Utställning Kallhäll den 1 juni
Nej va synd att det var så långt bort :( hade varit roligt att titta men också prova ställa ut någon gång :) jag tycker ju vilket fall som helst att Roffe är finast
Anna och taxen Max
Du får antagligen en chans du oxå nån gång och självklart är din egen hamster alltid vackrast 🙂

Kommer uppfödare sälja sina djur där också? Tänkte på dvärghamstrar.
Det är jag ganska säker på att det blir av 🙂
Jag och Lara ska då dit, om inget hindrar oss, som t.ex en brand eller ett dödsfall :P
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Det låter toppen 🙂
🥳 gud vad roligt!
Jag har just gjort premiär på marsvinsutställning, och skulle hemskt gärna ställa ut mina hamstrar också!
En fråga: min guldis är från djuraffär, men den 1 juni har han bott här (utan kontakt med andra guldar) i 8,7 månader. Är det något man måste "bevisa", vet inte riktigt hur det ska gå till isf…
Fler frågor: Vad bör man ha med sig till utställning? Ska man ha spån i petboxen, eller är det bättre att bara ha typ tidningspapper? Och ska de anmälas med sitt uppfödarnamn eller sitt tilltalsnamn?
Många frågor, hoppas någon kan svara, jag blev så sjukt exalterad!! 😃
#7 Då är det absolut ingen fara, då kan du ställa ut honom :)
#8 Hamstern ska sitta i transportbur, är han långhår skulle jag inte rek spån, hellre då STL eller toalätt. Har hamstern ett uppfödarnamn så är det det namnet man anmäler dem med.
Du kan läsa mer om det på vår hemsida ;)
OBS!! Sista anmälningsdatumet är ändrat till den 19 maj!!
Är bara lite nyfiken, är det många som anmält sina guldisar till utställningen?:)
Mvh Emmy
medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus ♥
min campbellsuppfödning ♥Eldängens♥
Kom igen folket! Åk till Kallhäll! :D
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
Tyvärr är det för långt :/
Men jag hoppas att det är många som har anmält sina hamstrar! :)
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Kan man komma fast man inte har en hamster?🙂 Tänkte komma och titta i så fall? 🙂
#14 Ja, det får man! :D Du är så välkommen! :D
Mvh,
Va bra då kommer jag 🙂
Jag kommer anmäla min guldis till pet, och två dvärgar till pet och ev standard, om jag hinner få tag i deras reg.nr. innan sista anmälningsdagen. Är riktigt peppad, har aldrig vart på hamsterutställning förrut, verkar jättekul!
Så man kan du alltså anmäla sina hamstrar även att de är från djuraffär och man har ägt dem i snart ett år?
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
#18 Ja, enligt hemsidan ska man ha haft dem i minst 8,5 månader :)
#19 okej jag har haft min i 11 ^^ sen har jag en unge av honom hemma och han kan jag med då ställa ut?
// Claudia Bertheau
#20 Hur gammal är ungen? Den måste vara minst 8 veckor för att få ställas ut, men ja, jag antar att du kan ställa ut även den. :)
Mvh,
# 21 han är född i oktober! vad roligt, då jag nog ta mig till någon utställning någon gång i framtiden :D
// Claudia Bertheau
Du kan ställa din hamster om du haft den hemma 11 mån och även ungen efter honom, men sen beror det väl på var mamman är? Bor hon hos dig eller har du lånat ut din hane?
#23 mamman har jag tyvärr inte kvar utan några som sökte sällskaps hamster fick ta hand om henne!
// Claudia Bertheau
Okej, men hon bodde hos dig från att hon var liten tills hon flyttade antar jag, för är det så, så är det ingen fara 🙂
Man ska tänka på vilka djur dina egna djur har varit i kontakt med, var dina djur har varit osv, tänka på om dina kan ha varit i kontakt med sjuka djur osv.
#25 hon kom till mig när hon var 3 månader eller nått. hon kommer från en djuraffär!
// Claudia Bertheau
Har du haft en Djuraffärshamster hos dig de senaste månaderna så skulle jag inte åka på en utst med risken att smitta andras djur, det betyder oxå att du inte haft kanske karantän minst 8,5 mån.
Beror på hur länge sedan hon flyttade.
#jag hade haft henne i 8.5 månader. fick henne i juni förra året och lämnade bort henne för max 2 månader sen !
// Claudia Bertheau
Okej 👍
#29 då borde det väll inte vara några problem. de är friska och mår bra !
// Claudia Bertheau
Glöm inte att sista anmälningsdagen är nu på söndag! 🙂
Detta blir kul! *bokad* …en hamster kommer lastad.
Det är alltid kul på våra utställningar 😃
Är det några av er här som kommer på utställningen?
Gäller det där 8,5 månader dvärghamster också? Borde det väl göra eftersom dom kan vara smittbärare om jag förstått det rätt?
Anna och taxen Max
#35 Nej, det gäller inte 8,5 mån på dvärghamster.
