Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 913 ggr
saraaliceamna
0

Lite råd

Jag älskar att ha en hamster, förutom när dem försvinner, så mycket sorg ju. jag hade otur med min förra som dog förtidigt av sjukdom :( jag vet inte om jag ska köpa en ny eller inte? vad tycker ni?

jojjobojjo123
1

varför inte?

det är alltid roligt med hamster, om det var längesen kanske du kan läsa på lite extra nu!

funderar du guld eller dvärg? här har du lite råd:

Det är viktigt att du och din hamster får en bra start tillsammans för att ni ska bli så goda vänner som möjligt.

Buren:
När du kommer hem med din hamster gör du i ordning buren så att hamstern känner sig välkommen. Börja med att lägga spån i botten på buren. (OBS! Inget tidningspapper under, då trycksvärtan är giftig för hamstern). Fyll på mat i skålen och vatten ska fyllas på. Låt sedan din hamster få komma in i sitt nya hem. Det första två dygnen ska hamstern vara i fred så mycket som möjligt. Kontrollera att den hittar maten och vattnet. Hamstern behöver också ett hus att gömma sig i och ett hamsterhjul att springa i men inte före h*n är 4 månader. Hamstern är ett nattdjur som sover bort en stor del av dagen, så var beredd på att det kommer att låta lite på nätterna. men det kan gå att vända på dygnet.

Bli kompis med din hamster:
Efter två dygn kan ni börja bekanta er med varandra. Prata lugnt med din vän och sträck fram handen så att hamstern får lukta på dig. Bjud gärna på någon godbit, tex. fruktdrops. Låt hamstern vara kvar i buren tills du känner att den litar på dig och kommer fram till din hand. Barn ska lära sig hantera hamstern i vuxnas sällskap. Bär inte runt på hamstern den första tiden. Det är lätt att tappa den i golvet när man är ovan.

**mat:
**Hamstrar är allätare men har som huvudfoder en fröblandning med magra frön. Hamstern har fått sitt namn eftersom den hamstrar sin mat. Därför är det svårt att få en uppfattning om hur mycket de verkligen äter, men se till så att hamstern får ny mat dagligen. Bra mat för hamstern är tillexempel Grizzlys hamsterblanding på lösvikt som finns i alla våra affärer.

**frukt:
** Glöm inte att byta vatten varje dag! Din hamster mår också bra av att äta en liten bit frukt eller grönsak varje dag. Prova dig fram till vad just din kompis gillar. Morot eller äpple brukar vara populärt.

**Skötsel:
**Hamsterns Bur behöver städas 1-2 gånger i veckan, beroende på burens storlek. Ändra gärna om lite i buren så din hamster får lite nytt att undersöka. Under tiden du städar, kan du låta din hamster leka i en hamsterboll. Då kan den springa runt på golvet utan att du riskerar att tappa bort den. Hamstrar är väldigt renliga djur. Därför är det ganska lätt att lära din hamster att använda en hamstertoalett.

Sysselsättning:
Det är viktigt att tänka på att din hamster behöver sysselsättning. Som variation till hjulet i buren är det bra att använda hamsterbollen. Hamstern tycker också att det är kul att klättra i rör eller leka med tex. en vippbräda. Tänk också på att ju mer du hanterar din hamster, ju tamare blir den. Passa på att ta upp hamstern när den är vaken. Hamstrar kan ha lite dåligt "morgonhumör" och kan bli riktigt arga och kanske nafsa eller bita till om man väcker dem. Övrig sysselsättning för hamstrar är mest att gnaga. Se alltid till att hamstern har många olika saker att gnaga på i buren, förutom gnagarstenen. Exempel på bra hamstersysselsättning är bland annat fröstänger och gnagarkakor. Du lär dig snart vad som är din hamsterkompis favoritsysselsättning.

Lycka till med din hamster!😃

ElviraNym
0

köp en ny men leta fakta den kan ha dött av saltsten osv. Kolla upp saker mer och var säker så vet du vilken sjukdom den drabbas av sedan och om det går att årdna.

Med vänliga hälsningar,
Elvira

saraaliceamna
0

tack för bra info!!!

saltsten var det inte för jag visste att det inte är så bra för hamstrar! jag har ingenaning om var det va.

det började med att synas på ögat, som blev lite svullet, så jag kolla upp de, och de kunde vara vagel, ögoninflamation och förkylding, så jag gav lilla Luna ögondroppar och badda ögat med koksaltlösning som  jag fick av vetrinären. Men inget hjälpte, tillslut ringde jag tillbaka till vetrinären och sa att det inte blivit bättre, då hon sa att det även kan vara damm eller nått, så jag böt från spån till papperspellets och även Foder till selectiv. Men luna blev fortfarande bara dåligare, så jag behandlade hon med antibiotika för att se om det blev bättre. men inget  hjälpte, tillslut började hon bli kladdig i rumpan och sånt, så då var det bara att ringa efter en avlivnig, eftersom hon inte var aktiv längre, hon sov för det mesta även på nätterna, hamstrade men åt inte mycket men drack iallafall. En dag innan avlivnig tog jag upp henne för att gosa innan slutet, då jag kännde att hon var väldigt kall om tassarna och dålig balans så jag värmde henne, då somna hon i min hand, och gick vidare till himmelen. Usch vad det är jobbigt att fölora en liten vän ♥

ElviraNym
0

jag förstår det verkligen stackars dig❤️

Med vänliga hälsningar,
Elvira

Dvärgis1234
0

Jobbigt :( alltså det beror helt på hur du mår ……om du köper en ny haster och du tror att du kommer jämföra den med din andra hamster eller så fort du ser din nya hamster så blir du ledsen och det är varken snällt mot dig själv eller mot hamstern men om du tror att du klarar av det tycker jag helt klart att du skall köpa en till hamster :) 

Stor kram med styrka !!

Mvh: Emmy&Kokos❤️

saraaliceamna
0

ja det är sant, jag får ge det lite tänketid! 

kramar ! <3

Frosstis
0

Om du fortfarande kan tänka dig att ha hamster om 2 år så kan du köpa :) Om du fortfarande har intresse såklart!

Cafesinner
0

Ang att de försvinner.. man får ju vara extra supernogrann bara:)

Tazzar
0

Låter som att hon fick någon form av infektion. Det är alltid så tråkigt när det är något som händer med de små liven och de går bort, även om det är pga. hög ålder. 

Om du ska skaffa en "ny" hamster eller inte, kan bara du själv avgöra. Chansen brukar vara ganska liten att man får hem en hamster som är lik den förra. Ibland vill man nämligen bara ha sitt förra djur tillbaka och ingenting annat, utan att veta om det, när man letar efter en "ny". Då är risken att bli besviken ganska hög. Lutar man mer åt det hållet så bör man vänta tills man kommit över det senaste djuret lite mer.

För andra människor så är "det bästa" att skaffa ett djur igen efter att den senaste gått bort, såvida man fortfarande har tiden och möjligheterna för djur såklart. Om man är fullt medveten om att det är en helt ny, annorlunda, liten individ man får hem, det positiva är då att man får tankarna på annat än att bara sitta och sörja.