Hamster iFokus

Hamster

Etikettrysk-vintervit
Läst 1332 ggr
Dvärgis1234
2

Betala för att åka buss???!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er vet inte riktigt vad ni tycker men jag har ju skapat en tråd förut om att jag kanske skall ta med mig Kokos till småland eftersom jag skall vara där i typ 4 veckor.

Jag ringde buss företaget jag skall åka med och de är Swebuss

jag frågade om man får lov att ta med sig sin hamster som sitter i en transportbur som får plats i mitt knä liksom…. de bara ja det tror jag att du får ta med dig men du får betala för att den tar plats !

VAD DÅ TAR PLATS I MITT KNÄ ?? VARFÖR SKALL JAG BETALA FÖR MIN SÖTIS SOM INTE TAR PLATS ÖVERHUVUD TAGET. 

det e ju inte så att hon väger mkt och tar mkt plats direkt hehe..

Mamma skulle ringa och prata med dom någon dag . 

Förlåt för mitt lilla utbrott jag tycker iaf att det är fel.

jag har kollat på en sådan här som man kan ha med sig ist för en jätte liten transportbur tror ni den är bra hittade den på zoosajten :)

[Miss_björnbär]
0

Vad jag vet så får du inte ens ha djur på swebus bussarna..

gulzebra
1

Swebus har rätt vansinniga regler ja. Var inte längesen de bannade djur helt och hållet.

Personligen hade jag helt sonika stoppat ner buren i en väska eller nåt så chauffören inte ser att djur är med och kilat in till en plats långt bak 😇

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Dvärgis1234
0

#1 om man söker på internet stog det att från och med hösten eller vad det var 2012 tillåter vi djur i Bur välkommen ombord så jag ringde och frågade dom..

Men varför skulle man inte få ha med sig ett litet djur men katt och hund som är ännu värre?! 

Men varför skall jag betala för min lillahamster som sitter i mitt knä. jag förstår om det är en katt/hund eller så som måste sitta fastspänd brevid och ta upp ett helt säte för sig själv.

gulzebra
0

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Dvärgis1234
0

#2 ja jag menar vad skall jag annars göra kan ju inte lämna henne helt ensam i en månad hemma . !!

Zureel
0

Kollade lite på swebuss hemsida och antagligen kräver de en biljett för husdjur eftersom de kräver att buren ska vara fastbältad och då behöver buren en egen plats.

jossa5
0

#5 Skulle göra som #2 stoppa ner henne i en liten Bur i en väska, som man sedan kan öppna upp när man sitter ner. Så gjorde jag när jag åkte tåg och inte hade bokat plats i djuravdelningen.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Dvärgis1234
2

#6 jag gör inte detta för att verka snål men varför skall jag betala för en pytteliten Bur som jag liksom kan hålla i knät hela resan o sitta längst bak..

gulzebra
0

#5: Du kan inte ta tåget då? Eller fixa hamstervakt? Om du inte vill gömma buren i en väska vill säga, det är ju inte som att de kollar igenom bagaget man har :P

gulzebra
8

#7: Då hoppas jag att du satt i djuravdelningen ändå, något annat vore grymt respektlöst mot allergiker.

Zureel
1

Poängen med att buren ska sitta fast att det är säkrare för både din hamster och andra ombord bussen ifall en olycka skulle ske.

Dvärgis1234
0

#11 ja jag vet men alltså det går inte ens spänna fast en liten resebur.

jossa5
1

#10 Då jag inte hade en aning om att man var tvungen att sitta i djuravdelning, så satt jag där jag hade fått plats. Tåget var fullbokat, så det fanns inte mycket att göra. Min hamster satt i sin Bur, som stog i min ryggsäck, så att någon överhuvudtaget skulle känt att hon var där hade ju vart ett under. Det luktade ju betydligt mer av folk med parfym, än min lilla vintervita.

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[Miss_björnbär]
0

#4 Åh äntligen! Slutade åka med dem pga djurförbudet. Tyckte det var idiotiskt…

Men jag hade satt ned transportburen i väskan, öppnat väskan och låtit det vara så utan att betala något extra. Då tar det ju ingen extra plats direkt. Förstår inte varför du vill ha transportburen i knät men det är ju jag :P

Dvärgis1234
0

#13 håller helt med dig är lite parfym allergiker eller får lätt ont i huvudet ingen bryr sig om det sedan de som har astma eller aa många utav dom tål verkligen inte parfym och får problem o andas o grejer bryr sig folk om det nej!

Vildvittrans
0

Hade också bara stoppat transportburen i en väska och sen haft den där hela resan med bara lite öppet så luft kommer in ordentligt. Att spänna fast en petbox med en hamster i är ju svårt. I så fall skulle folk få spänna fast sina handväskor osv också. Lite vansinniga regler. Jag tycker däremot att det är bra att resväskor, barnvagnar, hundar, kattburar osv är fastspända… Men en liten låda med en hamster i? Löjligt.

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

Dvärgis1234
0

#14 jo men alltså skall hon sitta i en mörk ryggsäck även om den är öppen i 5,5 timmar?

