Hamster iFokus

Hamster

Etikett: off-topic
Läst 1091 ggr
[MinIda]
0

Egen hamster fast hos annan person ?

Hej, det är så att jag jätte gärna vill ha en hamster, men min pappa är allergisk så får inte ha en här hemma. Men skulle det fungera om jag skulle ha hos min sköthunds ägare då dom har massvis med rum och även 2 uterum där den skulle kunna vara. Jag skulle såklart åka dit varje dag och köpa tillbehör och mat till den 🙂

Tror ni det skulle fungera. Har 2 akvarium här hemma så buren blir inget problem.

Evovva
0

Hur allergisk är din pappa? Jag vet flera som är allergiska mot hund, katt och pollen men som ändå kan ha hamster.

Tror inte det är så bra att ha en hamster hos någon anna. Den behöver sällskap och dom är ju oftast bara vakna under kvällstid. Så det kan ju vara svårt att umgås och motionera hamstern om man inte kan ha den hemma.

Tazzar
0

Det bästa svaret tror jag att ägaren till din sköthund har. 😉

För hamstern spelar det ingen roll, bara någon tar hand om honom eller henne varje dag, och om hundägaren är villig att kanske behöva ta hand om hamstern om någonting händer och du inte är där, om den blir sjuk eller skadar sig t.ex.

[MinIda]
0

#1 Han kan inte vara i närheten alls. Vi har haft hamstrar men vi fick sälja dem. Men ägaren bor cirka 200 meter ifrån mig och jag kan när jag vill åka dit och vara där. Och hon älskar själv djur och har tagit hand om ekorrar som skadat sig, fåglar, möss och haft igelkottar m.m 

#2 Om jag inte är där är min kompis som har en annan sköthund där. Vi är alltid där tillsammans så det blir inget problem. Och har även två andra kompisar som kan kolla upp läget ifall nått händer. Ska fråga henne när jag beslutat mig helt :)

[MinIda]
0

Har en till fråga, Är Guldhamster eller Dvärghamster bättre som starthamster ?

Tazzar
2

#4 Det beror på vad du vill ha för sorts hamster. Vilken av dem som "är du". Sålänge det inte handlar om små barn så brukar jag rekommendera att man inte skaffar dvärghamstrar fastän man vill ha en guldhamster bara för att dvärgarna sägs vara bättre som förstagångshamster, eller tvärt om.

Utan man ska skaffa det djur man känner passar en själv. 

Annars uppfattar jag dvärgarna som duktigare på att säga till verbalt (skrika) om man håller för hårt osv. istället för att bita sig loss som guldarna hellre gör. Men oftast brukar det vara mindre barn som håller för hårt eller inte är riktigt medveten om hamsterns signaler (så ett yngre barn skulle kanske riskera att bli rädd för en guldhamster och inte våga hålla den någon mer gång igen, så dvärghamstrar och en närvarande förälder brukar vara att föredra där), äldre barn/ungdomar och vuxna människor brukar tvärt om ofta hålla för löst i början, och nästan vara lite för försiktiga. 😉

En annan skillnad är att guldhamstern är duktigare på att tugga sig ur burar och kanske behöver lite mer stimulans just därför. Men även dvärgarna behöver egentligen samma mängd stimulans de med, som även de kan utveckla stereotypa beteenden som burgnagning eller att stå och "steppa" längs burkanterna och dylikt.

Jag uppfattar dock att alla arterna, utom robbarna, har ungefär lika stor chans att bli precis lika tama och snälla som de andra, såvida de blivit välhanterade sedan födseln och har snälla och hanterbara föräldrar. 🙂

[MinIda]
0

#5 Tack för ditt svar. Det är så att det finns en djuraffär 100 km bort från vår stad som är den närmaste och bästa. Där dom visar hur man ska hålla i och sedan själv får testa. Alltså dom är handtama från första början. Har sett då flera köpt och då har det alltid gått till så.

Om jag inte har helt fel så måste väl dvärghamstrar vara två stycken, men enligt de flesta är de mera lugna och lite mer kramgoa än guldisar.

