Kladdig avföring
Hej på er
Maru-chan har kladdig avföring. Han har haft det sedan vi köpte honom, trodde det kunde ha varit pågrund utav att vi har annan mat till honom än vad djuraffären hadde. Men nu har det snart gått en vecka, och lika kladdigt. Han är fin runt analöppningen, och könet. Inte kladdig eller så på kroppen. Bara avföringen är kladdig och lite ljusare till färgen. Han har bara fått smaka miniatyr bitar av grönsaker och frukt (morot, spinat <3 , äpple) sedan lite kokt ris och tofu (som han älskade). Han är super pigg och glad, nyfiken och ser inte ut att må dåligt av det alls. Han älskar sitt Hjul (han kan bara sitta i det ibland och titta lite på vad som händer i världen) och att springa upp och ner och runt i buren, och genom toarullarna. Har inte vågat ha honom lös ännu, då han är snabbare än ljuset själv och hoppar som en groda (han har nog varit en i ett tidigare liv). Ska införskaffa något att göra en lekhage av, och lite leksaker till den nu till helgen. Han är fin och blank i pälsen, ögonen pigga och klara, nosen torr och fin.
Han dricker inte så mycket, hur mycket dricker era hamstrar? Han gör i från sig mässtadels i hjulet, och i sitt hus (kissar där inne T_T ) ..
Någon som har en ide på något man kan ge som torkar upp honom lite, eller kan det vara så att han bara har lite blötare avföring??
Har gett honom protein-puddingen dom rekomenderade mig att ge om han va lös i magen, eller drack dåligt, men bara ytterst lite. Han har inte magrat av eller gått upp i vickt vad jag kan se. Han ser lika pigg ut som när vi köpte honom…
Låter lite som wet tail, var är han köpt? Det behöver inte vara det. :)
#1 vad är wet tail, är det farligt? I en japansk djuraffär 😇🤔
#2 Wet tail är en sjukdom som ändast drabbar guldhamstrar. Så är det en dvärghamster du pratar om kan det inte vara det. :)
Kopierat från SHF:
Stressrelaterad bakteriesjukdom där bakterierna i tarmen är i obalans. Uppkommer ofta i avvänjningsåldern, 3-6 veckor. Inkubationstiden är sju dagar.
Symptomen är kraftig vattning diarée som gör hela bakdelen upp på ryggen blöt, allmäntillståndet påverkas, blir slö, äter och dricker dåligt.
Smittar genom direktkontakt.
Ofta är sjukdomsförloppet snabbt, 2-3 dagar, men ibland under 24 timmar. Kan botas med antibiotika i långsamma fall kombinerat med värme och vätska.
Dör ofta inte av sjukdomen utan av vätskebrist.
Jag hade en hamster med wet tail för flera år sedan, han blev dock bara "kladdig" vid rumpan och inte på ryggen.
I en Japansk djuraffär? Menar du i Japan?
#2 jupp Jag bor i Japan 😃
Hmm tycker inte beskrivningen passar in alls🤔, skrev ju att han var/är super pigg, och inte kladdig på kroppen eller runt analen, bara avföringen är kladdig, och inte så att den rinner bara ganska kladdig. Han är en dvärghamster :)
#4 Jaså ja men då förstår jag ^^
Ja, men då är han nog bara lös i magen. :) Vad ger du honom för mat förutom färskmaten han får? :)
Han får någon mix mat som ser bättre ut en den jag hade i Sverige, sen har lite av varige. Fast kommer nog leta efter något annat senare. Det var bland det dyrast jag hittade i affären just då.
Men han var lite lösare nu på morgonen😕, så vi ska faktigst gå över till veterinären när klockan blir 16, då dom öppnar igen. Känns så skönt att vi bor alldeles bredvid veterinären. Hahaha min pojkvän hittade på nätet att vi faktigst har 40 veterinär kliniker bara här i Ichikawa där vi bor 😃 (och Ichikawa ska vara litet)… Så vi behöver inte gå långt. Vi har en aldeles bredvid oss som sagt, och en till en liten bit här ifrån (ca 5 minuters gång)… Så nog ska vi få bukt med det hoppas jag…
Orolig är jag, då det bara har varit lite kladdigt, men nu var han blöt på rumpan med
..
#6 Lycka till hos veterinären ❤️
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Hej nu har vi fått reda på vad det var! Och jag säger bara uch fy bläääää för det. Han hadde fått någon form av parasiter i tarmarna, och inte nog med det så hade han även någon form av bakterier 😢
Så nu ska vi ge honom någon speciell medicin i 7 dagar, 5 droppar 3 gånger om dagen T_T lättare sagt än gjort. Känner mig så hämsk mot min lilla bäbis, han gillar det verkligen inte och skriker, men vi måste ge honom det ändå annars kan han dö 😭… Så han tycker nog inte om oss just nu, har ju bara haft honom i en vecka idag. Så vi ska ringa djuraffären imorgon och varna dom att dom ska kolla alla sina djur. Det är ju inte deras fel. Dom har trimming för hundar där med, så kan ha kommit in med någon av dom.
Så snälla håll tummar och tassar för lille Maru-chan att det går bra nu!!
#8 Ok, då får vi hoppas att medicinen hjälper. Jag lovar, jag håller tummar och tassar för din lilla sötnos. Ge inte upp bara! ❤️
Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.