#36 Trevligt, då ses vi där 🙂
#37 ok :) önskar jag kunde komma jag med :( hoppas nästa gång är närmre Göteborg :)
Anna och taxen Max
#35 de bär ine på mittan, inte mer än en människa eller klädesplagg gör. Dvs dvärghamstrar har inte själva sjukdomen eller bär viruset- men de kn bära partiklar med viruset om jag förstått rätt så 8.5 månader behövs inte för dvärgisar. Men hur är det om man har dvärgis OCH guldhamster? :) Men bara tar med sig dvärgen till utställningen? (och en själv, såklart)
Sunt förnuft, har du guldhamster som sitter på just karantän så är man ju antagligen så förnuftig att man inte kommer med ngt djur :)
Jag har en fråga om det här med karantän! Om man har en hamster från djuräffar kan man ha den i samma rum som andra hamstrar eller ska den var själv i ett rum?
#41 Köper du en guldhamster från djuraffären och har den i samma hus, hanterar den etc- så blir ju hela ditt hem, inklusive du också- typ, i karantän (och en smittorisk) 😮
Alla som är vid djuret kan ju föra smitta vidare/smittas (bra guldisarna som blir sjuka). Men om du har bra rutiner runt det hela så skulle jag själv gärna hålla en guldis ensam, (för att minska risken så för smitta så mycket som möjligt), men om det är i samma hus och om jag läst rätt- viruset kan följa med partiklar? Vet inte om det är luftburet dock, men det borde det ju vara om hamstrar i samma rum kan smitta varandra utan direkt kontakt. Om du haft hamstern hemma os dig i 8.5 månader, tillsammans med andra hamstrar, så har den ju fortfarande varit i karantän- dvs itne varit i djurbutik/i kontakt med djurbutikshamstrar? /eller sjuka hamstrar/inte visat sig vara sjuk själv- eller någon annan hamster i ditt hem visat sig vara sjuk/dött oförklarligt under denna tid? Osv. Har hamstern någonsin varit i närheten av en sjuk hamster (men inte lbivit sjuk själv) så får den livstids karantän(?).
Så tänker jag runt det jag har läst. "Bette safe than sorry". Att man även tänker på _andras_ hamstrar, att man inte själv vill bli smittad, men heller inte riskera att smitta andra. Hoppas det gav något svar.
#41 Som jag förstått så spelar det ingen roll om dom sitter i varsitt rum eller tillsammans, för dom är i samma hus, där det kan smittas, oavsett hur mycket man tvättar/spritar händer.
Så har man nyss köpt guldhamster från djuraffär, så bör man inte åka på utställning för alla andras skull.
Mvh,
Sista påminnelsen! Sista anmälningsdagen idag, 23:59 stänger slussarna 😉
#42 #43 så om jag har en har en hamster från djuräffar som suttit i karantän i 8,5 månader har ingen smittorisk? Men om jag köper en hamster till från djur affär ska den första sitta i karantän också då?
#45 Ja, den som du haft i 8,5 månader får du ställa ut då. Men köper du en ny nu, eller nyss köpt så får du vänta i 8,5 månader till.
Mvh,
Låt säga att du har satt dig i karantän, du tar hem en ny hamster från djuraffären, då får du ju lägga till 8,5 mån från det att du tar hem den :)
Vad kul bor bara 1 km ifrån tar 10 min att gå hemifrån mig. Har bara varit på Marsvinsutställningarna i Kallhäll.
A crazy little bitch! 👍
Du är varmt välkommen :)
Kan man komma och titta och inte ställa ut?
En annan fråga vart i Kallhäll?
A crazy little bitch! 👍
#50 Ja, du får gärna komma. :) Kan dock inte svara på vart, för jag har aldrig varit där.
Mvh,
Folkets hus i Kallhäll, vi är på andra vången denna gången :)
Kanske låter lite tjatig men vilken tid?
A crazy little bitch! 👍
Allt du vill veta finns i vår inbjudan på vår hemsida, men incheck börjar 8.30, bedömningarna börjar 10 :)
Ok, tack för svar! Ser fram emot lördag :D
Japp, snart är dagen här, ska bli kul att träffa alla 🙂
Är det många som ska ställa ut?
Jo, det är lite djur 🙂
Det var mycket mindre än det brukar vara. Men vad gjorde det när min underbara Suni vann 2 rosetter. 😂😇
Ja, vi var inte så jättemånga, men skapligt med djur och tyckte att alla såg ut att ha trevligt 🙂
Hade ni kul? Har ni lite bilder? 🙂
Hmm,visst fanns det de med kamera på plats, blä! 😡😛
#64 Va??
Haha, hatar att vara med på kort, bara det 😃
#66 Haha, okej! 😃Men finns det lite bilder man skulle kunna få se??
Haha, ja, det tror jag nog, se om de som tog bilder vill dela med sig, dock inga bilder på mig!!!!!! 🤓
#68 Okej, haha! 🤪
Jag tog en massa kort på Linda (och övriga) in the name of Dokumentation🤓. Jag såg fler med kameran i högsta hugg. Tyvärr blev det väl inga superfräsiga bilder på just hamstrarna då jag satt på inblås 🤪
Happs! Efterosm Be-Bopz är med på ungefär 50% av alla foton så förvisas de väl ner till arkiven… för framtidens arkeologer att upptäcka😉…eller får jag posta dem? 😎
#70 HAHA! Jag vill se bilderna. 🤪
#70 Nej tack, inga bilder på mig 🙂
#72 VARFÖR?? Snälla! :)
jag vill också se bilder 🙂