Dvärgis1234
0

#16 JAG HÅLLER VERKLIGEN MED :(

Vildvittrans
9

Ja det går utmärkt. Så länge hon får luft o du ser till att hon har mat o vätska kommer hon klara sig fint. Nästan bättre att ha det så eftersom mörker o lite gömt är tryggare än ute i fullt dagsljus oskyddat. Många ljud o dofter hon inte kommer känna igen :-)

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

[Miss_björnbär]
0

Precis som #19 skriver, det är så jag menar.

Dvärgis1234
0

#20 okej tack

och tack till alla andra :)

Dvärgis1234
0

Man kanske kan sätta henne i en "tygpåse"//väska

gulzebra
0

#22: Finns ju risk att hon gnager sig ut isf, ffa under en så lång resa.

Har själv rest flera gånger med djur undanstoppade i sportbag odyl, som öppnas litegrann väl på tåg/buss. Har varit så illa tvungen då jag rest en del på vintern och lär hålla djuren varma på väg till och från tåget/bussen, och det har inte varit några som helst problem :)

Dvärgis1234
0

#23 tänker mest att det är sommar och välldigt varm på en buss.

Anna4077
0

#22 i en petbox eller något sådant i en tygpåse eller hur? ;)

Anna och taxen Max

Dvärgis1234
0

#25 vad menar du?

Anna4077
1

Tolkade det som att #23 trodde att du skulle stoppa hamstern rakt ner i tygpåsen, utan någon typ av transport bur/låda eller något sånt.

Anna och taxen Max

wildalia
1

Hej

Jag har svårt att tro att du skall betala för en liten Bur som är som en handväska. En hamster är inget husdjur i den bemärkelsen som en katt och hund är. Jag har åkt med en nymfparakit en ggn och han är dubbelt så stor som en hamster. Skulle jag vara som dig så skulle jag bara ta med mig den lilla varelsen i en låda eller dyl. Tror att dem mår bäst av att inte se ngt heller. Vad det gäller allergi så är det kisset som man kan vara allergisk imo,t inte hamstern. Är man superallergisk imot djur åker man inte kommunalt. Tänk om de skulle möta en hästtjej eller en som har 5 hundar, katter hemma. Katthår sitter i kläderna. Tycker att du kan vara lugn och bara gå på bussen och åka med som vanligt. Din Bur är en handväska :-)

gulzebra
0

#24: Stoppar du ner transportburen i en väska så öppnar du ju väskan när du väl sitter på bussen, blir således ingen skillnad mot om du haft bara buren. Är det en väldigt varm dag kan en kylklamp i samma väska kanske göra nytta, och självklart ska ju hamstern ha en bit gurka med sig oavsett :)

Samtidigt är det ju så att väskan kan stänga ute den värsta hettan om det är varmt. Prova känn efter inuti en väska en varm dag, inte är det varmt i väskan inte :)

#27: Jag tolkade det så ja - det FINNS ju faktiskt transportburar helt i tyg även för hamstrar. Rent vansinne imo :P

gulzebra
2

#28: Nej, allergisk kan man vara mot kroppsvätskor och/eller stöv som finns även på hamstrar. En hamster i samma buss som en själv kan mycket väl vara värre än en hästtjej på samma buss då allergenerna försvinner från lös päls ganska snabbt - men allergenerna försvinner ju däremot inte från hamstern.

Sakura88
2

#30 min mamma har lika mycket problem med en pälsjacka, eller att min styvpappa har klappat en hund som att det finns en katt eller hund bredvid henne. Samma när det gäller parfym.

Tycker det är lite knepigt med tanter i pälsjackor eller unga som går i dunjackor på vintern.  Dom borde sitta i djuravdelningen, mamma har jätte problem med dom. När jag var mindre sa jag alltid till folk som hade pälsjacka på sig, dom fattade inte fören jag förklarade varför, då flyttade dom snällt på sig.

# TS prova och ring ner till dom igen, eller åk in till dom och fråga, visa även hur stor buren är :) Ska nog gå bra!

gulzebra
3

#31: Skulle tippa på att din mammas reaktioner på pälsjackor odyl är en ren placebo-effekt, då allergenerna som sagt dör väldigt fort. När det gäller dun så ligger ju dunet dessutom inpackat. Kroppen är vansinnigt fascinerande på det sättet! :)

Dvärgis1234
0

Jag skall prata med dom en gång till sedan om dom fortfarande säger att jag måste betala så "smugglar" jag in henne.

[Taxie]
1

Jag kom på att på vintern är det ju perfekt att packa ner en transportbur bland kläder och så runt om för att hålla värmen samtidigt som det är diskret med en väska. såklart ska de ju komma in luft ovanifrån :)

Dvärgis1234
0

#34 haha japp men får se hur detta blir.

[Taxie]
0

Har förresten åkt buss med en kanin i transportbur inom Värmlandstrafik och jag behövde inte betala extra 🙂

Dvärgis1234
0

#36 okej men tänkte att det e endå inte samma traffik grej..