[etsan]
0

#6 du har rätt, dvärgar ska var minst två och två :) har haft både dvärgar och guldar men personligen gillar jag dvärgarna bättre. Tyckte de blev mer soviala, dast det är ju från hamster till hamster! Jag teor det kan funka bra att den or hos någon annan! Lycka till :D

Tazzar
0

#6 Det låter som en bra djuraffär. Precis, dvärgarna ska bo två och två. Hos grossistlinjer/"djuraffärsdvärgar", eller hybrider där man inte har någon direkt koll på vad man avlar på, kan det dock finnas en större risk att de börjar bråka/slåss och man måste sära på dem när de blivit äldre. Det kan även hända i linjer där man avlar på att de just ska kunna gå ihop utan problem, men där är det mer sällsynt med slagsmål. 
Men eftersom de enligt lag ska bo minst två och två så bör man skaffa två, men vara beredd på att de eventuellt kan behövas säras på senare.

Ang guldisar/dvärgar så beror det på vilka linjer de kommer ifrån. Har haft både guldar och dvärgar som man kunnat ta upp direkt fastän de är nyvakna, och jag har även haft både guldar och dvärgar hemma som vaktat sin Bur och försökt hugga efter en så fort man kommit för nära.

Dock är väl guldhamstrarna lite mer "morgonsura" än dvärghamstrarna, och kan behöva "piggna till" innan man plockar upp dem ur buren. Iom att guldarna är ensamlevande så är det ganska logiskt att de tänker att det måste vara något farligt som petar på dem när de är yrvakna, medans dvägrarna tänker att det kanske är kompisen och därmed inte behöver försvara sig som det första de gör. 

Väl uppe i famnen ser jag ingen större skillnad artmässigt, utan där beror det på individen. Sedan beror det också mycket på om man själv gillar "större" djur eller mindre. Guldhamstrarna är väl "mer att ta i" skulle en del säga, medans andra tycker bättre om dvärghamstrarna. 🙂

[MinIda]
0

Tack för era svar 😃

Men nu har jag en till fråga. En del personer säger att dvärghamstrar lever kortare är det sant ?

Och nu börjar mina kompisar babbla att det är mycket enklare att starta med mus eller råtta, stämmer det ?

Gur4m1
0

9 köper du dvärg, från djurbutik speciellt så nöj dig med en :) Det går cokså bra. Möss och råttor måste vara fler än en. De är sociala djur som behöver kompisar om jag förstått rätt.

När du beskrev rummen, du skiver "uterum". Där jag kommer från är uterum som små rum i trädgården, det är inte lämpligt för en hamster at bo där, anser jag. Hamstrar (och även andra gagare) är känsliga mot drag). I ett uterum (så som jag förstått att uterum är) så kan ju även andra djur komma in? Så hur menar du med uterum? :)

Det r inte heler bra om det är för soligt, dvs inglasad altan som ett exempel. Får inte bli för varmt, som nu på sommaren. I övrigt tycker jag att det här är en bra lösning för att du ska få ha djur trots en allergisk familjemedlem, speciellt då det är en vuxen, mindre risk för bråk runt hamstern då tror jag :) Lycka till!

värghamstrar luktar typ ingenin tycker jag, det gör däremot möss och råttor, så det bode vara upp till den du ska ha dem hos. Skulle hon tänka igatt ha råttor/möss i sitt hem?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[MinIda]
0

Med uterum menar jag ett litet hus. Där ingen vind slipper in och det finns fönster där. Det är som i ett hus fast mindre. Som en lägenhet :). Och jag får sova över där om jag vill för det finns en säng,skrivbord,ett till bord,hylla så det finns gått om plats i rummet. :)

[MinIda]
0

Har en fråga till nu (Förlåt om jag stör er)

Men vet någon en finsk uppfödare i närheten av Närpes-Kristinestad ? I Finland i österbotten.

Som längst kan jag åka cirka 100 km :(