Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 1208 ggr
Wellcraft
0

Svullet öga, hjälp?

Hej!
Varit hemifrån i två dagar och kommer hem och får se att Phoenix inte kan öppna ögat och det är varigt runt omkring.
Sätter honom i karantänburen och gör i ordning koksalt och visiterar närmare, får då se att det är ordentligt rött runt hela ögat och att det inte är varet som klibbat ihop ögat utan det är svullnaden som är så pass illa så det liksom liknar en svullen böld.

Vad kan detta vara? Ska ringa veterinär imorgon men tänkte om någon här har någon aning?
Han har alltid varit tanig (vääldigt stor skillnad mellan de andra två dvärgisarna och honom) sen jag fick honom i januari så det kan inte vara fatty eye.

Kan tyvärr inte få bild då han inte är van vid hantering och ganska sprallig.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Mari
0

Han kanske har fått något i ögat som skadat eller ligger och irriterar?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Wellcraft
0

Nej svullnaden är alldeles för kraftig för att det ska vara något sådant, har dessutom rengjort ögat och vad jag kunde se så var det inget sånt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Mari
0

Kanske en inflammation? Du får nog svar av veterinären i morgon om inte annat :-)

Håller tummarna att det inte är något allvarligt

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Stuart
0

berätta gärna hur det gick och vad det var

Wellcraft
0

Ringt runt till ett par veterinärer.
Alla sa att det antagligen inte gick att göra något åt och att jag skulle komma in för avlivning.

Tyvärr så blir det nog det tuffa beslutet jag måste ta, han har blivit mycket sämre på bara en natt och han har fått en stor böld runt hela ögat och jag märker att han lider & är illa däran.
Han ska få somna in här hemma ikväll så han slipper stressas.
Usch.. Det är så jäkla hemskt, men jag har inget val. 
Jag vet inte hur Rift kommer klara att bli ensam, flyttade tillbaka Phoenix till Rift då Rift blev deprimerad av att vara själv bara några timmar…

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Rebornbabyn
0

#5 Usch, vad ledsamt! Stakars er - dig, Phoenix och Rift 😕

Finns det inget annat att göra år det? Har du varit hos veterinären eller bara ringt runt?

Jag önskar er lycka till hur det än blir, kram ❤️

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.

Wellcraft
0

Bara ringt runt och gått från mitt eget tycke.
Han är såpass svag och mår så dåligt att ett veterinärbesök bara skulle vara onödig stress för kraken.
Det har gått från svullnad till en stor böld, så jag antar att han fått cancer.. Det är så hemskt att se honom må såhär.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Rebornbabyn
0

#7 Förstår att det är hemsk att se honom så sjuk. Men ska du avliva honom själv eller hos veterinären?

Många styrkekramar till er! *Kram*

Frosstis
0

#8 "Han ska få somna in här hemma ikväll"

Rebornbabyn
0

#9 Jaha, såg inte det. Förlåt ☺️

Wellcraft
3

Har ändrat mig och ska boka veterinärtid imorgon, han verkar en aning piggare och springer i hjulet.. Kommer vara stressigt för honom men han är trygg med mig så jag ska se till att bara jag hanterar honom och klä in transportburen med toapapper från hans bo.
Sen får vi se om veterinären kan göra någonting åt min lilla bebis, vilket jag verkligen hoppas..

Uppdaterar er senare om hur det går.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Toffs
0

Hoppas allt går vägen och löser sig för er! Jag och hamparna här hemma håller tassarna å tummarna för er. ❤️

Anna4077
0

Jag trodde roffe skulle bli stressad av turen till veterinären men han sov som en stock hela tiden och det är över en timmes bilfärd till veterinären här ifrån. Stoppade lådan i hans Bur dagen innan och i en påse med gamlat strö som jag skulle slänga. På morgonen la jag i lite strö, massa toa papper, lite mat och godbitar samt en stor bit gurka. lycka till!

Anna och taxen Max