Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållninghybrider
Läst 856 ggr
Lottavo
1

ilsken

Varför har vår ena hamster blivit ilsken? De har bott hos oss i två veckor, och bodde tillsammans även innan. Idag upptäckte sonen bitmärken(?) på sidan av nosen samt även under magen, åt ljumskarna till, på den ena.

Det har varit mycket pipande på dem de sista dagarna… och nu verkar det som vi ser varför… 😭

De sover tillsammans, och turas om att vara den som sover lite ovanpå, vi har aldrig sett något aggressivt beteende på något sätt…

jossa5
1

Vad är det för hamstrar ni har?

Det är svårt att säga, dom kanske tyckte att utrymmet inte var tillräckligt. Men det kan även vara något vi inte förstår. Jag hoppas du särar på dom nu, så det inte blir nån allvarlig olycka (vilket ju kan hända).

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Lottavo
0

Den ilskna damen är utvisad… ;) och bor för tillfället i en samlalåda…

De är köpta som sibirisk dvärghamster (ja, de är från djuraffär) så jag vet inte säkert… men känner mig ganska trygg med vår djuraffär.

Lottavo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

den ena…

jossa5
0

Hm, ja, det är svårt. :/
Om du vill så går det ju att prova att ha ihop dom igen, men risken att dom slåss är ganska stor. Så provar du, så var redo att ta isär dom på en gång.

Men det är jättelurigt med dessa små liv. För man vill ju gärna ha dom ihop, särskilt om man köpt dom ihop. Jag hoppas att oavsett hur du gör, så går det bra för dina små. :)

Mvh,

Lottavo
0

Vi prövade att sätta ihop dem igen, i nyrengjord bur… Men "elaka" Köttbullen flög på Makaronen direkt… :(

Synd för dem båda som nu får leva sina dagar i ensamhet.

Köttbullen har dock blivit betydligt mer social med oss människor, så fort nån stoppar ner handen så ska hon upp…

jossa5
0

Makaronen kommer säkert bli mer social han också, nu när han inte behöver vara rädd och nervös för Köttbullen. :)

Mvh,

Rebornbabyn
0

Vilka gulliga namn! Makaronen och Köttbullen :)

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Lottavo
1

#6 - hon, inte han… ;) det är två töser

#7 - Sonen tyckte att den ena såg ut som en köttbulle… 🤪 vilket hon (tyvärr) fortfarande gör, och då tyckte jag lite på skämt att han ju kunde kalla den andra för makaronen. Och så blev det… 😃

jossa5
1

#8 Ursäkta, läste för fort ^^

Mvh,

Lottavo
0

ingen fara 😃

Tazzar
0

Det är tyvärr jättevanligt att hybrider, eller dvärghamstrar med grossistavel i bakgrunden över huvud taget, förr eller senare inte längre går att ha ihop i samma Bur.

Hade själv några hybrider, uppfödda hos privatpersoner men med djuraffärsbakgrund, för några år sedan. Sekundvis blev de väldigt elaka, trots att de annars såg ut att trivas bra med varandra. Men de där få sekunderna lyckades ett par ta ihjäl sina kompisar, andra skadade varandra rejält, och det slutade med att allihop fick sitta i varsin Bur.