Cocos nöjer sig med duna-mini). Hanna har inte varit i en gallerbur så jag vet inte om hon hade gnagt på gallret. Men man måste ju testa någon gång! ;)
Den är ju inte jättedyr men man förlorar ju ändå pengar om hon börjar gnaga galler…

Jaja, jag får fundera lite till! :)

Rebornbabyn
0

Föresten ang. hjul: Cocos har ett Hjul som är ganska ostadigt (det har ramlat en gång, så jag vill ju inte riskera att han skadar sig).

Men, finns det någon Hjul som står stadigt på botten? För snart är det ju dags för Hanna med ha ett Hjul. :)

Frosstis
0

vad har du för Hjul till cocos?

Rebornbabyn
0

#12 Ett "Nobby hjul"

Frosstis
0

jag tycker dessa är bra. om du köper en gallerbur så kan du dessutom hänga upp hjulet i krokarna. hur har han kyckats välta det? mina hamstrar under 3 år har aldrig lyckats göra det. ha mer Bottenmaterial så ska du se att det står stadigt!

Rebornbabyn
0

#14 Ok, jag har ingen aning om hur kan kunde välta det!

gulzebra
0

#10: Ska du ändå köpa något nytt så kan du ju lika gärna testa akvarium isf? Ingen risk att förlora pengar på gallergnagning liksom, och det går ju att få tag på riktigt billiga kar begagnat. Min hamsters kar fick jag tag på här på iFokus, 1 meter långt för bara 300 spänn, helt perfekt för en liten hårboll! :)

Skulle du få för dig att beställa buren så får du hemskt gärna hojta till när du fått hem den dock! Något jag själv funderar på är nämnligen om botten är i hård- eller mjukplast. Är det mjukplast så köper jag en egen ganska omgående (och det borde det väl nästan vara, ser så ut iaf, och det är väl det hamsterburar brukar ha? Rätta mig gärna om jag har fel!). Är det däremot hårdplast så vill jag inte ha den alls med tanke på risken för sprickor - därav mitt lilla dilemma för den skulle i övrigt vara super som typ sjukbur eller så åt mina råttor 🙂

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram